Anonym skrev 2010-07-05 12:22:27 följande:
Det finns många exempel på detta men hos oss, är det så här: min man ska ha sitt barn varannanvecka, betala hela försäkringen, halva aktivitetskostnaderna, köpa egna alla plagg/ kläder, skor,stövlar mm till barnet , han har ingen rätt till halva barnbidraget och ändå har biom krävt och försökt få t.o.m underhåll dessutom....Men vi klagar inte för vi gör allt för barnet, vi unnar gärna allt för barnet men droppen är när biom kräver mer och mer pengar och hjälp ?!!!!!
Men det där får ju mamman oxå betala, kläder, aktivitetskostnader etc... Samt högre bostadskostnader eftersom det är fler i hushållet, mer bensin till aktiviteter, dagiskomkonstnader etc etc etc...
Barnbidraget är till för barnet, likaså underhållet. Det är inte så väldigt mycket pengar om man räknar ut det rätt och slätt.
Många tror visst att som ensamstående förälder så har man det bra ekonomiskt då man får underhåll och barnbidrag och kanske bostadsbidrag.
Det bevisar bara hur lite folk vet om hur mycket det kostar att försörja fler än sig själv. Det vill säga, hyreskostnader som höjs, vatten/el höjs av fler som nyttjar hushållet, bensin, mat, hygienvård etc.. Sedan tillkommer naturligtvis mycket annat som folk förstår.
Sen skall vi ej förglömma att man förlorar inkomst varje år genom att ha barn, inte enbart genom godis eller andra roliga saker man kan hitta på tillsammans, eller ens bara leksakerna som barnen vill ha. Man skall räkna in att det oftast är boendeföräldern som får VAB:a... Ja, man förlorar inkomst på detta.
Så, ska man räkna ut (räkna med ALLT som påverkas) så tror jag inte att NÅGON har mage att påstå att en umgängesförälder går under rent ekonomiskt för att denne "måste" lägga minst 1273:-/månaden, pengar på kläder och tex halva fotbollen eller whatever... I slutändan tror jag att själva omkostnaderna jämnar ut sig...
OM inte umgängesföräldern VALT att putsa in lite extra pengar för barnens skull varje månad eller så...