• Myrbäret

Fläskfilé, vilket recept gillar du?

Jag är less på att grilla det och söker goda recept på vad man kan göra med filén.

Ge gärna tips på grytor och fyllningar.

• Svar på tråden Fläskfilé, vilket recept gillar du?
  • Myrbäret

Mitt recept är

Kantarellfilé

500 gram fläskfilé
    4 dl Creme fraiche
    1 dl vispgrädde
    en nypa salt, peppar
    2-3 dl kantareller
    2-4 msk kantarellfond

Stek filén och kantrarellerna i smör. Tillsätt resten och låt småputtra en stund.

• Kjell2

Släng och köp något smakrikt kött istället som karre, lägg eller revben

Annars

Gryta
    Fräs med lök, lite hackade rotsaker och bacon eller någon korv
    På med vin, grädde, buljon och kryddor
    Koka i 20 minuter

Fyillningsalternativ
    Ädelost
    Pesto
    Örtkryddor

• Här och nu

Jag föredrar egentligen ytterfilé. Inte riktigt lika mört men mer smakrikt. För att inte tala om lättrökt fläskytterfilé som man ändå kan steka som vanligt. Vi brukar strimla, bryna o blanda med Uncle Bens såser eller steka o krydda med grillkrydda.

• Här och nu
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:54:23 följande:
    Jag föredrar egentligen ytterfilé. Inte riktigt lika mört men mer smakrikt. För att inte tala om lättrökt fläskytterfilé som man ändå kan steka som vanligt. Vi brukar strimla, bryna o blanda med Uncle Bens såser eller steka o krydda med grillkrydda.
    Såserna vi kör är Thai Curry; Willys är godast; Uncle Bens sweet and sour Ananas eller indiska såser.
  • TessaS

Jag har tyvärr inga mått, brukar köra på känn...
    Fläskfilé
    Citronsaft
    Dragon
    Creme Fraiche
    salt och peppar

Skivar fläskfilen och steker. Pressar i citronsaft, på med creme fraiche och rejält med dragon, helst färsk. Sedan salt och peppar.
    Tillsammans med ris är det mumma (gegga ihop såsen med riset... )
    Gott även när det är varmt ute för jag tycker citronen och dragon gör det "lättare" på nåt sätt...

• kinnajonsson

Hej!
    Har inte riktigt recept men funderar på att det kan vara gott med en "söt" salsa till dvs något med tomat, persika, röd lök, koriander, fin god olja, vinäger, salt och peppar. Tomater och persikor skållas och skalas samt tärnas, löken hackas fint och blandas med övriga ingredienser.

Sedan tänkte jag att man kan göra en sås med ädelost, creme fraiche salt och peppar. Smälta ingredienserna i en kastrull och smaka av.

hälsar Kinna

• Myrbäret
    Joico skrev 2010-07-02 10:49:18 följande:
    Det här är så sjuuuuukt gott!

nuardetmat.blogspot.com/2007/12/flskfil-med-s...

Eller baconinlindad fläskfilé. Stek/grilla skruvna bitar och rulla sen bacon runt och stek lite till.
    Föstår det men jag tror att det är för starkt för 5-åring, 2-åringen gillar starkt så för henne skulle det fungera.
    Kjell2 skrev 2010-07-02 10:50:26 följande:
    Släng och köp något smakrikt kött istället som karre, lägg eller revben

Annars

Gryta
    Fräs med lök, lite hackade rotsaker och bacon eller någon korv
    På med vin, grädde, buljon och kryddor
    Koka i 20 minuter

Fyillningsalternativ
    Ädelost
    Pesto
    Örtkryddor
    Det där kan nog fungera i lergrytan.
  • Joico
    Myrbäret skrev 2010-07-02 11:08:52 följande:
    Föstår det men jag tror att det är för starkt för 5-åring, 2-åringen gillar starkt så för henne skulle det fungera.
    Dra ner på det starka då
Svar på tråden Fläskfilé, vilket recept gillar du?