• Kaxelina

Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar

Läser daglien om alla dessa debatter om att det skall vara en och samma typ. FFlickor skall inte få ha rosa och spets och killar skall inte få leka med bilar.

Varför inte låta "naturen" ha sin gilla gång? Jag har inte påverkat mina barn att gilla rosa och leka med dockor. Två av mina barn älskar rosa och hade säkert gjort även om dom inte haft rosa som bebis. Nu leker mina barn med allt och väljer hejvilt bland kläderna.

Jag tror att man har dessa flick- och pojktänkandet. Alltså att killar har det inbyggt att det skall vara häftiga bilar och det skall låta extra mycket när man leker med det ena eller det andra. Tjejer är lite lugnare i sina lekar och det är ju naturligt för en tjej/kvinna att leka med dockor eftersom vi en gång i framtiden vara gravida och föda barn. Det finns redan inbyggt i varje människa att vara flickor och pojkar. Men visst finns det undantag men det gör inte oss till en sämre människa för det.

Så när barnen är så pass stora och har en egen vilja låt då dom välja vad dom vill leka med eller vilka färger deras kläder dom skall ha.

Förstår ni hur jag tänker? Dela med er av era erfarenheter. Jag tror att det är så vi är uppbyggda och så kommer det alltid att vara.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-04 14:47
    Wow vilken debatt det har blivit. Inte trodde jag att det var så många som ville diskutera detta. :D

Låt barnen vara barn och låt dom gör det DOM tycker om att göra och ha på sig men visst det finns gränser och undantag.

Tjejigt och killigt är något nytt fenomen men jag tror ändå att majoriteten har något tjejeig och killigt inbyggt i oss. Att tjejer kanske tycker att det är gulligt och litet och sånt och att killar tycker att detta med bilar är häftigt eftersom det är en ny händelese i vår tid. Killar är mer nyfikna på sånt och att tjejer drömmer om att bli mamma och därmed kanske leker med dockor mer än vad killarna gör men det finns undantag i detta med och det går inte att komma undan med det.

Jag själv var värsta pojkflickan som liten men inte förrän i sena tonåren började jag bli mera tjejig för det var något som jag drogs till inte för att det var en tjejgrej eller färg. Ja svårt att förklara.
  • Svar på tråden Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar
  • cherrypie

Jag tycker det är viktigt att ge barnet möjlighet att välja det den vill leka med.

Om man bara ger en flicka dockor så klart att hon bara leker med det. Och får killar bara bilar blir det samma sak där. Tycker man ska ha blandade leksaker oavsett kön.

När det kommer till kläder tycker jag att barn ska kläs i bekväma kläder först och främst. Sedan har färg ingen större betydelse tycker jag.

Jag tror det handlar om personlighet före kön, sedan handlar det om uppfostran och miljön hemma. Om man lär sin dotter att vara "lugn" och leka "lungt, klart det blir så. Och lär man pojkarna att busa och vara vilda, ja då blir det så. barn påverkas av mijlön de vistas i.

• Jojile

Det handlar ju inte om att inte låta barnen leka med det som är typiskt för just deras kön, utan att inte NEKA barnet att leka med något, eller klä sig på något sätt, för att det har FEL kön.
    Det har ju även gjorts undersökningar som visar att flickor absolut inte är genetiskt benägna att pyssla om, vårda och ta mindre plats, eller att killar "ska låta lite högre". Tvärtom, det är hur VI utvecklar och uppfostrar barnen. Föräldrar, omgivning, dagis och skolor. Själv har jag en son som älskar bilar, lastbilar, motorcyklar m.m. Ibland vänder han om och går omkring här hemma och drar sin docka i den rosa barnvagnen, pysslar om, byter blöja på och matar. Men jag har även märkt att sedan han blev lite äldre och fick riktiga kompisar på dagis, har detta pojk/flick-tänket blivit förstärkt. Nu kan inte flickor t.ex. bygga hus eller köra lastbilar. Det kan bara killar. Man kan inte leka med tjejer o.s.v Ständigt kamp att förklara att flickor och pojkar är one of a kind, och att ALLA kan göra ALLT, om man bara vill.

• Kaxelina

Ja självklart skall dom få leka med vad dom vill. Dockor var ett exempel. :D Mina tjejer leker mycket med bilar och sånt men också Polly Pocket.

• Kaxelina

Så brukar jag också köra med här hemma. Döttrarna brukar säga ibland att det är pojksaker eller flicksaker och påpekar att vem som helst får leka med dessa saker. Men att neka barnen till att dom inte får leka med en viss sak bara för att dom är av en viss sort är fel eller tvinga dom att leka med något annat för att det skall vara jämställt är fel det med. Vill en flicka bara leka med dockor så skall dom få göra det eller tvärtom med pojkar om dom bara vill leka med bilar.

