• Anonym (Hanna)

Jag måste ha en lägenhet, är det bara att kontakta socialen eller??

Hej!

Jag ä 23 år och har bott med min kille i 3 år, jag vill testa leva själv, velat det nu i säkert 2 år.. men aldrig tagit steget ut.. har varit tillsammans med min kille i 6 år.. det funkar bra, men han e väldigt styrande och jag skulle vilja prova ta eget ansvar å utvecklas, aldrig bott själv innan.. men min kille säger det e slut om jag flyttar till eget.. aja trist, hur som helst, jag har inget fast jobb.. är det bara då å kontakta socialen så får man egen lägenhet eller vet någon??? VILL SÅ GÄÄÄRNA..... =/

• Svar på tråden Jag måste ha en lägenhet, är det bara att kontakta socialen eller??
  • Anonym (...)

vore det så enkelt så skulle alla göra så, lägenhet får du fixa själv.

• Lena

Nej du måste hitta en egen lägenhet och sen kan du få hjälp av socialen med försörjningen om du inte kan lösa det på något annat sätt.

• so much better

Nej, socialen fixar inte lägenhet. De hjälper möjligvis till om du har barn, men annars får du försöka få ett jobb och skaffa på egen hand.

• Vissla

nej det är inte bara att kontakta socialen, det är bara att se till att skaffa ett jobb om du vill ha en lägenhet sen om du blir av med jobbet kan du ta kontakt med socialen för att ha möjlighet att behålla lägenheten.
    Kastar din kille däremot ut dig på gatan så kan socialen hjälpa dig tillfälligt med en plats på tex härbärge eller dylikt fram tills du kan hitta ett mer temporärt boende

• Queenie70

Nej socialtjänsten är inget bostadsföretag. Du får kontakta hyresvärdarna. Socialtjänsten kan ibland gå in med akuta jourlägenheter om en barnfamilj typ står på gatan, men inte annars.

• Åsa

Som ovan sagt. Lägenhet får du normalt ordna själv. När du väl har den kan du få ekonomisk hjälp upp till socialbidragsnorm om du uppfyller villkoren. Bara om du inte har tak över huvudet är det sociala skyldiga att hjälpa till och då kan det bli olika boenden; några egna lägenheter att fördela har inte socialbyråeerna här på orten.
    I somliga fall kan det sociala ställa en garanti att du kommer att få bidrag som täcker hyran, om det är en hyra inom normen, om det är en hyresvärd som accepterar nya hyresgäster med socialbidrag men önskar sådan garanti. Det kan du ringa och fråga ditt lokala socialkontor om.

• flickan85

Hej socialtjänsten. Det är så att jag har tak över huvudet och någonstanns att bo, men jag vill gärna testa mina egna vingar och bo själv. Men vad säger du? Finns det över 20tusen hemlösa i Sverige? Som fryser ihjäl på vintrarna? Men jag vill ju testa mina vingar ju,,,,

Du förstår nog poängen...

• Åsa
    flickan85 skrev 2010-07-03 05:58:06 följande:
    Hej socialtjänsten. Det är så att jag har tak över huvudet och någonstanns att bo, men jag vill gärna testa mina egna vingar och bo själv. Men vad säger du? Finns det över 20tusen hemlösa i Sverige? Som fryser ihjäl på vintrarna? Men jag vill ju testa mina vingar ju,,,,

Jag förstår din poäng men vill som vän av ordning påpeka att de bostadslösa i statistiken omfattar alla som inte har eget förstahandskontrakt; det är inte de parkbänksboende det handlar om i de höga sifrorna.
    Här i rikets andra stad är det runt åttio personer som är "riktigt" hemlösa och periodvis sover ute. (De hade iofs fått härbärge om de hade velat men vill antingen inte ställa upp på det arbete, kontroll och administration detta innebär eller saknar den psykiska kapaciteten för den disciplin som krävs för att skaffa dag-till-dagboende i ex Frälsningsarméns regi.) Ingen hemlös har heller frusit ihjäl här, rubrikerna till trots. (Den uppgiften från de hemlösas tidning Faktum som var kritiska till andra medias sensationsjournalistik i ämnet.)
    Bostadsbristen är ett stort problem, hemlösheten än mer så (och TS tycks vara dåligt insatt i hur det ser ut) men jag tror inte man vinner på att blåsa upp siffrorna.
  • Anna undrar

Självklart ska  du kontakta socialen och be dem om hjälp! Du får boka en besökstid och komma dit och förklara hur du känner och vad du behöver. Det kan vara bra att redan  innan gjort upp en lista på de möbler som behövs också, så att du inte behöver flytta in i en tom lägenhet. Maten får du köpa själv, men du får pengar av soc till det. Bara så att du vet att det inte bara är att sträcka ut handen ochj peka på det du vill ha, du får anstränga dig lite också. Men det finns ju färdtjänst som skjutsar till butiken, be soc om numret.

Lycka till!

