• Dubai baby

Vad har ni for bilbarnstol till er 1-aring?

Jag haller pa att researchar bilbarnstolar till min snart 9-manaders dotter som snart vaxer ur babyskyddet. Jag vill ha en Isofix-stol, bakatvand. Tar garna emot tips om marken och modeller som ni ar nojda med.

Tack pa forhand

• Svar på tråden Vad har ni for bilbarnstol till er 1-aring?
  • Amazina

Bilbarnstolar efter babyskyddet går sällan (aldrig?) att ta i och ur på samma sätt som ett babyskydd. De är ju mycket större och fixeras i bilen, bakåtvänt. Min dotter är en ganska lång 16-månaders och vi bytte till nästa storlek nu för bara någon månad sedan. Man kan ju ha babyskyddet tills huvudet når ovankanten. hon sitter dock mycket högre och bättre i den nuvarande storleken och hon tycker att det är kul att kunna kolla ut genom fönstret. Så jag kan egentligen rekommendera att byta tidigare än vad vi gjorde.

• eec82

vi har en britax hi way. Finns väl inte så många isofix stolar bakåtvända... finns någon från akta, sen vet jag inte om be safe har någon modell. Men de är ju som sagt inte så mycket smidigare med isofix eftersom du iaf inte lyfter i å ur din stol. Du måste iaf ha förankringsbanden bak i stolen, sä är bara bältet i bilen du slipper använda, vilket inte är krånglit att använda då du bara monterar det en gång sen sitter det ju där.

• Mumin80

Vi har också Britax Hi Way. Vi är väldigt nöjda, den är lätt att montera i och ur vid behov, även om det inte händer så ofta. Eftersom vi inte kan koppla ur airbagen fram så måste vi ha barnstolen bak, och då är det jättesmidigt att britaxen passar i mitten bak, så två vuxna fortfarande får plats i baksätet utan problem. Dessutom innebär det att man kan justera både förarstolen och passagerarstolen framme, även med barnstolen installerad. Och så lär mitten bak vara den säkraste platsen i bilen, eftersom det är mitt i bilen och längst bort från alla kollisionszoner. sedan så bör man inte vänta för länge med att byta från babyskydd till bilbarnstol, eftersom bilbarnstolen är säkrare för barnet. Vi bytte när dottern var ca. 6 månader. 

Det som är bra med Hi Wayn är också att den inte är så bred så man får plats med ett babyskydd i sätet bredvid (om man ska transportera flera barn eller dottern får syskon någon gång), och att den är ganska kort i sätet så att det finns mycket benutrymme. Barnet ska ju sitta i den tills dom är fyra år eller mer, trist om den blir för trång när hon är två...

• tinis77

Isofix-stolar är väl bara godkända till 18 kg, bättre att köpa en som är godkänd till 25 kg. Annars måste ni kanske ändå köpa ny stol om några år. Babyskyddet bör bytas ut när barnet kan sitta, mina har varit 3-5  månader när vi bytt.
    Jag har 3 bakåtvända stolar nu, britax hi-way, britax two-way och akta duoflex xtp. Britaxstolarna är jag jättenöjd med, aktan är jag mindre nöjd med.
    Det bästa är att åka till butik och testa viken stol som passar bäst i bilen, och som barnet sitter bra i.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Cecci78

Jag hade kunnat tänka mig en isofixstol och sedan köpt en britax Two Way när isofixstolen blivit urvuxen. Isofix går bara till 18 kg och har inte så långa ryggar medans Two Way är den stol som går att ha bakåtvänt längst. Du kan byta redan nu bara barnet kan sitta själv, det är ganska länge att sitta tills de är 1 år i babyskydd, det är lite säkrare med stol nr 2.

Jag har inte provat Be safe men hade nog testat den i så fall.

• Lantani

Vi har en britax hi-way till sonen som är 19 månader nu. Bytte från babyskyddet till den när sonen var 5 månader ungefär, man kan ju byta såfort barnet kan sitta med stöd, eftersom att en vanlig stol är säkrare än ett babyskydd, eftersom att den inte är lika lutad.

Vi är supernöjd med vår hi-way, även om den tar stor plats, så sägs det vara den stolen som tar mionst plats på marknaden.

Ang isofix, så är det bara godkänt upp till 18 kg, så hade jag valt att köpa en isofix stol hade jag varit nästintill säker på att man fått byta till en vanlig bakåtvänd stol som är godkänd upp till 25 kg sedan, tex two way eller multitech.

• teha

Vi har en Britax Hi-way och är väldigt nöjda med den.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Dubai baby

Tack snalla ni for alla svar, jattebra ideer och tips. Eftersom jag bor utomlands planerar vi inkop nu i sommar i Sverige. Som manga andra tradar har pratat om sa verkar det bara vara Sverige som har sa stranga regler ang barn i bil, sa det kanns bast. Ska kolla upp alla modeller ni har tipsat om, tack igen.

Svar på tråden Vad har ni for bilbarnstol till er 1-aring?