• Kazeer

ni som fått barn i v.35

Första barnet kom i vecka 36+3. Vägde 2095 g, 46 cm lång. Lite tillväxthämmad. Åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning. Vi åkte hem, när han gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3. Vägde 1510 g, ca 40 cm lång. Tillväxthämmad. Han var inskriven på neonatal i 33 dygn med värmebädd och sondmatning. Efter 16 dygn fick vi ta med honom hem med hemsjukvård. Då kunde han hålla värmen själv men hade sonden kvar. När sonden togs bort, blev han utskriven.

Båda barnen har mått jättebra förutom att de inte har kunnat hålla värmen själva och inte har haft orken att äta själva.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    TSmamma skrev 2010-07-03 21:07:44 följande:
    tack för alla svar.

någon som fått mer än ett prematurbarn? och skriv gärna hur era förlossningar började, om ni hade mkt förvärkar/sammandragningar osv..
    Båda mina barn har varit prematurer.

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Sedan blev jag igångsatt i vecka 36+1. Jag hade väldigt mycket sammandragningar i flera veckor innan vattenavgången.

Andra barnet förlöstes med kejsarsnitt. Han övervakades med CTG morgon och kväll från vecka 33+0 och när CTG-kurvorna visade för lite variation, var det dags för honom att komma ut. Han låg i tvärläge/säte och gick inte att vända rätt, så det blev snitt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden ni som fått barn i v.35