Sibeb skrev 2010-07-07 15:46:34 följande:
Tack för era svar.
Läget är ju inte alltid så enkelt när det handlar om skilsmässobarn. Mamman och pappan ska ju helst vara överens när det gäller sånt här och gå på samma hårda linje. Det är hennes mamma som betalar veckopengen och hon skulle nog inte kunna tänka sig att hålla den inne pga slarv med hjälm.
Visst säger lagen HJÄLM, men hon har ju kompisar vars föräldrar accepterat att barnen slutat med hjälm för att "alla andra" gjort det. Själv tycker jag nog egentligen att alla som cyklar borde ha hjälm. Förstörd frisyr eller förstörd hjärna. Det är bara att välja.
Använder hon fortfarande simpuffar och/eller halkstrumpor? Åker hon fortfarande bakvänd i bilen?
Cykelhjälm har för mig, precis som ovanstående föremål, alltid inneburit något man bar som barn.
Låt flickan känna sig vuxen för fan, annars är risken större att hon gör det på andra, mer hälsovådliga sätt.
Jag hittade förresten en cykelhjälm i ett buskage i våras när jag var på väg till parkeringen. Tog den och gömde den på ett annat ställe.
Hade betalat 100 kronor för att höra och se (Vad jag förmodar) tonåringens bortförklaring till mor och far.