Inlägg från: Annamamma 83 |Visa alla inlägg
  • Annamamma 83

Hundar på badplats

Jag har hund. Och Nej min hund skulle inte få bada på allmän badplats om de var folk där. Är det tomt o ingen skylt så tycker jag de är ok.
    Vi har dock mkt sjöar där man kan va ifred med hunden och även speciellt hundbad.

• Annamamma 83
    hmcc skrev 2010-07-04 09:15:18 följande:
    Jag har varit och badat flera gånger med mina på skyltade platser MEN vid sidan om och med kopplade hundar och hitills har ingen sagt något.

Jag ser skylten som att hundar inte ska störa dom solande och badande och det respekterar jag fullt ut (därför har dom koppel) med om men när folk börjar svammla om allergiker då är det folk som bara vill bråka.
    Ja, är man allergisk får man nog stanna inne, stor risk är väl att man möter en hund var som helst!

Dock ska man tänka på hundrädsla. Så de är jättebra att du har koppel.
    Ja själv är rädd för stora hundar, trots ja äger hund själv, dock liten.
    Varför är för ja som liten blev jagad av en stor hund, pga ägaren inte hade varken koppel eller pli på hunden. Detta satte alltså men för livet på mig. Så jag är väldigt noga med detta,för min lilla hund blir ganska stor för ett litet barn och kommar han då springande o tex hoppar lite för han vill busa, kan ja förstöra relaitionen till hundar för detta barn resten av livet.
    Sånt tycker jag hundägare bör tänka på.
    Många säger, "han är inte farlig", "han är snäll", "han vill bara hälsa". Spelar ingen roll, man är rädd ändå!
  • Annamamma 83
    hmcc skrev 2010-07-04 11:30:15 följande:
    Är man hundrädd så är man det i stan också.

Jag tycker fortfarnde att kopplade hundar borde ha tillträde på badplaster men jag är medveten om att jag bryter mot "lagen" när jag tar dit mina eftersom man inte får vara där alls (kopplade eller inte)
    Ja klart man är.
    Ja ville ju påpeka att det de är bra att du har koppel!
    För vissa struntar i kopplet var de än är, o låter hunden gå fram till människor, för "han är ju snäll", vill bara hälsa.
    Förstår du hur ja menar?

Dock skulle ja själv aldrig låta min hund bada där de finns en skylt, bara för ja anser att min hund ska få bada där!
    Finns de ingen mindre plats du kan bada på eller ett speciellt hundbad?
    Hunden behöver ju liksom inte sandstrand. Nu bor vi själva bland mkt sjöar, så vi har massa alternativ.
  • Annamamma 83
    vargaa skrev 2010-07-09 14:23:09 följande:
    Jag har bara sett skylten: Rastning av hundar är ej tillåtet.

En kompis till mig ringde då kommunen och frågade vad den skylten innebär. Vad är rastning? Hon fick svaret att hundar får vistas på stranden men inte rastas - dvs inte promeneras med syfte att de ska bajsa och kissa på området. De får dock ligga bredvid sin ägare på stranden och även bada. Det var själva kissandet och bajsandet som inte var tillåtet.

Jag som hundägare undviker platser där hundar inte får vistas på vanliga villkor. Men om jag vill ta med min hund till en sån plats kontaktar jag kommunen och frågar vad som gäller. För det är inte alltid helt lätt att tolka skyltar. Och sen följer jag de regler som gäller.

Hundar får faktiskt vistas på de flesta platser, så varför ifrågasätta de få tillfällen när de förbjuds? Det är bara fånigt och själper mer än det hjälper. Folk börjar bara hysa mer agg om man inte visar respekt och ödmjukhet.

Däremot skulle jag tycka att det var trevligt om badgäster hade med sig hund på stranden. Men givetvis på ett ansvarsfullt sätt då.
    Vid badplatsen vid oss står de dock "hundar förbjudet" och är en bild på en hund med ett rött streck över.
    Så där ska nog inte hundar vara överhuvudtaget. Men de finns ett hundband bara några meter därifrån. O de är en lång strand för hundarna så då känns de rätt onödigt o gå med hunden till den vanliga badplatsen.
Svar på tråden Hundar på badplats