Inlägg från: saltflingan |Visa alla inlägg
  • saltflingan

ni som fått barn i v.35

Min son kom i 36+3 och vägde 3030 g till sina 48 cm. Han mådde bra när han föddes men vi fick ligga kvar på specialbb i 8 dagar. Han tog rätt grepp om bröstet redan vid första tillfället, men han var för trött för att orka hålla sig vaken för att äta färdigt. Så det var en lång väg till att han började vända i vikt. Om jag får fler barn som har samma problem ska jag kräva att vi får sond med en gång för herregud vad jag fick slita med amningen och att försöka hålla honom vaken. 1,5 timmes försök till att få honom att äta, 1,5 timme vila och sen om igen, dygnet runt. Först dag 6 fick vi sond, vilken gudagåva!

Här hamnar barn som föds innan v 36+0 på neo och de som föds senare och har någon komplikation för mamma eller barn på specialbb.

• saltflingan
    saltflingan skrev 2010-07-03 20:58:01 följande:
    Min son kom i 36+3 och vägde 3030 g till sina 48 cm. Han mådde bra när han föddes men vi fick ligga kvar på specialbb i 8 dagar. Han tog rätt grepp om bröstet redan vid första tillfället, men han var för trött för att orka hålla sig vaken för att äta färdigt. Så det var en lång väg till att han började vända i vikt. Om jag får fler barn som har samma problem ska jag kräva att vi får sond med en gång för herregud vad jag fick slita med amningen och att försöka hålla honom vaken. 1,5 timmes försök till att få honom att äta, 1,5 timme vila och sen om igen, dygnet runt. Först dag 6 fick vi sond, vilken gudagåva!

Här hamnar barn som föds innan v 36+0 på neo och de som föds senare och har någon komplikation för mamma eller barn på specialbb.
    Min förlossning började spontant. Vattnet började sippra på natten (runt 4-5) och fortsatte hela dagen, men jag fattade aldrig att det var vattnet (det skulle ju lukta sperma och mitt luktade ingenting). Jag hade kvällen innan gått på vattenjympa och kört hårt så mina blodiga flytningar (vattnet) trodde jag berodde på sköra slemhinnor i kombination med hårt fyspass dagen innan. Hade molvärk till och från tillsammans med flytningarna, men tänkte inte mer på det. Vid 14-15 började jag få värkar men trodde att det bara var förvärkar och att jag skulle ha så i flera veckor till. De var regelbundna redan från början och vid 17 kom de med ca 2-4 minuter mellan. Sambon kom dock inte hem förrän vid 20 och då hade jag värkar med 1 minuts mellanrum. Det var inte roligt att sitta ensam hemma ute på landet, och försöka andas mellan tårarna och snoret. 

Skrevs in på sjukhuset 20.25 och 23.12 är sonen född. Raskt marscherat för en förstföderska. Var öppen 5 cm och fullt utplånad när jag skrevs in, krystade i ca 40 minuter. Födde med lustgas.

Jag blev verkligen tagen på sängen och känner än i dag att jag snuvades på min förlossning. Upplevde det som om det hände någon annan, att jag var frånkopplad kroppen. Jag mådde bra under hela graviditeten och det fanns inga tecken på att jag skulle få för tidigt. Foglossning fick jag tidigt men förutom den så mådde jag jättebra.
Svar på tråden ni som fått barn i v.35