• Anonym (Superwoman)

Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!

Varför ar det så svårt att ta hand om sina barn??

Varför har dagens föräldrar så dålig självförtroende? Tror på allvar att barnen har det bättre på förskolan än med sina föräldrar??

Fick senast igår höra att en  2 åring ska på "sommardagis" nästan hela sommaren. Ledig 1 vecka. Föräldrarna är hemma hela sommarn."Behöver leka av sig"

* En annan liten ska vara på förskolan hela sommarn då mamman ska åka iväg på semester. Mamman försa sig.

*En liten ska vara ledig 1 vecka. Mamman är mammaledig. Varför skaffa en till om man inte orkar med den första?

Jag säger inte att förskolan är dålig men barnen behöver sina föräldrar. Förskolegrupperna är stora. Om man som förälder inte orkar med 1 eller 2 barn hur tror ni man gör med 7 barn per pedagog?

Snart börjar "sommardagis". Tro inte att det blir fler personal. Hos oss är det 2.5 pedagoger och 22 barn.

Får höra ursäkter som "gillar att vara på dagis" Låter man barn mellan 1-5 bestämma vad dom vill göra hela tiden eller bara när det passar? Inte får barn som gillar godis/glass det varje dag bara för att den gillar det

" Har akassan och då måste barnet vara på förskolan" Nej, a kassan kräver inget sånt!! Den kräver att man har förskoleplats om mna skulle få jobb. MAO så kan man förklara läget för personalen så är det klart

Njut av tiden med era barn den kommer inte tillbaka

• Svar på tråden Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!
  • Anonym

Det du beskriver är ju inte vanligt på något sätt. Om man har barnen på dagis hela sommaren fast man själv är ledig kan jag inte tänka mig annat än att man inte mår så bra som förälder. Barn har det bättre på förskolan än att vara med en förälder som är sjuk. Sedan finns det dem som tex studerar och inte har rätt till semester och inte har något annat att leva på.

• Anonym

jag håller med i stort.
    däremot så finns det pissföräldrar och då har barnen det bättre på förskolan..tyvärr.

• Mammatilltvåprinsar

Brukar bli sur på att andra tror de vet bättre än föräldrarna men givetvis ska inte barn vara på sommardagis i onödan. Det är mindre tryggt än vanliga förskolan och alla barn mår nog bra av att vara lediga och slippa alla rutiner och måsten. Sen kan det ju finnas anledningar du inte vet om. En arbetslös pappa kan vara deprimerad, en föräldraledig mamma kan vara knäckt av kolikbarn, sömnbrist, förlossningsdepression etc. En mamma som ska på semester själv kanske gör det i syfte att orka jobba på sitt förhållande. Poängen är att du vet inte. Det enda vi vet är att personalen på sommardagis ska göra allt för att barnen ska ha det bra under sommaren. Min son är hemma tio veckor varje sommar eftersom vi är en fungerande familj utan specialbehov än så länge...

• Anonym (Superwoman)
    Anonym skrev 2010-07-03 18:56:34 följande:
    Det du beskriver är ju inte vanligt på något sätt. Om man har barnen på dagis hela sommaren fast man själv är ledig kan jag inte tänka mig annat än att man inte mår så bra som förälder. Barn har det bättre på förskolan än att vara med en förälder som är sjuk. Sedan finns det dem som tex studerar och inte har rätt till semester och inte har något annat att leva på.
    Tyvärr så är det väldigt vanligt!!
    Mår föräldrarna dåligt så självklart ska barnen vara på förskolan
    Att föräldrarna mår dålig beror det inte på i dom här fallen då föräldrarna själv har förklarat varför. Men om föräldrarna HAR studerat och nte har ett jobb för närvarande så kan dom ju fortfarande ha barnen hemma.
    Mammatillwilliam skrev 2010-07-03 19:04:27 följande:
    Brukar bli sur på att andra tror de vet bättre än föräldrarna men givetvis ska inte barn vara på sommardagis i onödan. Det är mindre tryggt än vanliga förskolan och alla barn mår nog bra av att vara lediga och slippa alla rutiner och måsten. Sen kan det ju finnas anledningar du inte vet om. En arbetslös pappa kan vara deprimerad, en föräldraledig mamma kan vara knäckt av kolikbarn, sömnbrist, förlossningsdepression etc. En mamma som ska på semester själv kanske gör det i syfte att orka jobba på sitt förhållande. Poängen är att du vet inte. Det enda vi vet är att personalen på sommardagis ska göra allt för att barnen ska ha det bra under sommaren. Min son är hemma tio veckor varje sommar eftersom vi är en fungerande familj utan specialbehov än så länge...
    Återigen så är det inte i dessa fall
    I vår kommun så ska man uppge anledning till varför man behöver barnomsorg och det var inget sånt. Vill man fixa förhållandet så får man ska barnvakt. Förskolan är inget barnpassningstation
  • KaIi

Fy fan, är det verkligen så illa?
    Förbannat tragiskt.

Min skitmorsa är dock en sådan som drog på semester och lämnade ungarna hemma.
    Varför skaffa familj överhuvudtaget om man inte orkar umgås med sina barn?

Älskade ungar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Mammatilltvåprinsar

Alla som är deprimerade kanske inte anförtror sig åt dömande pedagoger heller. Ert jobb är att ta hand om barnen på bästa sätt. Inte döma och inte sitta och skvallra på nätet, du vet att du har tystnadsplikt va? Du får inte sitta och berätta vad som helst i olika forum.

• Anonym

håller med! (såklart finns det undantag då föräldrar mår dåligt etc men jag menar vid "vanliga" familjeförhållanden).

Jag tillhör dem som kommer ha storebror hemma när syskonet kommer. Jag tror att jag kommer kunna ge honom mer uppmärksamhet och stimulans här hemma än förskolan kan ge honom tillsammans med 15 andra barn på 3 pedagoger. Vi har både öppna förskolan, kyrkis och andra barn i närheten som han kan leka med. vår son kommer vara 2 år och 3 månader när syskonet kommer så jag utgår från hans ålder och vår familjesituation.

• Anonym (Superwoman)
    Mammatillwilliam skrev 2010-07-03 19:44:40 följande:
    Alla som är deprimerade kanske inte anförtror sig åt dömande pedagoger heller. Ert jobb är att ta hand om barnen på bästa sätt. Inte döma och inte sitta och skvallra på nätet, du vet att du har tystnadsplikt va? Du får inte sitta och berätta vad som helst i olika forum.
    Barnen tar jag ALLTID hand om på bästa sätt!  

Vet du vad tysnadsplikt innebär??  Så länge jag pekar ut nån med namn och adress eller skriver så att jag avslöjar deras identitet så får jag skriva vad jag vill. Om jag väljer att döma och "skvallra" på min fritid så är det upp till mig.

Själv så måste jag ha mina barn på "sommardagis" för att dessa föräldrar inte tar sig tid att vara med sina barn

Svar på tråden Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dom!!