• flickan85
    Åsa skrev 2010-07-03 12:20:22 följande:
    Jag förstår din poäng men vill som vän av ordning påpeka att de bostadslösa i statistiken omfattar alla som inte har eget förstahandskontrakt; det är inte de parkbänksboende det handlar om i de höga sifrorna.
    Här i rikets andra stad är det runt åttio personer som är "riktigt" hemlösa och periodvis sover ute. (De hade iofs fått härbärge om de hade velat men vill antingen inte ställa upp på det arbete, kontroll och administration detta innebär eller saknar den psykiska kapaciteten för den disciplin som krävs för att skaffa dag-till-dagboende i ex Frälsningsarméns regi.) Ingen hemlös har heller frusit ihjäl här, rubrikerna till trots. (Den uppgiften från de hemlösas tidning Faktum som var kritiska till andra medias sensationsjournalistik i ämnet.)
    Bostadsbristen är ett stort problem, hemlösheten än mer så (och TS tycks vara dåligt insatt i hur det ser ut) men jag tror inte man vinner på att blåsa upp siffrorna.
    Jag googlade och fick den siffran. Har inte vart ute och räknat själv. Poängen förstod du ju...
  • Anonym

Man får inga pengar av soc att köpa möbler för, inte här i dalarna då. Jo om man står som ensam mamma och tom lägenhet. Då får man en pytte summa att köpa de nödvändigaste för och dom räknar med att man köper allt begagnat så klart. Inge ikea och ett helt möblemang här inte.

Du ts... hitta lägenheten, skriv kontrakt och ring sen soc. Då hjälper dom dig med hyran.
    Har du svårt att få lägenhet pga 0 kr i inkomst så kontaktar du soc först så att du kan ge soc referens till hyresvärden.

• Anonym (soc)
    Åsa skrev 2010-07-03 12:20:22 följande:
    Och det där vill jag, vän av realiteten, också påpeka är några glädjesiffror som jag vet det fan hur de lyckats vrida till. För bara i min lilla stad på ca. 100.000 invånare kan jag säga att det finns säkerligen runt 50 "riktigt" hemlösa. Och JO, hemlösa fryser visst ihjäl. Vet minst 3 i min lilla stad som frusit ihjäl, dels på en allmän toalett, och dels i tält. Man kanske även ska tänka på vad politiker och tjänstemän tjänar på att "underblåsa" siffrorna,,,.,,
  • jaghopparhögt
    flickan85 skrev 2010-07-03 05:58:06 följande:

Du får väl testa dina vingar då, det behöver du väl inte socialen till.
  • Anonym (soc erfarenhet)

Jag separerade från min pojkvän, bokade tid hos soc.
    Fick träffa handläggare, redovisade min ekonomi 3 mån tbax, inkomstdeklaration, hyresavtal och avi, sen skrev vi ner vad jag vill ha och vad jag behöver, hon slog upp i en pärm vad är rimliga kostnader, fick 2500 för det viktigaste, fick köpa vad jag vela o var jag vela men skulle visa kvitton.

• Waldo
    Anna undrar skrev 2010-07-03 13:00:08 följande:
    Självklart ska  du kontakta socialen och be dem om hjälp! Du får boka en besökstid och komma dit och förklara hur du känner och vad du behöver. Det kan vara bra att redan  innan gjort upp en lista på de möbler som behövs också, så att du inte behöver flytta in i en tom lägenhet. Maten får du köpa själv, men du får pengar av soc till det. Bara så att du vet att det inte bara är att sträcka ut handen ochj peka på det du vill ha, du får anstränga dig lite också. Men det finns ju färdtjänst som skjutsar till butiken, be soc om numret.

Lycka till!
    Va!?!
    Färdtjänst som skjutar till affären? Göra listor på vad  man behöver?

Socialförvaltningen förmedlar inga lägenheter, det är bostadsföretag som gör det.
    Först kontaktar med bostadsföretag, kommunala och privata och söker en lägenhet. När man sedan har fått en lägenhet kan man söka ekonomiskt bistånd om man är berättigad till det
  • Anna undrar
    Waldo skrev 2010-07-03 20:14:23 följande:
    Va!?!
    Färdtjänst som skjutar till affären? Göra listor på vad  man behöver?

Socialförvaltningen förmedlar inga lägenheter, det är bostadsföretag som gör det.
    Först kontaktar med bostadsföretag, kommunala och privata och söker en lägenhet. När man sedan har fått en lägenhet kan man söka ekonomiskt bistånd om man är berättigad till det
    Om jag lägger till en sån här då: Flört

Poletten befinner sig nu....
  • so much better
    Anna undrar skrev 2010-07-03 13:00:08 följande:

Lycka till!
    Haha, klockrent!

Det sorgliga är ju att många av dagens unga nog faktiskt tror att det går till såhär. Att flytta till eget har plötsligt blivit något som "alla ska ha rätt till"...klart att alla ska ha tak över huvudet, men förutsättningarna får man faktiskt skapa för sig själv. Man måste kämpa lite ibland. Skaffa ett jobb eller börja plugga, TS. Det är de råd jag kan ge!
  • Waldo
    Anna undrar skrev 2010-07-03 22:09:06 följande:
    Om jag lägger till en sån här då: Flört

Poletten befinner sig nu....
    Jasså du menar så du

Vänligen maila mig telefonnummret till den färdtjänsten, kan jag också behöva
Svar på tråden Jag måste ha en lägenhet, är det bara att kontakta socialen eller??