Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Slöjan=förtryck???

Inte om det är självvalt att bära den.

• MalinEddie
    Pigeon skrev 2010-07-04 21:28:57 följande:
    Hur är det formulerat i Koranen att man ska bära slöja? Finns det tolkningsutrymme, eller är det verkligen ett "krav", alltså en synd om man inte gör det?

I Bibeln finns ju många lagar och bud också, och jag kan absolut förstå känslan om andra människor av andra religioner ville tvinga mig att bryta mot dem.
    Samtidigt tror jag på en väldigt förlåtande Gud som nog kan se skillnaden när jag bryter ett bud för att jag syndar, eller när jag gör det för att jag är tvungen (t.ex om min arbetsplats/skola förbjuder det).

Finns Koranen på nätet? Jag har länge tänkt läsa den.
    Jag var i en annan diskussion tidigare om detta och jag får känslan att det beror på vilken muslim man frågar. Enligt min väninna som är muslim är man en lika god muslim även utan slöja.
  • MalinEddie

Av vilken anledning kan män visa sina behag men inte kvinnor egentligen?

• MalinEddie

Jag antar att man syftar till håret eftersom det är det som täcks. Jag har alltid tyckt att det har varit sexigt med män med snyggt hår. De har attraherat mig.
    Jag menar inte att hoppa på någon men jag undrar varför gud har så olika regler för könen? Varför är kvinnan sexig när hon visar håret men inte mannen? Säkert en heldum fråga men frågar man inte så får man inget vetaGlad

• MalinEddie
    Lanloun skrev 2010-07-04 21:55:35 följande:
    Männen ska såklart inte visa sitt könsorgan eller bakdel, som är deras behag

Men förövrigt så ska de heller inte visa bröstet och axlarna.
    Nu syftade jag till håret. Varför är det nåt sexuellt för kvinnan men inte mannen? Jag har svårt att förstå eftersom jag blir attraherad av snyggt hår på en man och jag antar att det även händer muslimska kvinnor.
  • MalinEddie
    Lanloun skrev 2010-07-04 22:01:25 följande:
    Muslimska kvinnor ska inte titta med åtrå på andra män (förutom hennes egen man)
    Men innan hon träffar en man då?
  • MalinEddie
    Lanloun skrev 2010-07-04 22:33:57 följande:
    Samma sak.
    Så hon ska inte attraheras av män oavsett om hon har en pojkvän eller ej? Då förstår jag. Tycker ändå det är konstigt att hon ska täcka sitt hår men inte han om det handlar om det. Han borde väl inte attraheras av kvinnor som visar håret heller isåfall? Jag antar att reglerna är olika för kvinnor och män.
  • MalinEddie

Jag förstår förövrigt att ni följer koranen. Jag undrar bara hur ni tänker kring att ni ska täcka er men inte era män. Varför är det skilland?

• MalinEddie
    Umm Elias skrev 2010-07-04 23:11:41 följande:
    Den korrektamanliga  islamiska klädseln finner du hos män i muslimska länder, kanske är de inte starka nog (såsom kvinnor) att fortsätta bära den när de flyttar till väst?

Där har du en poäng. Konstigt att det då är mer accepterat för män att bryta det än kvinnor i väst tänker jag.
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2010-07-04 23:49:49 följande:
    vilka är det mer accepterat för menar du? Man väljer ju själv vad man vill ha på sig? De kvinnor jag känner skulle aldrig falla sig in i att byta sinba kläder bara för att de flyttade till ett annat land? Skulle du byta stil helt bara för att du flyttade till ett annat land?

Att männen byter kan ha o göra med att deras klädsel inte är liuka praktisk i klimatet i väst, jämfört med klimatet i de länderna där klädsel behövs för att skydda mot sol och värme nä'stan året runt. Kvinnans klädsel är ju vanlig och är inte opraktisk på ngt sätt?

Dock kan jag säga att en del kvinnor faktiskt byter exempelvis de aybaor man bär i arabländerna mot ex byxor m tunika osv.. Det beror dock på att det är svårt att få tag på dessa vackra abayor här utan att bli ruinerad!
    Jag menar att man aldrig ser män med sjal här. Jag har iofs gjort det i Malmö en gång så jag ska väl inte säga aldrig. Jag förstår dock inte varför deras klädsel är mindre praktisk än er klädsel om man bara tänker på huvudduken.
    Skulle jag flytta till ett annat land så skulle jag inte ändra mig. Har landet däremot en klädkod som många muslimska länder så skulle jag respektera det. Som tur är kan vi klä oss som vi vill i Sverige:) Tack för att du svarade på min fråga!
Svar på tråden Slöjan=förtryck???