• Lakey

Mina killar har fått ärva kläder som är röda och rosa och har inte lidit av det. Men jag vet vissa som har problem med det och det roar mig lite extra...Cool

• cherrypie
    Kaxelina skrev 2010-07-04 12:22:18 följande:
    Så brukar jag också köra med här hemma. Döttrarna brukar säga ibland att det är pojksaker eller flicksaker och påpekar att vem som helst får leka med dessa saker. Men att neka barnen till att dom inte får leka med en viss sak bara för att dom är av en viss sort är fel eller tvinga dom att leka med något annat för att det skall vara jämställt är fel det med. Vill en flicka bara leka med dockor så skall dom få göra det eller tvärtom med pojkar om dom bara vill leka med bilar.
    Men det är ju omgivningen som skapar pojk/flickleksaker. För ett barn är en leksak en leksak. Men när man hör på dagis, nää inte ska du leka me det, eller dockor är för tjejer klart barnen blir påverkade och håler sig tilld et som uppmuntras för deras kön.
  • Pyris

Håller med dig TS.
    När dom har varit bebisar har jag klätt dom i pojk och flickkläder.
    Har aldrig nekat dom att leka med bilar, pistoler, dockor eller vissa typer av kläder sen när dom blir större.
    Alla mina barn har blivit helt olika. Min äldsta flicka t.ex hatar allt som har med klänningar och kjolar att göra. Rosa och och typiskt flickigt går bort helt för henne. Hon tycker faktiskt om mer att gå i grabbiga kläder. Hon är 15 år och sätter aldrig på sig smink och är inte speciellt noga med sitt hår heller för den delen. Det är sån hon är.
    En av flickorna älskar allt som har glitter och pärlor och så fint som möjligt. Klackskor och nagellack och fina halsband osv osv.
    En av pojkarna tycker han blir jätte fin när han rosa eller rött nagellack på sig. Leker inte speciellt "pojkiga" lekar utan tycker mycket hellre om att pyssla.
    Min andra pojkar är helt galen i allt som har hjul och en motor. Han älskar att hamra och såga och allt som hör där till. Han kan stå i timmar och bara titta på när pappa lagar en bil.

Ibland tycker jag det går lite till överdrift det här med att man inte får klä bebisar på ett visst sätt osv. Det handlar väl om hur vi uppfostrar våra barn, att dom duger precis så bra som dom är hur dom än väljer att se ut eller vad dom vill leka med. Att flickor visst kan göra allt det som pojkar kan och tvärtom. Tror man verkligen att för att man sätter på bebisarna neutrala kläder så kommer allt att lösa sig i framtiden för dom. Larvigt.

• Lady Namárië

"Låta anturen ha sin gång"? Exakt hur menar du att evolutionen skulle ha ställt in flickor på rosa glitter och pojkar på häftiga bilar?

Flickro har snippa, pojkar har snopp. På vilket sätt är detta kopplat till att vissa leksaker är roligare än andra? Att hävda att dockor skulle vara någon slags förberedelse inför framtida moderskap är i mitt tycke väldigt underligt. Skall inte pojkarna okså bli föräldrar?

Du påstår att du inte påverkat dina barn till något, ändå är det rätt uppenbart att du anser att det är skillnad på pojk- och flicksaker, och på pojk- och flickaktiviteter. Du hävdar t. ex att pojkar "har det inbyygt" att leka med häftiga bilar och att "tjejer är lite lugnare i sina lekar". Tror du verkligen att en sådan inställning går uppmärksamma små barn helt förbi?

Barn påverkas hela tiden av omvärlden, och vill gärna vara till lags. När leksakskataloger och vuxna skriker ut just det budskap du för fram i ts är det väl inte så himla underligt att ungarna i högre grad väljer leksaker och färger som anses passande? Du lurar dig själv om du tror att alla flickor gillar dockor, och om du tror att de i så fall gör det enbart för att de inte har en snopp mellan benen.

Jag blir så trött på sådana här kortsiktiga och trångsynta resonemang. Varför inte låta ungarna vara individer? Varför inte erbjuda dem alla tillgängliga val istället för att pressa in dem i fack redan från början? varför i hela världen utsätta dem för att känna att man måste bete sig på ett visst sätt (snippa=lugn och snäll, snopp=aktiv och framåt) istället för att låta dem vara de personer de är?

So say we all
  • lillifi

att flickor gillar rosa och pojkar blått är ju knappast medfött! snarare social/miljö betingat.

Jag är  en av många som inte skulle velat klä på min dotter en prinsessklänning...inte förrän hon ber om det!
    och vi lever 2010....pojkar...eller snarare män tar oxå hand om spädbarn/bebisar/barn...
    det är inte enbart kvinnans uppgift!

min son lekte med docka när han var liten...och visst fanns det människor som sa du...att jag skulle låta honom vara pojke...men min pojke ville ju leka med docka! Min son får vara den pojke han verkligen är.

• Jojile
    Kaxelina skrev 2010-07-04 12:22:18 följande:
    Då är du ju inne på samma spår som dem som du "fördömmer" i din TS egentilgen. Det finns nog inte så många som vägrar sina barn saker och kläder för att stå emot könsrollerna. Det är däremot skrämmande många som hindrar barn i sin utveckling, och begränsar dom just p.g.a. deras kön.

Sen anser jag att flick/pojk avdelningar i klädaffärer är skit töntigt. Slå ihop det istället och ha en BARNavdelning.
Svar på tråden Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar