• Mariace

Kan inte lägga ifrån mig min bebis på dagarna

Min son är 7 veckor och har ett stort närhetsbehov. På nätterna sover han i sin egen säng med amning runt 00, 03 och 06. Jag är jättenöjd med natten, det funkar jättebra. Men på dagarna/kvällarna är han helt annorlunda. Jag kan inte lägga ifrån mig honom i 5 minuter! Jag vägrar att låta honom skrika. Lösingen blir att han sitter i bärsjal när han inte äter eller har sina vakna perioder. Jag skulle vilja ha i alla fall en timme om dagen som han kunde sova i sin säng, så jag kan åtminstone äta själv... Hade också velat gå promenade med honom i vagnen, men det funkar inte. Någon som upplevt liknande? Hur har ni gjort? Blir det bättre med tiden?

• Svar på tråden Kan inte lägga ifrån mig min bebis på dagarna
  • lillabex

Det som får honom att bli lugn & nöjd är ju på något sätt det bästa men jobbigt när man inte ens kan duscha eller äta i lugn och ro. Min pojke hade också ett stort närhetsbehov och mest nöjd i min famn. Jag minns ändå att han blev nöjd när han fick ligga med filt eller kudde nära intill kroppen, som en "låtsaskropp", samt gärna ligga i köket där det var lite liv och rörelse och radion på.
    Jag såg nyligen att det finns en nalle att köpa på apoteket med en vetekudde att värma & stoppa in i nallen och sen lägga hos bebisen. När jag såg det så tänkte jag att den skulle jag köpt direkt och provat om jag fått min pojke nu.

Vetenallen Hugo: www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx

Vetenalle med lavendel i: www.bluebox.se/showinfo.asp

Lycka till!
    /LillaBex ❧

• Mariace

Tack för tips!Någon som provat?

• mrs coon

Vi har använt oss av en vanlig vetekudde för att värma upp sängen/barnvagnen då han vaknar när man lägger ner honom eftersom det är svalare där än i famnen. Det har fungerat väldigt bra. Samtidigt är det svårt nu när det är så varmt då småttingarna inte kan reglera värmen själv och vår son är jättevarm ändå... 

• Mariace

ja jag tänkte också på värmen nu.  Jag önskaratthan gilladevagnen, är så avundsjuk på dem som kan ta promenader...:(

• Lillsnufflan

Vår son var också sådan och i vårt fall fungerade det inte ens att sitta med honom i knät, man var tvungen att stå och vagga. Vi hade honom ofta i sele så vi i alla fall hade händerna fria. Vi hade lite hjälp av babysittern också, när han blev så stor att han kunde få den att gunga roade det honom ibland.

• saltabanditen

Lägg honom på din svettiga t-shirt.
    Grejen är att han då känner din lukt och tror att han är nära dig.
    Tröjan bör du haft på dig en hel dag då du inte använt parfym av något slag, inte ens tvål just för att det ska lukta du.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • lins

MIn tjej var också en närhetstörstande bebis. Hon sov på mig dag som natt. Det började bli lite enklare vid 3 månader. Ett tips som funkade ibland var att jag ammade henne insvept i en filt. Sen la jag ner henne fortfarande insvept i samma filt. Då var det som om hon fortfarande kände värmen och lukten från mig och kunde fortsätta sova. Jag förstår verkligen känslan av att vilja hinna äta ifred och ta en dusch osv. Men det går över, jag lovar! Idag när dottern är 1 år och VÄGRAR sova i min famn kan jag sakna den där första tiden då vi var så tighta. 

• lillälva

Här är en till som bär och bär och bär Vår kille är 8 veckor och hade mkt ont i magen sina första veckor. Vi bar honom då konstant, och så vande han sig vid det... som väl är börjar maken sin semester på måndag! Då kan vi turas om att bära!

Men visst, jag känner som du, man styrs totalt av den lille godingen. Han kommer aldrig att ha sån makt över sina föräldrar som sina första levnadsmånader... Jag tänker att det blir lättare när nyfikenheten på omvärlden kommer mer och mer. När man kan lägga en liten kudde i vagnen så att de kan se omgivningen i stället för att titta på insidan av en suflett osv. På BVC sa de (kanske för att peppa mig, men ändå) att dessa närhetstörstandde barn ofta får mer närhet och kroppskontakt än andra, och därför har en grundtrygghet och anknytning med sig i livet.

• vittra

Hade också dottern i sjal den första tiden, enda stället som man kunde få henne nöjd på var helt enkelt på mig eller pappan. men finns det ingen pappa med i bilen? Annars borde ju han kunna ta bebisen på kvällarna så att du får lite paus och kan duscha osv, så gjorde vi...

Så småningom började jag ju också kunna lägga ner dottern försiktigt vid min sida och lirka bort sjalen, och efter ett tag kunde jag också börja gå därifrån utan att hon vaknade. Det var något som skedde successivt och jag minns inte exakt när hon började kunna sova kortare stunder så, vagn vägrade hon däremot helt och hållet att sova i. Ända tills hon blev över året! Jag tyckte dock ändå att det smidigaste var att ha henne i sjalen för promenader eller när man skulle fixa hemma, det var liksom enda sättet att få något gjort.

Men som sagt, mitt tips (eller min undran) är ju vart pappan är, och att helt enkelt låta honom avlasta dig lite mer.

• Mariace

Tack för alla tips!

Pappan finns i allra högsta grad med i bilden och gör allt som står i hans makt för att avlasta mig, men ibland är det bara tutten han vill ha och han har vissa svårigheter att hjälpa till på den fronten ;)

Jag hoppas att det är som lillälva säger att man i gengäld får ett tryggtbarn...

Fler som tyckte detta blev bättre vid 3 mån, eller någon annan tid?

Svar på tråden Kan inte lägga ifrån mig min bebis på dagarna