• Anonym (bröstarvinge)

Vet du något om arvsrätt i usa?

Den här tråden blev under ekonomi, eftersom jag inte hittade något lämpligare ställe och vill gärna vara anonym.

Är det någon här som har någon aning om hur principerna för arv i usa ser ut?

Dvs kan bröstarvingar bli helt arvslösa via testamenten? Hos oss är det ju inte så, men i usa är ju det mesta möjligt. Min pappa är amerikan. Finns det någon risk att jag blir helt utan arv från min pappa?

Om han kan testamentera allt till mitt syskon så att jag blir utan? Blir man alltid som bröstarvinge (med eller utan arv) inkallad på bodelning? Får man veta vilka tillgångar som arvet består av, även om man skulle bli utan?

• Svar på tråden Vet du något om arvsrätt i usa?
  • Anonym (Mimmi)

Jag kan svara på ett par av dina frågor, men inte alla.
    Ja, man kan göra sina barn arvlösa i USA genom testamente. Som barn får man en kopia av testamentet i samband med dödsfallet av den som har hand om bouppteckningen, och då kan man kontakta den personen om man har fler frågor. Jag vet inte om man får reda på vilka tillgångar som finns.

• Anonym (bröstarvinge)

Jag vet ju att reglerna ser helt annorlunda ut än här.
    Rena "vilda västern" tycker ju vi nordbor då

Men man kan vara säker på att man blir kontaktad ialla fall?
    Vet du hur det ser ut med arvsskatt? Finns det någon skatt på det eller?
    Jag antar att man måste skatta för arvet om man tar över pengarna till sverige? Eller blir man dubbelbeskattad?

• Anonym (bröstarvinge)
    MickeN1973 skrev 2010-07-04 22:15:37 följande:
    Det beror också på vilken stat det är i.

Vilket då? Själva reglerna runt arvet eller arvsskatt? Eller båda?
  • MickeN1973
    Anonym (bröstarvinge) skrev 2010-07-04 22:16:52 följande:
    Vilket då? Själva reglerna runt arvet eller arvsskatt? Eller båda?
    arvsregler 
  • Anonym (bröstarvinge)
    MickeN1973 skrev 2010-07-04 22:20:24 följande:
    arvsregler 
    Hur mycket kan det skilja sig? Det måste väl kanske bara vara små detaljer som är olika, men att det är relativt lika i det stora hela?
  • MickeN1973
    Anonym (bröstarvinge) skrev 2010-07-04 22:44:49 följande:
    Hur mycket kan det skilja sig? Det måste väl kanske bara vara små detaljer som är olika, men att det är relativt lika i det stora hela?
    Vad har skillnader för betydelse?

Det som är intressant för dig är ju vilka regler som kommer att gälla i ditt fall.

• Kjell2
    Anonym (bröstarvinge) skrev 2010-07-04 22:44:49 följande:
    Det kan skilja rätt mycket mellan olika delstater i USA. Generellt är det firarer regler än i Sverige. Dvs vanligare att man har fri arvsrätt och att din far kan göra dig arvslös.

Efterssom vi inte har arvskatt i Sverige är risken för dubbelbeskattning liten. Vilka skatteregler som gäller när din far dör är svårt att säga idag.

För att få svar på dina frågor hur det är i just ditt fall måste du kontakta någon som har koll på läget i den delstat din far bor.

/Kjell
  • ninayunkers555

Mitt problemär exakt det du frågar om. Min amerikanske far gjorde mig och tre
    andra halvsyskon arvslösa för att ge sin förmögenhet till de båda yngsta barnen
    i senaste äktenskapet. Fullt lagligt i USA. Vad jag vill veta är om jag har laglig rätt att få kopia av min avlidna halvsysters testamente?
    Tacksam för svar
    Nina Yunkers

• Anonym (....)
    ninayunkers555 skrev 2018-01-04 12:07:39 följande:

Mitt problemär exakt det du frågar om. Min amerikanske far gjorde mig och tre

andra halvsyskon arvslösa för att ge sin förmögenhet till de båda yngsta barnen

i senaste äktenskapet. Fullt lagligt i USA. Vad jag vill veta är om jag har laglig rätt att få kopia av min avlidna halvsysters testamente?

Tacksam för svar

Nina Yunkers

Nej, din halvsyster testamente är inget du har rätt att ta del av.
Svar på tråden Vet du något om arvsrätt i usa?