• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är alla som mördar sjuka?

I den här tråden kom denna åsikt upp: Alla som mördar/misshandlar är sjuka.

Jag vill vända mig mot den åsikten och jag tycker att det är bättre att diskutera den här istället för i tråden om Mattias Flink som är intressant på många sätt och vis ändå.

1. Vad anser du om åsikten?
    2. Är alla som mördar sjuka?
    3. Hur definierar du sjuk?
    4. Kan "normala" människor mörda eller finns det spärrar som hindrar oss från det?
    5. Är spärrarna ofelbara?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-04 10:16
    Tilläggsfråga:

6. Hur definierar du mord?
  • Svar på tråden Är alla som mördar sjuka?
  • Semper Idem

Vad är att mörda?

Mördar man om man är soldat i krig?
    Mördar man vid "sen" abort?
    Mördade Jack Kevorkian?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Semper Idem skrev 2010-07-03 14:04:54 följande:
    Vad är att mörda?

Mördar man om man är soldat i krig?
    Mördar man vid "sen" abort?
    Mördade Jack Kevorkian?
    En mycket intressant fråga, men jag tror att det är bäst att vi håller oss till den juridiska definitionen av mord.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Semper Idem
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 14:06:56 följande:
    En mycket intressant fråga, men jag tror att det är bäst att vi håller oss till den juridiska definitionen av mord.
    I så fall är min personliga åsikt att man kan vara frisk. jag tycker nämligen inte det var något fel på Jack Kevorkian t.ex och han dömdes för "first-degree murder"
  • Guldrosen

1. Vad anser du om åsikten?
    Jag förstår åsikten för jag anser också att man inte är helt frisk när man mördar och/eller misshandlar.

Ja, visst är de sjuka. Inga friska människor mördar och/eller misshandlar. Friska människor har spärrar.

Sjuk => När det inte kopplar som det ska i hjärnan. När spärrarna inte fungerar.

4. Kan "normala" människor mörda eller finns det spärrar som hindrar oss från det?
    Nej, normala friska människor mördar/misshandlar inte. Spärrarna hindrar oss från det.

Ja, spärrarna är ofelbara. När de slagits ut är vi inte friska längre. Då har hjärnan fått en kortslutning.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Matruskan77

Alla får ha vilken åsikt de vill men jag anser inte att alla som mördar eller misshandlar är sjuka, en del är kanske det men majoriteten är det inte.
    Som sjuk i det här fallet är väl psykiska sjukdomar.
    Jag tror normala människor kan döda ja, under vissa omständigheter, t ex vid självförsvar, av misstag och då menar jag att det inte var uppsåtligt att döda, t ex ett vanligt slagsmål som går fel, av hämnd, t ex om någon gjort en eller någon man bryr sig väldigt mycket om något illa, då för att man är så jävla förbannad just då(man ångrar sig kanske när man besinnat si, kanske), jag räknar inte ilska som psykiskt sjukt.

• Semper Idem
    Matruskan77 skrev 2010-07-03 14:19:27 följande:
    ag räknar inte ilska som psykiskt sjukt.
    Många blir ju väldigt arga utan att ha ihjäl folk. Det är väl inte helt normalt att inte kunna kontrollera sin ilska bättre?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Guldrosen skrev 2010-07-03 14:17:16 följande:
    Ja, visst är de sjuka. Inga friska människor mördar och/eller misshandlar. Friska människor har spärrar.
    För att kunna göra det påståendet så måste du definiera om psykisk sjukdom. Varför vill du göra det?
    Sjuk => När det inte kopplar som det ska i hjärnan. När spärrarna inte fungerar.
    Som det ska? Finns det någon slags manual för hur människan ska fungera och det som faller utanför denna är då sjukt?
    Nej, normala friska människor mördar/misshandlar inte. Spärrarna hindrar oss från det.
    Återigen, för att kunna göra det måste du frångå definitionen på psykiskt sjuk som redan finns. Hur motiverar du det?
    Ja, spärrarna är ofelbara. När de slagits ut är vi inte friska längre. Då har hjärnan fått en kortslutning.
    Så när spärrarna släpper så är vi sjuka?

Om det nu är så att alla som mördar är sjuka så betyder ju det att vi dömer sjuka personer till fängelse, tycker du att det är ok?
  • Sublime

Dom har ju undersökt många hjärnor på mördare och när dom "scannar" hjärnan som är det ju väldigt ofta ett område någonstans där hjärnan inte ser riktigt likadan ut som på oss andra. Då menar jag inte Kevorkian att han dömdes för "first degree murder" var fel! Han gjorde det för att skona andra människor från oerhört lidande till skillnad från någon som begår våldsbrott.

Dom flesta (alla?) som begår fruktansvärda våldsmord är ju sociopater (det är på dom man kan se den här skuggan från en brainscan) men jag tycker inte att det är en sjukdom. Jag tycker det är mer att sociopater inte är mänskliga det är inte något som går att bota så därför ska dom, efter att dom begått ett brott, aldrig bli fria igen. 

• Matruskan77
    Semper Idem skrev 2010-07-03 14:23:04 följande:
    Många blir ju väldigt arga utan att ha ihjäl folk. Det är väl inte helt normalt att inte kunna kontrollera sin ilska bättre?
    Jo, det har du ju rätt i men i vissa fall så kan det kanske vara svårt, personen kanske blir förbannad och handlar på impuls, om personen i fråga  fått tänka ett tag så hade h#n kanske besinnat sig men jag räknar ändå inte det som att vara sjuk.
    Jag kan bli förbannad, t ex i trafiken när folk kör som idioter men inte får jag tankar på att döda någon, idag t ex blev jag arg för att någon/några tagit någons 3 stora krukor med planteringar och krossat och slitit sönder blommorna  ute på gatan, det gjorde mig riktigt arg, även om det inte var mina blommor men inte så att jag blev mordisk men om någon gjort illa mot mina barn t ex då kanske läget kan kännas helt annorlunda, om jag kom och så att något äckel var på mina eller sambons ungar, då kanske jag inte skulle kunna styra impulsen.
  • Guldrosen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 14:23:11 följande:
    För att kunna göra det påståendet så måste du definiera om psykisk sjukdom. Varför vill du göra det?
    Som det ska? Finns det någon slags manual för hur människan ska fungera och det som faller utanför denna är då sjukt?Återigen, för att kunna göra det måste du frångå definitionen på psykiskt sjuk som redan finns. Hur motiverar du det?
    Så när spärrarna släpper så är vi sjuka?

Om det nu är så att alla som mördar är sjuka så betyder ju det att vi dömer sjuka personer till fängelse, tycker du att det är ok?

Jag är ingen psykolog eller liknande. Jag anser bara att man inte har alla hästar hemma när man mördar/misshandlar. Jag ställer inga diagonser eller kan definierar psykiska åkommor. Jag har bara en åsikt i ämnet.

Ja, jag anser att man inte här helt frisk när spärrarna släpper.

Ja, visst är det så att vi dömmer sjuka människor till fängelse. Någonstans måste vi ju vårda dem. Vi kan ju inte släppa dessa farliga människor fria, eller hur? Sedan kan ju vården på fängelsena diskuteras. Men det få bli i en annan tråd.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
Svar på tråden Är alla som mördar sjuka?