• myran82

Vilken matstol rekomenderar ni?

Vi har börjat kika lite på matstolar till sonen. Än så länge är han bara 3 månader så det dröjer ju ett tag till innan det är dags att sitta med vid bordet. Vi har kollat lite på tripp-trapp-modellen (finns ju orginaler & kopior) och sen tycker jag att brio har en jättefin som finns i rött.

Ungefär vid vilken ålder kan dom sitta i matstol?

Vilken stol rekomenderar du?

Någon som har en brio?

• Svar på tråden Vilken matstol rekomenderar ni?
  • Purlan

Till att börja med är faktiskt IKEA:s inte så fina vita plaststol grym. Det kladdas en del i början och då är brickan som finns till fantastisk att ha. Sen när de blir lite äldre är det så klart kul med nån finare, vet inte vilken som är bäst.

• Simvin76

Stokkes Tripp-Trapp med babyinsats är lite snyggare än IKEAS. En fördel med den jämfört med IKEAs Antilop är att då barnen kastar huvudet bakåt så slutar ryggstödet vid skuldrorna. Men Antilopen smäller dom i bakhuvudet.

Sedan kostar en Tripp-Trapp med babyinsats lite över 2000 kronor medan Antilop kostar 125 kronor.

Vi började med Antilop men gick sedan över till Tripp-Trapp

• myran82

Kan ju säga att jag tycker att tripptrapp är ganska ful, men många använder sig ju av den så den kanske är bäst?

IKEA-stolen ska vi köpa för att ha hemma hos mormor & morfar.

• Aruten

Jag kan också rekomendera den superfula IKEA stolen, den vita (eller blå finns nog också). Plast stolen.
    Den har vi testat ett par gånger och den är bra. Lätt att ta ur och sätta i barnet, lätt att rengöra.

Vi har den där andra, Antilop tror jag den heter, men är inte nöjd med den. Sitsen är mjuk så det kan vara krångligt att ta upp barnet ur den då benen har för vana att fastna så man drar med sig hela sitsen upp. Och som ovan skriver att bebis dunkar ofta i bakhuvudet i ryggstödet som är högt. Vi ska köpa en Tripp-Trapp sen när killen blir lite större.

Vår son kunde sitta och vara med vid matbordet runt fyra månader. Fick bulla upp med lite filt och så satt han stadigt där =)

• Aruten
    Aruten skrev 2010-07-03 12:08:17 följande:
    Jag kan också rekomendera den superfula IKEA stolen, den vita (eller blå finns nog också). Plast stolen.
    Den har vi testat ett par gånger och den är bra. Lätt att ta ur och sätta i barnet, lätt att rengöra.

Vi har den där andra, Antilop tror jag den heter, men är inte nöjd med den. Sitsen är mjuk så det kan vara krångligt att ta upp barnet ur den då benen har för vana att fastna så man drar med sig hela sitsen upp. Och som ovan skriver att bebis dunkar ofta i bakhuvudet i ryggstödet som är högt. Vi ska köpa en Tripp-Trapp sen när killen blir lite större.

Vår son kunde sitta och vara med vid matbordet runt fyra månader. Fick bulla upp med lite filt och så satt han stadigt där =)
    Eller är det den vita stolen som heter Antilop? Äh nu blev jag förvirrad =)
  • Jimps

Jag rekommenderar antilop från ikea med brickan. Den e toppen eftersom man kan duka på hela bordet utan att små barnhänder får tag i varma eller ömtåliga saker. De kan ha sin mat och sina leksaker på brickan å sysselsätta sig lite medan vi äter. Det finns även en insats att köpa till som man kan ha innan de kan sitta stadigt. Min kusin har kört brickan i diskmaskinen och säger att det funkar bra. Man kan sätta hela stolen i dushen (med barn i oxå) om det blir extra kladdigt. Sen tycker jag inte att det är fel med en tripp-trapp-stol när de blir äldre den kan de ju ha väldigt länge. De är väldigt tåliga. Vi har köpt våra på blocket å då blir de inte så dyra.

Hampus 080718 & Lova 091111
  • Helle333
    myran82 skrev 2010-07-03 11:50:57 följande:

Vi har börjat kika lite på matstolar till sonen. Än så länge är han bara 3 månader så det dröjer ju ett tag till innan det är dags att sitta med vid bordet. Vi har kollat lite på tripp-trapp-modellen (finns ju orginaler & kopior) och sen tycker jag att brio har en jättefin som finns i rött.

Ungefär vid vilken ålder kan dom sitta i matstol?

Vilken stol rekomenderar du?

Någon som har en brio?

Trip trap är bra (om man köper bra kvalitet självklart)
    Min håller fortfarande. Den kommer användas den dag jag får lyckan att bli mamma.
    De välter inte särskilt lätt och man behöver inte nya stolar hela tiden eftersom man kan flyttade sitsen allteftersom barnet växer.
  • Gurkan

Vi har köpt en antilop med bricka från Ikea. Har inte använt den än då sonen är för liten men har erfarenhet av den från jobbet och jag gillar den för att:
    - Den är väldigt lätt att hålla ren
    - Den är lätt att ta med sig om man skulle behöva
    - Den supersmidiga brickan som gör att jag kan flytta med mig stolen och sonen kan sitta iden och se vad jag gör men ändå ha en yta att leka på
    - Återigen brickan, små barn vill gärna dunka allt i bordet (inget illa med det, en del av utvecklingen) och brickan spar ju bordsskivan några år till :D

• Alexi

Jag tycker Ikeas är helt oslagbar. vi bor i hus och har en på altanen som kan stå där hela sommaren, bara att torka av och sen har vi en i köket. Helt sueränt med brickan på där dottern kan kladda bäst hon vill. Också perfekt när man ska bort på besök, jättesmidig att montera ihop och ta med. Vi har också en begagnad Tripp trapp men den har vi knappt använt ännu och hon är 1,5.

Svar på tråden Vilken matstol rekomenderar ni?