Omfalocele-Navelbråck
Hej
Jag och min sambo väntar vårat första barn . Allt känndes jätte bra tills vi kom på första UL då de upptäckte att lill killens navel såg lite annorlunda ut, så de skickade en remiss till örebro för ett nytt UL.
Redan dagen efter fick vi en tid, jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv visste inte vart jag skulle ta vägen!!! Läkaren gick igen lill killen noga och tittade allt som går att titta, allt såg bra ut förutom att hon trodde att lill killen hade ett omfalocele.
Snacka om att mitt hjärta stannade!!! fick göra ett fostervattensprov för att utesluta kromosomavvikele. Läkaren kontaktade uppsala sjukhus på torsadgen så att vi skulle få en tid hos dom så fort som möjligt, så redan på måndagen fick vi komma dit. När vi kom till sjukhuset ringde läkaren från örebro och sa att provet var bra och att lill killen INTE har någon kromosomavvikelse. Vi blev helt överlyckliga så nu var det bara att se hur stort hans bråck var, och det visade sig vara ett litet bråck med en liten bit av tarmen utanför omslutet av en säck. Så det blir planerat snitt för våran del i v 36 i uppsala och lill killen ska operaras direkt.
Finns det någon här som har eller väntar ett barn med omfalocele/Navelbråck?
Kram Amanda ock Lill killen