• Snartmammaigen

Idomin eller Zinksalva??

Vilken är bäst att använda till små röda stjärtar?

• Svar på tråden Idomin eller Zinksalva??
  • Trollet Ludenben
    Pippiputti skrev 2010-07-01 22:02:23 följande:
    När det är rött är det bra med inotyol...fast vi har smort in med idomin och sonen har nästan aldrig varit röd och behövt inotyolen.
    så har det vart här med. Det har räckt att smörja en gång vid röd rumpa och sen har det vart bra så det har alltid räckt med idomin. Stora sonen hade värre blöjeksem som blev blåsor det fick hål på och då behövdes inotyolen men det var bara enstaka gånger.
    Älskade ungar
  • Lisa1976

jag kör inotyol när det behövs. min man tar zinksalva. Mitt alternativ funkar klart bäst!

• Housemouse

På vår son hjälper ingenting just nu, men Idomin-salva är ju bara mjukgörande, den skulle jag kanske använda ifall han var torr om rumpan. Zinksalva har läkande egenskaper, se till att köpa en utan mineralolja bara. Inotyol rekommenderar "alla" som en mirakelsalva (funkar tyvärr inte för oss) men tänk på att inte använda den för ofta då den innehåller mineralolja, använd den bara i nödfall när det är som värst.

• helene306

Jag använde inotyol på första barnet, nu med andra använder jag enbart potatismjöl och det är betydligt bättre än alla salvor

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • fundra
    Housemouse skrev 2010-07-02 20:38:54 följande:
    På vår son hjälper ingenting just nu, men Idomin-salva är ju bara mjukgörande, den skulle jag kanske använda ifall han var torr om rumpan. Zinksalva har läkande egenskaper, se till att köpa en utan mineralolja bara. Inotyol rekommenderar "alla" som en mirakelsalva (funkar tyvärr inte för oss) men tänk på att inte använda den för ofta då den innehåller mineralolja, använd den bara i nödfall när det är som värst.
    oj.. vad gör mineraloljan? här är det flitig användning av inotyol.. =/
  • saltabanditen
    helene306 skrev 2010-07-02 20:42:13 följande:
    Jag använde inotyol på första barnet, nu med andra använder jag enbart potatismjöl och det är betydligt bättre än alla salvor
    Var precis på väg att fråga om jag åker på stryk som säger detta men potatismjöl...
    Jag har aldrig blivit så utskälld som jag blev på BVC när jag berättade att jag använde talk... Enligt henne dög bara massa salvor och krämer.

Jag tycker att det räcker med att tänka logiskt. Varför är de röda? Pga fukt... Ta bort fuktproblemet antingen via talkaktigt som tex potatismjöl eller använd blöjor som andas (tyg)
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Mylla

Inotyol är en bra salva om det blivit sår /rött. Den skyddar och ska ligga som ett lager för att inte bajs och kiss ska fräta i såren. Den är inte vårdande och använder man den för länge förstör man hudens naturliga fukthållning. Det gör krämer med mycket mineralolja vid långtidsanvändning. Vilket gör att man får fortsätta och fortsätta smörja, det blir aldrig bra.
    Hittar man en bra kräm så kan huden kanske läka så man kommer ifrån smörjandet. Jag var torr i hela mitt liv, jag var tvungen att smörja mig efter duschen etc. men när jag slutade med mineraloljeprodukter gick det över till slut.

• Skogsflickan

Silon salva tycker jag är bäst. Stryk på ett tjockt lager så går det över på 2 dgr.

• isisisis

Salva gör bara stjärten rödare!!1 iaf på mina barn.
    Jag kör med puder.De har aldrig blivit så röda att det suttit i till nästa byte.

• isisisis
    saltabanditen skrev 2010-07-02 21:27:24 följande:
    Var precis på väg att fråga om jag åker på stryk som säger detta men potatismjöl...
    Jag har aldrig blivit så utskälld som jag blev på BVC när jag berättade att jag använde talk... Enligt henne dög bara massa salvor och krämer.

Jag tycker att det räcker med att tänka logiskt. Varför är de röda? Pga fukt... Ta bort fuktproblemet antingen via talkaktigt som tex potatismjöl eller använd blöjor som andas (tyg)
    Precis!
  • helene306
    saltabanditen skrev 2010-07-02 21:27:24 följande:

Man får inte berätta allt för bvc och vissa bvc är så inskränkta på att det ska vara på ett visst sätt, jädrar om man går emot riktrutinerna

Dottern var illröd och luktade illa under hakan för några dagar sen. Hon är en knubbis så lufta går inte. Jag torkade rent och torrt på kvällen, vräkte på potatismjöl och morgonen efter var det illröda borta. När sonen var röd smorde vi i flera dagar och inte blev det värst bättre med Bephanten, Inotyol, Idomin eller Silon. Nu, skulle han vara röd i rumpan får han en dust med potatismjöl och sen är det röda borta. Jag tänker fortsätta med potatismjöl, billigare än salvor och krämer är det också
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • eidos

Jag fick tipset på bvc att blåsa med hårfönen på veck, som är svåra att lufta, när de blivit rött. Har funkat bra för oss Skrattande. Min dotter älskar fönen!

Svar på tråden Idomin eller Zinksalva??