• Sigrid

Tips på mat till varma dagar (som passar barn också)

Ge mig tips på mat som passar till dagar som denna, när det ärså  varmt att luften står stilla. När man inte känner för att ställa sig i ett varmt kök och laga mat. Tipsa gärna om mat man kan förbereda till varma dagar också, det finns ju faktiskt lite gråa och regniga dagar emellanåt.

• Svar på tråden Tips på mat till varma dagar (som passar barn också)
  • challis777

Vi åt färdiggrillad kyckling ute i dag. Med lite tomatklyftor och melonskivor och en mugg filmjölk. Lättlunch Sonen är 2 år och älskade det.

• parvati

Idag åt vi pasta med massor med parmesan, halloumi, oliver, parmaskinka, sallad. Melon och jordgubbar min 2-åring älskar sådan plockmat.

• Ylwis

*kräm,mjölk,smörgås
    *sallader
    *pasta med sås
    *kyckling, färdiggrillade eller gör egna spett med sallad och frukt till
    *kall soppa
    *varmkorv med bröd
    * sill,ägg,potatis
    * gravad eller rökt fisk med potatis
    * kallskuret (skinka,rostbiff etc) med potatis sallader och sallad
    * kall paj
    *roliga mörgåsar, ex baguetter med nyponsoppa

Mamma till Alvyn 051015
  • MBert

Här har barnen får smak för "BLT" översatt BST=Bacon, Sallad, Tomat.
    Jag har bakat Ciabatta på surdeg som vi fyller med ovanstående.

Men det kräver ju lite förberedelse av att steka bacon och att man har bröd, typ Ciabatta. Sen är ju smaken så olika så det passar ju inte alla.
    Andra saker som det blir nu i sommarvärmen är pastasallad. Då använder vi överbliven pasta från kvällen innan och blandar med vad som finns och man har lust till just då, t.ex. sallad, tomat, gurka, fetaost eller keso, oliver m.m.
    Paj går också hem men det kräver ju också lite mer förberedelser, men går utmärkt att äta kallt dagen efter.

• Cillalilla

Kokt potatis och kall kassler funkar jättebra hemma hos oss.
    Brukar ha ngn kall sås till, typ färdig beasås eller någon god smaksatt creme fraische.

Svar på tråden Tips på mat till varma dagar (som passar barn också)