• Rebecca89

Cola och Gravid! Snälla svara fort!

Jag är i vecka 7 snart. Och jag har fått ett litet beroende nu... Coca cola... Jag blir sur om jag inte får dricka det varje dag. Men då undrar jag vart går gränsen?? Hur mkt cola kan jag egentligen dricka om dagen..?? Eller ska man avstå helt? :S Snälla ge mig svar :(

• Svar på tråden Cola och Gravid! Snälla svara fort!
  • Redhead80

För dina tänders skull bör du inte dricka det varje dag! Det kan bli ett jobbigt beroende om du gör det också som gör att du går upp i vikt mkt, riskerar graviditetsdiabetes och har svårt att sluta efter graviditeten. För bebisdens skull är det väl inte bra med för mkt koffein, vet inte riktigt var gränsen går...

• andypandyy

Även jag är cola beroende ! För att du ska komma upp i en skadlig mängd koffein behöver du dricka i vart fall 2-3 liter om dagen. Sen är det ju inte bra att dricka så mkt socker... Jag försöker att dra ner på mitt coladrickande, när jag väntade min dotter var jag duktig o drack nästan ingen alls på ett par månader.Men har inte varit lika duktig denna gången, det e ju rena rama medicinen mot illamående o trötthet !

• Rebecca89
    andypandyy skrev 2010-07-01 21:48:19 följande:
    Även jag är cola beroende ! För att du ska komma upp i en skadlig mängd koffein behöver du dricka i vart fall 2-3 liter om dagen. Sen är det ju inte bra att dricka så mkt socker... Jag försöker att dra ner på mitt coladrickande, när jag väntade min dotter var jag duktig o drack nästan ingen alls på ett par månader.Men har inte varit lika duktig denna gången, det e ju rena rama medicinen mot illamående o trötthet !
    Jaaa eller hur.. Det är den enda drycken som lindrar alla mina symtom liksom. Eller ja, mest illamåendet. Så jag tänker nog fortsätta dricka cola, fast i måttliga mängder.
  • MissEllie

Jag mådde konstant illa fram tills vecka 23 och sörplade Cola för det var enda sättet jag kunde överleva på typ Precis som det redan skrivits, dricker du 2-3 liter om dagen DÅ är det farligt men inte annars.

Som med allting annat, måttlighet är det bästa.

• Rebecca89
    MissEllie skrev 2010-07-01 21:53:44 följande:
    Jag mådde konstant illa fram tills vecka 23 och sörplade Cola för det var enda sättet jag kunde överleva på typ Precis som det redan skrivits, dricker du 2-3 liter om dagen DÅ är det farligt men inte annars.

Som med allting annat, måttlighet är det bästa.
    Tack för ditt svar. men jag dricker oftast cola light eftersom killen har diabetes. Är det nåt farligt med det för barnet?
  • fröken argbigga

Drack mycket cola i början av min förra graviditet. Var det enda som fick mig att må bättre. Drack varje dag. 2 glas- 1,5liter. Gick upp totalt 13kg, 2kg första 20v, och inte fick jag grav.diabetes heller. Nu drack jag inte alls lika mycket efter v.20 för då måddde jag inte illa längre.

Men självklart är det inte bra. Hörde på radion om en kvinna som drack mängder med cola dygnet runt under graviditeten och fick så dåliga tänder att notan slutade på runt 8000

• MissEllie

Inte det heller och inte heller Cola Zero. Har pratat med min gynekolog och BM om detta flertalet gånger och det är bara att man ska vara måttfull och inte byta ut cola mot vatten.

• Rebecca89
    fröken argbigga skrev 2010-07-01 21:58:31 följande:
    Drack mycket cola i början av min förra graviditet. Var det enda som fick mig att må bättre. Drack varje dag. 2 glas- 1,5liter. Gick upp totalt 13kg, 2kg första 20v, och inte fick jag grav.diabetes heller. Nu drack jag inte alls lika mycket efter v.20 för då måddde jag inte illa längre.

Men självklart är det inte bra. Hörde på radion om en kvinna som drack mängder med cola dygnet runt under graviditeten och fick så dåliga tänder att notan slutade på runt 8000
    Hahahaha oj. Ja men jag dricker nog inte mer än 1 liter per dag och inte ens varje dag heller. :P Så ingen fara tror jag :)
  • MissEllie
    fröken argbigga skrev 2010-07-01 21:58:31 följande:

Oj, en sprillans nya barnvagn hade hon fått istället för att dricka upp stålarna Klart man får dåliga tänder om man frossar så.

Jag har inte heller gått upp speciellt mkt, är i vecka 30 och har gått upp 6.5 kilo än så länge trots Cola, glass och godis.
Svar på tråden Cola och Gravid! Snälla svara fort!