• Zygo

Opererad katt, finns det garanti?

Har fått operera min katt för gomspalt i våras. Första gången sprack allt upp efter två dagar och vi fick åka till djursjukhuset igen för att visa upp det. Operationen kostade 9000 kr.
    De sade då att han måste opereras om igen och jag menade att jag inte tänkte betala samma summa igen. Fick då betala enbart själva narkosen med läkemedel, vilket gick på 1500 kr.
    Den operationen gick heller inte bra och veterinären sa att han var tvungen att göra en större operation, men att vi fick vänta till i höst då katten inte kunde bli sövd så ofta.
    Den operationen kommer kosta kring 10-12 000 kr.

De här summorna är inget som går på försäkringen (Agria) då det är en medfödd defekt och Agria har ändrat i mina villkor till att inget som gäller hans gomspalt, varken operation eller komplikationer av detta, kan gå på försäkringen.

Så nu måste jag lägga ut ytterligare pengar på hans gomspalt i höst, men tänk om det inte går denna gången heller? Såhär kan jag inte hålla på och låta honom opereras gång på gång och slänga ut så mkt pengar vid varje tillfälle!

Finns det ingen man kan vända sig till när det gäller garantier och operationer (utanför försäkringens område), dvs att man kan få katten opererad igen antingen gratis eller till lägre pris, då operationerna inte lyckas.

Vill tillägga att han som gör operationerna är en av de bästa i Europa, en av två kvalificerade på detta, så det finns ingen mening med att vända sig till någon annan veterinär. Och katten måste opereras, då han får in vätska i luftvägarna när han dricker. Han är 1 år gammal nu och spalten har spruckit upp med åldern.

• Svar på tråden Opererad katt, finns det garanti?
  • Lotten 66

Har tyvärr inget svar på din fråga men undrar om det syns på en katt att han har gomspalt så som på människor eller hur märks det annars?
    Hoppas det löser sig för er. Man gör ju verkligen allt för sina djur om man bara kan.

• Zygo

Vi fick honom när han var 12 veckor o då var det inga problem. När han var runt 5-6 månader så började han nysa väldigt mkt när han drack och åt burkmat. Jag kollade då honom i munnen (vilket jag inte gjort tidigare) och såg då en liten springa, som på en spargris i gommen. Det läckte in vätska där och upp i andningsvägarna. På honom syntes det inget alls utifrån.

Många katter som föds med detta dör ofta då de inte kan få näring i sig, men vår katt måste ha haft det vagt eller mkt litet som liten, eftersom han lyckades klara sig som utekatt och kunde dia.

Ja, två operationer och det har bara blivit värre, nu är där ett stort operationshål istället, efter att det har spruckit upp. Innan var det ju bara springan.
    Är så synd om honom.

Tack för ditt svar annars.

• lennartsdotter

Nej, det finns tyvärr ingen slags garanti. Inga fonder heller (förutom för hemlösa katter). Om det är tungt att betala hela summan på en gång kan du ju fråga veterinären om det går att lägga upp en avbetalningsplan. Du kommer ju ha lagt ut rätt mycket pengar på katten.

En möjlighet är att försöka få igenom det som ett dolt fel. Om defekten är medfödd men inte upptäcktes hos uppfödaren bör det räknas som ett dolt fel och då är uppfödaren ersättningsskyldig (enligt Konsumentköplagen). För att få veta om gomspalten kan räknas som ett dolt fel kontaktar du konsumentvägledaren i din kommun och om du får ett ja vänder du dig till uppfödaren. Om uppfödaren inte är villig att ersätta kan du försöka ta den juridiska svängen, men det finns ju inga garantier för att du vinner i rätten heller.

• Zygo
    lennartsdotter skrev 2010-07-05 21:55:18 följande:
    Nej, det finns tyvärr ingen slags garanti. Inga fonder heller (förutom för hemlösa katter). Om det är tungt att betala hela summan på en gång kan du ju fråga veterinären om det går att lägga upp en avbetalningsplan. Du kommer ju ha lagt ut rätt mycket pengar på katten.

