Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar
Läser daglien om alla dessa debatter om att det skall vara en och samma typ. FFlickor skall inte få ha rosa och spets och killar skall inte få leka med bilar.
Varför inte låta "naturen" ha sin gilla gång? Jag har inte påverkat mina barn att gilla rosa och leka med dockor. Två av mina barn älskar rosa och hade säkert gjort även om dom inte haft rosa som bebis. Nu leker mina barn med allt och väljer hejvilt bland kläderna.
Jag tror att man har dessa flick- och pojktänkandet. Alltså att killar har det inbyggt att det skall vara häftiga bilar och det skall låta extra mycket när man leker med det ena eller det andra. Tjejer är lite lugnare i sina lekar och det är ju naturligt för en tjej/kvinna att leka med dockor eftersom vi en gång i framtiden vara gravida och föda barn. Det finns redan inbyggt i varje människa att vara flickor och pojkar. Men visst finns det undantag men det gör inte oss till en sämre människa för det.
Så när barnen är så pass stora och har en egen vilja låt då dom välja vad dom vill leka med eller vilka färger deras kläder dom skall ha.
Förstår ni hur jag tänker? Dela med er av era erfarenheter. Jag tror att det är så vi är uppbyggda och så kommer det alltid att vara.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-04 14:47
Wow vilken debatt det har blivit. Inte trodde jag att det var så många som ville diskutera detta. :D
Låt barnen vara barn och låt dom gör det DOM tycker om att göra och ha på sig men visst det finns gränser och undantag.
Tjejigt och killigt är något nytt fenomen men jag tror ändå att majoriteten har något tjejeig och killigt inbyggt i oss. Att tjejer kanske tycker att det är gulligt och litet och sånt och att killar tycker att detta med bilar är häftigt eftersom det är en ny händelese i vår tid. Killar är mer nyfikna på sånt och att tjejer drömmer om att bli mamma och därmed kanske leker med dockor mer än vad killarna gör men det finns undantag i detta med och det går inte att komma undan med det.
Jag själv var värsta pojkflickan som liten men inte förrän i sena tonåren började jag bli mera tjejig för det var något som jag drogs till inte för att det var en tjejgrej eller färg. Ja svårt att förklara.