Åsa skrev 2010-07-03 12:20:22 följande:
Jag förstår din poäng men vill som vän av ordning påpeka att de bostadslösa i statistiken omfattar alla som inte har eget förstahandskontrakt; det är inte de parkbänksboende det handlar om i de höga sifrorna.
Här i rikets andra stad är det runt åttio personer som är "riktigt" hemlösa och periodvis sover ute. (De hade iofs fått härbärge om de hade velat men vill antingen inte ställa upp på det arbete, kontroll och administration detta innebär eller saknar den psykiska kapaciteten för den disciplin som krävs för att skaffa dag-till-dagboende i ex Frälsningsarméns regi.) Ingen hemlös har heller frusit ihjäl här, rubrikerna till trots. (Den uppgiften från de hemlösas tidning Faktum som var kritiska till andra medias sensationsjournalistik i ämnet.)
Bostadsbristen är ett stort problem, hemlösheten än mer så (och TS tycks vara dåligt insatt i hur det ser ut) men jag tror inte man vinner på att blåsa upp siffrorna.
Och det där vill jag, vän av realiteten, också påpeka är några glädjesiffror som jag vet det fan hur de lyckats vrida till. För bara i min lilla stad på ca. 100.000 invånare kan jag säga att det finns säkerligen runt 50 "riktigt" hemlösa. Och JO, hemlösa fryser visst ihjäl. Vet minst 3 i min lilla stad som frusit ihjäl, dels på en allmän toalett, och dels i tält. Man kanske även ska tänka på vad politiker och tjänstemän tjänar på att "underblåsa" siffrorna,,,.,,