En möjlighet är att försöka få igenom det som ett dolt fel. Om defekten är medfödd men inte upptäcktes hos uppfödaren bör det räknas som ett dolt fel och då är uppfödaren ersättningsskyldig (enligt Konsumentköplagen). För att få veta om gomspalten kan räknas som ett dolt fel kontaktar du konsumentvägledaren i din kommun och om du får ett ja vänder du dig till uppfödaren. Om uppfödaren inte är villig att ersätta kan du försöka ta den juridiska svängen, men det finns ju inga garantier för att du vinner i rätten heller.
    Han är en hittekatt som är förmedlad via en organisation för hemlösa katter. Så det finns ingen uppfödare. Men avbetalningsplan kanske man kan få igenom.
    Tack ändå.
  • Deer

men hur kan agria ändra på försäkringsvillkoren?

• Zygo
    Deer skrev 2010-07-06 10:48:36 följande:
    men hur kan agria ändra på försäkringsvillkoren?
    Därför att medfödda defekter innebär inte en erättningsberättigad tillfogad skada. Är det medfött gäller inte försäkringen.Surt.
  • Lotten 66

Vilken tur att den här katten hamnade hos en sån underbar o djurkär person som du verkar vara. Om inte så hade han förmodligen inte levt nu men du ger den verkligen en andra chans.
    Hoppas verkligen o håller tummarna att allt går bra.
    Kram!

• Zygo
    Lotten 66 skrev 2010-07-07 21:25:40 följande:
    Vilken tur att den här katten hamnade hos en sån underbar o djurkär person som du verkar vara. Om inte så hade han förmodligen inte levt nu men du ger den verkligen en andra chans.
    Hoppas verkligen o håller tummarna att allt går bra.
    Kram!
    Tack, vad snällt skrivet 

Har alltid haft ett "kattkonto" för såna här "oförutsägbara" utgifter med katterna, men det får bli ytterligare ett banklån för att fixa detta nu. Han riskerar få lunginflammation med tiden och det vill jag ju inte, plus att hans livskvalitet inte är på topp som den skulle kunna vara. Han är en pigg och glad ettårig katt nu, han hittades utmärglad och närmre döden när han var 4 veckor gammal, full med ohyra och ensam i ett buskage. Ja, det är nog inte många som kan tänka sig betala så mkt pengar för en "hittekatt", men har jag en gång tagit ansvar för katten så är det mitt ansvar hela kattens liv. Och jag gör allt för honom, lille busfröt. *kärlek*

Tack och kram tillbaka!
  • Zygo
    Lotten 66 skrev 2010-09-19 10:46:31 följande:

Har tänkt en hel del på dig o lille kissen. Hur går det för er?

Tack

Vi har pratat med veterinären och insett att det kommer bli en väldigt stor operation. Slemhinnan på halva gommen kommer tas bort. Veterinären ritade och beskrev och avslutade med att "så får vi hålla tummarna för att den transplanterade biten inte ruttnar bort". (Vilket den gjort två gånger tidigare!)

Vad både min sambo o jag kände var att han nu opererat katten två gånger tidigare, vilket bara blivit sämre. Om vi opererar honom en tredje gång och det inte funkar, så kommer han få en rejäl skada i munnen och frågan är om han kommer kunna äta och dricka öht. Och blir det sämre än vad det är idag så måste vi avliva honom.
    Som det är nu kan han äta torrfoder o burkmat, och dricka löser vi genom att ge honom vatten i ett glas som vi "tippar lite", så går det lättare för honom att dricka utan att nysa så mkt. Vi ger honom lite burkmat också som ju innehåller mkt vatten. Han är bara ett år gammal och än så länge klarar han av att nysa/hosta upp det han får i luftvägarna, frågan är hur det blir när han blir äldre och svagare och löper ökad risk för lunginflammation. Men det får vi se då, gäller vi är observanta så han kan få antibiotika i tid.

