• Sibeb

Tonåringar och cykelhjälm

Har en 13-årig bonusdotter som har blivit TONÅRING, med allt vad det innebär. Kläder, smink och utseende i allmänhet är väldigt viktigt. Och natruligtvis så innebär det att hon inte vill använda sin cykelhjälm. Det går ju att "tvinga" henne, men jag misstänker starkt att den åker av när hon kommit runt knuten.

Vad skulle ni göra? Acceptera? Hota? Muta?

Kan tillägga att både jag och hennes pappa använder hjälm. Inte hennes mamma dock....

• Svar på tråden Tonåringar och cykelhjälm
  • Lussekatten87

Jag kan utgå från hur jag var i den åldern dvs likadan som din styvdotter. Det var töntigt och fult med hjälm och frissan blev förstörd på kuppen SkrikandesMan skämdes helt enkelt....

Det mest effektiva som brukade funka på mig vara att mina päron hotade med att dra in månadspengen.
    Inga kompromisser. Hårt mot hårt alltså.

• SilverEmma

Är det inte lag numera att barn under 15 MÅSTE använda hjälm? Vet hon om det? (om det nu stämmer...)

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Lussekatten87
    SilverEmma skrev 2010-07-02 13:50:26 följande:
    Är det inte lag numera att barn under 15 MÅSTE använda hjälm? Vet hon om det? (om det nu stämmer...)
    Jo,det är lag! men måsnga föräldrar brys sig inte ett skvatt om lagar....
  • SilverEmma
    Lussekatten87 skrev 2010-07-02 13:51:25 följande:
    Jo,det är lag! men måsnga föräldrar brys sig inte ett skvatt om lagar....
    Tänkte som så att den här föräldern verkar bry sig & skulle kunna använda det som argument!

Imgen hjälm, ingen cykel.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SaramedM

Väldigt enkelt, kan ni inte lita på henne så lås in cykeln

• PruttPottan

Om jag inte missminner mig så är det föräldrarna som åker på böterna om de ertappas utan hjälm.

Om din bonusdotter kört full hade du då fortsatt låna ut bilen ?  Ganska överdriven jämförelse men mest troligt hade man sett till att hon inte hade tillgång till bil.
    Gör likadant med cykeln. Kan man inte använda hjälm kan man gå. Du får statuera ett exempel om det är så att hennes vänner inte har hjälm.
    Det räcker med ytterst lite för att det ska bli en allvarlig skallskada, jag vet då jag arbetat som personlig assistent.

Om du tror att hon inte har på sig hjälmen när du inte ser så smyg efter, se till att ha ett ärende i närheten och acceptera inte något annat än att den ska vara på.
    För mig handlar det inte om böter utan om att behålla hjärnan intakt. 

• Majsan70

Säger lagen hjälm så har inte mina barn rört cykeln utan hjälm heller innan de fyllt 15 år.  Punkt slut så att säga och vi har aldrig haft diskussioner om det heller. Jag tjatar aldrig i onödan och kräver inget underligt och har i princip inga regler så när något verkligen gäller så lyssnar barnen. Sen har jag ju klargjort att JAG inga böter skulle betala.

• Sibeb

Tack för era svar.

Läget är ju inte alltid så enkelt när det handlar om skilsmässobarn. Mamman och pappan ska ju helst vara överens när det gäller sånt här och gå på samma hårda linje. Det är hennes mamma som betalar veckopengen och hon skulle nog inte kunna tänka sig att hålla den inne pga slarv med hjälm.

Visst säger lagen HJÄLM, men hon har ju kompisar vars föräldrar accepterat att barnen slutat med hjälm för att "alla andra" gjort det. Själv tycker jag nog egentligen att alla som cyklar borde ha hjälm.  Förstörd frisyr eller förstörd hjärna. Det är bara att välja.

• NEOPLAN
    Sibeb skrev 2010-07-07 15:46:34 följande:
    Tack för era svar.

Läget är ju inte alltid så enkelt när det handlar om skilsmässobarn. Mamman och pappan ska ju helst vara överens när det gäller sånt här och gå på samma hårda linje. Det är hennes mamma som betalar veckopengen och hon skulle nog inte kunna tänka sig att hålla den inne pga slarv med hjälm.

Visst säger lagen HJÄLM, men hon har ju kompisar vars föräldrar accepterat att barnen slutat med hjälm för att "alla andra" gjort det. Själv tycker jag nog egentligen att alla som cyklar borde ha hjälm.  Förstörd frisyr eller förstörd hjärna. Det är bara att välja.

Använder hon fortfarande simpuffar och/eller halkstrumpor? Åker hon fortfarande bakvänd i bilen?

Cykelhjälm har för mig, precis som ovanstående föremål, alltid inneburit något man bar som barn.
    Låt flickan känna sig vuxen för fan, annars är risken större att hon gör det på andra, mer hälsovådliga sätt.

Jag hittade förresten en cykelhjälm i ett buskage i våras när jag var på väg till parkeringen. Tog den och gömde den på ett annat ställe.
    Hade betalat 100 kronor för att höra och se (Vad jag förmodar) tonåringens bortförklaring till mor och far.

• PruttPottan
    NEOPLAN skrev 2010-07-19 02:46:01 följande:

Använder hon fortfarande simpuffar och/eller halkstrumpor? Åker hon fortfarande bakvänd i bilen?

Cykelhjälm har för mig, precis som ovanstående föremål, alltid inneburit något man bar som barn.
    Låt flickan känna sig vuxen för fan, annars är risken större att hon gör det på andra, mer hälsovådliga sätt.

Jag hittade förresten en cykelhjälm i ett buskage i våras när jag var på väg till parkeringen. Tog den och gömde den på ett annat ställe.
    Hade betalat 100 kronor för att höra och se (Vad jag förmodar) tonåringens bortförklaring till mor och far.

Fast då kan hon ju slippa bälte också för det är töntigt?
    Tycker det är oansvarigt av en vuxen att inte se till att barn har hjälm oavsett om de är äldre än 16.
Svar på tråden Tonåringar och cykelhjälm