MammaBecca skrev 2010-07-02 08:52:05 följande:
Orkar inte svara på allt.
Ja, jag tror att det är otroligt viktigt för dem barn som adopteras bort, att dte ställs höga krav. Annars hade ju vem som helst kunnat adoptera ett främmande barn och ha till gud-vet-vad.
Jag tror också att det är viktigt eftersom nästan alla adopterade barn kommer med bagage av något slag och det är inte så lätt att hantera alltid.
Lika bra tror jag att det är av allra högsta grad viktigt att vi inte reglerar barnafödande och föräldrarskap. För hur vet man vem som är en bra föräldrer. En person som är pedofil är ju oftast en person som alla tycker om, lika väl som att den som ingen trodde kunde bli föräldrer, är en bra förälder.
Däremot kan jag hålla med om att det är stora brister i hur man tar hand om barn som far illa. Det är lite moment 22 för hur man än gör, finns det risk för att barn faller illa.
Att man skall klara en abort om man är vuxen?
Det är ju ingen sund tanke heller. Människor har en tendens till att tänka "det händer inte mig", att tvinga en flicka som glömt använda kondom, till en abort, det är grymt och elakt. Inget samhälle som jag vill leva i.
Om staten eller myndigheterna skulle börja bestämma vilka som skulle få barn och vilka som inte skulle få det... ja, då tror jag att vi går en väldigt otäck framtid till mötes.
Fast bestämma är ju precis vad man gör när man reglerar adoptioner väldigt hårt. Tycker att du säger emot dig själv ordentligt - adoptivföräldrar ska man nogsamt kontrollera så att de inte använder ett barn till "gud vet vad". Men när det gäller biologiska föräldrar kan man alltså inte avgöra vid en kontroll vem som är bra och inte? Vad tror du skiljer adpotivföräldrar från människor som är förunnade den stora gåvan att kunna få biologiska barn, mer än just fertiliteten? Om vem som helst ska få chansen att vara förälder till ett biologiskt barn, hur kan då adotivföräldrar granskas _så hårt_ om man utgår från att infertila människor är lika fina och vill lika väl som fertila? Jag håller med om att adopterades föräldar bör vara "extra bra" för att kunna möta ett adopterat barns bagage, men HUR stor skillnaden ska vara mellan en "godtagbar biologisk förälder" och en "godtagbar adoptivförälder" är en intressant fråga att diskutera.
Jag har inte sagt att man "ska" klara en abort om man är vuxen - bara att det rent fysiska vid en abort inte är så gräsligt vidrigt jobbigt jämfört med annan smärta som folk råkar ut för under ett normalt liv. Jobbigt absolut, ont javisst. Men man klarar det. Att slippa det fysiskt onda vid en abort kan inte för mig försvara att skaffa barn man inte klarar av, i synnerhet inte som en förlossning gör mer ont. Det fysiska vid en abort är inte värre än beskedet "du kommer att förbli barnlös resten av ditt liv". Därför är det intressant att diskutera det _mentala onda_ vid en abort och jämföra med det onda att inte klara en adpotionsutredning.
Är fertilas mentala smärta viktigare att ta på allvar än infertilas?