Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Är alla som mördar sjuka?

Nej det tror jag absolut inte. Det där är ramar som människor skapar för att skydda sig från insikten att vem som helst kan bli en mördare. Det är något man helst slipper tänka på. Man vill driva kilen mellan "dom" och "vi" så djupt in som möjligt, det är gränser man vill skydda sig från att se utsuddade. För det är vad jag tror, under rätt omständigheter, kan de allra flesta människor döda andra. Visst finns det spärrar mot att springa runt och slå ihjäl folk till höger och vänster men under rätt förhållanden så.

Vem här vill stå upp och säga att ni inte skulle döda den som annars med säkerhet skulle ge ert barn en utdragen, plågsam död?

• Lavish

En bättre fråga än "hur definierar du sjuk" vore kanske "hur definierar du mord"?

• Lavish

Men frågan gäller alltså just MORD. Inte att DÖDA andra människor i största allmänhet? Jag är osäker men någon kanske känner till lagens defintion av mord. För att döda andra i krig, självförsvar eller hett blod räknas väl inte som mord i lagens mening?

För mig innebär nog också mord att det är ett överlagt dödande. Dvs inte något som sker enbart av ett ögonblicks hetta utan ett beslut som fattats i kallt blod. (Även om det kanske kommer till slagsmål el dyl när själva brottet ska genomföras) Och då krävs det onekligen förmodligen betydligt mer för att någon ska döda. Rent spontant tror jag det krävs mycket mer för att man ska smyga sig på någon som sover och sätta kniven i dem än vad det krävs för att i en explosiv situation som leder till handgripligheter till sist sätta kniven i någon.

Men i en äldre defintion var mord ett dödande som skedde i lönndom. Dvs mötte man någon på öppen gata med svärd i hand och slog ihjäl denne i handgripligheter var det inte mord. Även om man från början planerat att döda personen. Utan mord var att döda med gift eller en kniv i rygg när ingen såg och sen försöka dölja sitt brott. (Medeltida lagar)

Svar på tråden Är alla som mördar sjuka?