Psykopatiska drag?
Hej!
Jag har i många år levt med en man, som uppvaktade mig till max när vi träffades. Han upphöjde mig till skyarna och öste över mig kärlek och komplimanger. Han var talför och otroligt charmig!!
Så småningom uppkom det "bråk", om ingenting. Jag kunde t ex somna i bilen och det ledde till vredesutbrott från hans sida. Påtalade jag att han gjorde något "fel" (kokade riset på för hög värme) så blev han också ursinnig, och kunde vara sur flera dagar efteråt.
Det blev mer och mer ett maktspel, ett maktbeteende som jag sögs in i. Det är omöjligt att få honom att förstå eller ändra sitt beteende, han har alltid rätt.
Planerar vi saker så ska det ändras i sista sekunden, vilket får mig att må dåligt och det skapar en osäkerhet.
Vi provade att på ihop men det knäckte mig helt. Han irriterade sig på allt jag gjorde, jag fick till och med be om lov att få göra vardagliga saker, och när jag gjorde dem så blev han ändå ursinnig. Det finns inga ångerkänslor, ingen empati, ingen inlevelseförmåga över hur jag mår eller upplever saker.
Jag har avancerat på arbetet men det får jag inte berätta om för andra! Han ser ner på mitt arbete och det livet jag lever.
Allt det här varvades trots allt med stundom positiva inslag, vilket gjorde att jag hängde kvar. Idag har utbrotten eskalerat ännu mer och han hatar mig rent ut sagt. Allt handlar om hot och utpressning.
Jag är en väldigt följsam tjej som arbetar med att "ta plats". Jag är mycket uppskattad av vänner, familj och kollegor. Jag går i terapi för att bygga upp min styrka. Min terapeut funderar på om han är psykopat. Det är förstås en tuff diagnos, men jag har läst på om den och blir mer och mer övertygad om att det stämmer. Hans ex berättade för mig att hon var förtryckt och psykiskt knäckt av honom, och hans syskon har sagt upp kontakten med honom.
Ingen i min omvigning förstår sig på honom, eller kan föra ett logiskt resonemang om hans agerande.
Som barn fick han tyvärr inte den uppmärksamheten från sin mamma som han borde ha fått pga en tragisk händelse. Min teori är att det har färgat honom till den han är idag.
Tror ni att han är en sk psykopat? Vad kan jag göra idag för att må bättre?