Han lider inte av att ha det såhär, han är pigg och glad, väger snart sex kilo och enligt veterinären har han absolut livskvalitet.
    Så vi kommer avvakta lite med vidare operationer, känns som risken med en operation är för stor jämfört med hur hans dagliga liv ser ut. 
  • Lotten 66

Skönt att höra att han mår bra.
    Klarar han sig så här bra så håller jag med om att det verkar bättre att avvakta.
    Det viktigaste är ju att han inte lider.
    Har följt din tråd från början så uppdatera gärna om något händer.
    Kram o Lycka till!

• Zygo
    Lotten 66 skrev 2010-09-19 19:02:58 följande:
    Skönt att höra att han mår bra.
    Klarar han sig så här bra så håller jag med om att det verkar bättre att avvakta.
    Det viktigaste är ju att han inte lider.
    Har följt din tråd från början så uppdatera gärna om något händer.
    Kram o Lycka till!
    Jag hann ta lån innan vi pratade med veterinären, så vi har uppbackning ifall det skulle vara något akut med honom (försäkringen täcker ju inga som helst komplikationer pga detta).
    Tack för ditt engagemang. Lovar uppdatera om det sker någon förändring.
    Kram
  • Stealth

Nämen åh jag har missat denna tråden totalt! Jag tycker verkligen att du verkar vara en fantastisk djurägare, och jag håller alla tummar för din lilla misse!

Du kanske kan, om ni behöver hjälp med ekonomin få till en insamling via en djurorganisation? Hade jag känt dig hade du fått pengar av mig till katten alla dagar. Jag favoritar tråden och håller alla tummar!

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Zygo
    Stealth skrev 2010-09-19 19:27:01 följande:
    Nämen åh jag har missat denna tråden totalt! Jag tycker verkligen att du verkar vara en fantastisk djurägare, och jag håller alla tummar för din lilla misse!

Du kanske kan, om ni behöver hjälp med ekonomin få till en insamling via en djurorganisation? Hade jag känt dig hade du fått pengar av mig till katten alla dagar. Jag favoritar tråden och håller alla tummar!
    Åh, tack!  Saken är att katten kommer ifrån en förening för hemlösa katter och egentligen skulle katten ha veterinärbesiktigats innan jag tog över honom. I så fall hade spalten upptäckts, men då hade det också blivit svårt att hitta ett hem till honom. Jag hade ju sluppit alla de här utgifterna. Men just det jourhemmet var inte alls intresserad av att ta honom till veterinären, och jag trodde att det tillhörde deras policy, att inte göra så. Skrev ju kontrakt osv...

Jag köpte en kompis till honom i somras från ett annat jourhem (samma förening) och den katten blev veterinärbesiktigad (o jag kollade katten själv i gommen innan avtalet..). Fick först då veta att min första katt absolut skulle ha kollats innan.

Jag är ändå fast besluten att jag hade tagit hand om honom, även om jag fått veta innan jag köpte honom, att han har spalt. Tyckte så synd om honom, det lilla livet hade bara farit illa hela tiden. Han var den räddaste och skyggaste katten i hela jourhemmet. Han är idag glad, trygg, leksen, tillgiven och älskar sin nya "lillebror".( Vi väntade ett år med att skaffa en yngre kompis till honom just för att han först skulle känna sig tryggare med människor. Han var livrädd i början för oss). Nu är det fullt sjå här hemma på de båda små liven.

Min första katt med spalten är den gråe, store på bilden. Hans nytillkomne kompis är den lille röde.

• Lotten 66

Vad kul att du satte in ett kort. Jättefina båda två:)
    Det ser inte ut att gå någon nöd på honom :)
    Den lille röde är faktiskt lite lik min pisse fast hon är mer beige.

Svar på tråden Opererad katt, finns det garanti?