• lissats

Ni som bara gett ersättning, hur mkt får era 4månaders & hur ofta?

Hur många ml ger ni vid varje matning & hur ofta?

Hur lång tid går det mellan varje måltid och när ger ni sista målet?

Vi blandar 180ml vatten varje gång (ger ca210ml färdigt) men hon äter sällan upp allting. Hon äter kanske 5mål/dag och av dem så kanske hon äter upp allt bara en gång. Hon äter sista målet vid 22-23 och sover sedan till 7 på morgonen. Då ger vi henne men då äter hon i princip inget. Hon bara skrattar och vill greja med annat. Man tycker hon borde vara hungrig efter natten?

Hur har ni det? 

• Svar på tråden Ni som bara gett ersättning, hur mkt får era 4månaders & hur ofta?
  • Ida1990

Min lille blir 5 månader nästa vecka, han får också 180ml men äter sällan upp de heller. Han får först 180 på morgonen runt 5, sen somnar han om till kl 07.30 ca (lite olika) Så får han 180, men äter sällan mer än 150, sen vid 10 tiden får han gröt + 120ml ersättning, sen vid 1 får han puree, sen äter han oftast 2 gånger till innan han somnar för natten, då ger vi han 180. Detta varierar ju självklart beroende på hur han sover under dagen.

Leo 2010 02 05
  • lissats

Ok,  vi har inte börjat ge vår dotter något mer än ersättning än. 

En dag kan se ut såhär:  Vid 7-8tiden får hon 180 (äter inte ens 100ml) , vid 11-12 180ml (äter ca150ml), Nästa mål blir inte förrän 16-17tiden då äter hon allt, vid 20 runt 150ml och sen vid 22-23 och då äter hon knappt hälften.
    Sen sover hon hela natten till 7-8tiden igen.
    Är det för lite?

Hon sover inte så mkt på dagtid. På morgonen efter första maten och sen efter 20-maten. Men då sover hon sen till nästa mål och sen hela natten. Man tycker att hon borde göra av med all energi eftersom hon är vaken.  

• Ida1990

Det är ju svårt att säga vad som är rätt. En del barn äter väl mindre än andra, Så länge hon lägger på sej som hon ska tycker jag inte ni behöver vara oroliga. Hon hade nog sagt till om hon var hungrig, det gör min iaf,och inte så lite heller ;) Vi började med gröt för att vi kände att det inte räckte med ersättning för lillen, sen när gröten funkade bra börja vi med smakisar. Och nu äter han ett helt mål med mat. Har även märkt att våran äter lite mindr nu när det är så varmt ute.

Leo 2010 02 05
  • Kazeer

När sonen var fyra månader, åt han 5-6 gånger per dygn. Det gick ca 3 timmar mellan varje måltid under hans vakna tid. Sista målet för dagen åt han någon gång kl 18-20. Sedan sov han för natten och vaknade hungrig någon gång kl 4-6. Någon enstaka gång sov han 12 timmar men oftast 9-10 timmar.

Hur mycket han åt varierade under dagen. Jag gjorde 140-170 ml ersättning. I snitt åt han 780 ml/dygn mellan fyramånadersdagen och femmånadersdagen. Hur stora portioner jag blandade till, berodde på hur lång tid det gått sedan han åt senast och hur bra/dåligt han åt den gången.

Min son har också ätit sämre första målet på morgonen. Därför gör jag alltid lite mindre då.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ni som bara gett ersättning, hur mkt får era 4månaders & hur ofta?