Fläskfilé, vilket recept gillar du?
Jag är less på att grilla det och söker goda recept på vad man kan göra med filén.
Ge gärna tips på grytor och fyllningar.
Jag är less på att grilla det och söker goda recept på vad man kan göra med filén.
Ge gärna tips på grytor och fyllningar.
Mitt recept är
Kantarellfilé
500 gram fläskfilé
4 dl Creme fraiche
1 dl vispgrädde
en nypa salt, peppar
2-3 dl kantareller
2-4 msk kantarellfond
Stek filén och kantrarellerna i smör. Tillsätt resten och låt småputtra en stund.
Det här är så sjuuuuukt gott!
http://nuardetmat.blogspot.com/2007/12/flskfil-med-sambal-oelek.html
Eller baconinlindad fläskfilé. Stek/grilla skruvna bitar och rulla sen bacon runt och stek lite till.
Släng och köp något smakrikt kött istället som karre, lägg eller revben
Annars
Gryta
Fräs med lök, lite hackade rotsaker och bacon eller någon korv
På med vin, grädde, buljon och kryddor
Koka i 20 minuter
Fyillningsalternativ
Ädelost
Pesto
Örtkryddor
Jag föredrar egentligen ytterfilé. Inte riktigt lika mört men mer smakrikt. För att inte tala om lättrökt fläskytterfilé som man ändå kan steka som vanligt. Vi brukar strimla, bryna o blanda med Uncle Bens såser eller steka o krydda med grillkrydda.
Jag har tyvärr inga mått, brukar köra på känn...
Fläskfilé
Citronsaft
Dragon
Creme Fraiche
salt och peppar
Skivar fläskfilen och steker. Pressar i citronsaft, på med creme fraiche och rejält med dragon, helst färsk. Sedan salt och peppar.
Tillsammans med ris är det mumma (gegga ihop såsen med riset... )
Gott även när det är varmt ute för jag tycker citronen och dragon gör det "lättare" på nåt sätt...
Hej!
Har inte riktigt recept men funderar på att det kan vara gott med en "söt" salsa till dvs något med tomat, persika, röd lök, koriander, fin god olja, vinäger, salt och peppar. Tomater och persikor skållas och skalas samt tärnas, löken hackas fint och blandas med övriga ingredienser.
Sedan tänkte jag att man kan göra en sås med ädelost, creme fraiche salt och peppar. Smälta ingredienserna i en kastrull och smaka av.
hälsar Kinna