• lollisen

Ni bittra kvinnor...

Kontaktperson är en person som arbetar genom socialen, ska väl vara utbildad sociionom med har jag för mig nu. Jag hade det för min son och hans far rätt länge då pappan vägrar samarbeta samt bara bråkar. Då tänkte jag att för sonens bästa är det bättre att någon neutral kan vara med vid umgämget etc, så slipper pappan se mig eller bråka med mig framför sonen.

En bra resurs om ni frågar mig.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 08:48:23 följande:
    Kan man få hjälp även med info och så?
    T.ex när mamman inte berättar vad som är på G med barnen?
    Dom är ju skrivna hos henne så vi får ingen info alls såvida inte barnen berättar själva, eller hon väljer att berätta.
    Vi har missat massor med grejer pga detta, både stora som små.

Sambon har skaffat en liten skrivbok nu som han skriver i om vad som händer på hans vecka och som sen lämnas till henne när barnen lämnas
    Vi hoppas ju att hon ska anamma det och göra det samma, men förhoppningarna är låga.
    Tyvärr är det ju som så att mamman inte har någon som helst skyldighet att berätta vad som händer på "hennes" veckor, lika lite som ni har skyldigheter att berätta vad som händer på "era" veckor.
    Det är ju BRA att ha en öppen kommunikation, men inget man MÅSTE ha.

En kontaktperson är till för att tex kunna hämta/lämna eller närvara vid umgänge då föräldern/föräldrarna inte reder upp detta på egen hand, alltså en extra resurs som man får ansöka om.

Handlar det om att mamman undanhåller tex information från skolan/dagis och har gemensam vårdnad, så skall detta naturligtvis tas upp till rätten, då skola/dagis är skyldiga att informera BÅDA föräldrarna vid gemensam vårdnad.
  • lollisen

"och har gemensam vårdnad, så skall detta naturligtvis tas upp till rätten, då skola/dagis är skyldiga att informera BÅDA föräldrarna vid gemensam vårdnad."

Well, skrev för snabbt. Men det jag menar är att man kan ta upp det med skola/dagis om man har gemensam vårdnad, för enligt lag MÅSTE skola/dagis informera båda föräldrar om vad som händer i skolan/dagiset.

• lollisen
    h8him skrev 2010-07-05 08:57:35 följande:
    Man har skyldighet att informera om allt sånt som kan påverka umgänget. Så om barnet har prblem med en kompis hemma hos mamma och är mycket ledsen över detta en vecka så ska mamman berätta det för pappan så att pappan kan hantera situationen och förstå vad som påverkar barnets mående. Samma under umgängen, händer något som kan påverka mammans tid med barnet ska pappan infromera om detta. (Givetvis finns det barn som bor hos pappa och har umgänge med mamma eller vvboende men ni förstår vad jag menar.)
    Vart står detta någonstans? För det måste jag ha missat i någon paragraf?

Med rent sunt förnuft anser jag att man måste försöka hålla komminukationen öppen för barnens skull, Men rent teoretiskt skulle detta vara omöjligt i mångas fall. Tyvärr...

Bland annat i mitt fall, där pappan VÄGRAR ha någon som helst kontakt med mig. Hur ska jag då kunna informera? Bara som exempel.
  • lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 09:04:33 följande:
    Vi får ingen information alls.
    Som tex att stora tjejen ska opereras till hösten, det berättade hon själv.
    Inte ett ord från mamman.
    Att det var dagisavslutning fick vi inte veta, för den lappen hade delats ut på mammans vecka, och hon hade såklart inte berättat för oss. Det upptäckte vi när vi av en slump åkte förbi dagis och såg att det var full rulle.
    Det mest hemska med det var att inte ens mamman var där, hon skickade hellre mormor än berättade för barnens pappa.
    Enda gången vi får reda på något det är om hon kräver att Sambon ska betala, eller det måste tas ledigt från jobbet.
    Hon vabbar nämligen inte, det för min sambo göra.
    Dagiset har skyldighet att berätta för BÅDA föräldrarna! DE gör isf fel rent rättsligt! Vilket inte är helt ovanligt från skola/dagis. Det är alltså inte mammans skyldighet eller så att tillgodose, det är skolan/dagis som skall informera/skicka lappar direkt till båda vårdnadshavare, de får inte ens skicka lappar genom barnen.

Detsamma gäller läkare och vad gäller sjukvård. De skall informera båda vårdnadshavare till barnen.
  • lollisen

Vill bara förtydliga att jag anser inte att mamman gör rätt i att inte informera dock... det är svagt att inte kunna samarbeta för barnens skull anser jag!

Däremot är det tråkigt att se hur dagis/skola missköter sig vad gäller att informera båda vårdnadshavare, för detta är något som sker ofta tyvärr.

• lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 09:05:13 följande:
    Prova med en bok som vi har.
    Om han sen inte hakar på tåget, då har du i alla fall försökt.
    oj oj oj... tro mig... jag har försökt med allt.   Efter 5 års hård kamp för ett fungerande samarbete, så har jag gett upp.... Jag har gjort vad jag kunnat och tänker inte lägga mer energi på den knölen. Jag har gått vidare nu och släppt det, vilket är en otroligt skön känsla, samtidigt att veta att jag faktiskt gjort allt i min makt för att få ett fungerande samarbete samt umgänge.
  • lollisen
    h8him skrev 2010-07-05 09:22:56 följande:
    Det står i föräldrabalken. Informationsskyldigheten gäller båda föräldrarna men är tyvärr inget som är straffbart att bryta mot. FB 6 kap 15 § "Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det."

Här kan du läsa lite om det: lawline.se/answers/941

Sms eller mail måste han kunna gå med på, annars fungerar det inte att ha umgänge heller. Har du testat boka samarbetssamtal på familjerätten?
    Jag trodde du menade enligt lag eller så, detta kan man ju tolka lite som man vill och enligt advokater/familjerätten osv finns det inget som kan säga att man är skyldig att informera om vad man som händer under tiden barnen är hos den andra föräldern eller så. Alltså inget enligt lag menar jag då.

Sms/mail skiter han i om jag skickar. Jag har försökt allt, tro mig... Samarbetssamtal har jag provat, fail.

Umgänge har han ändå, men där har jag sonens farföräldrar som jag kan prata med istället. Tur är väl det, annars hade det varit helt kört.
  • lollisen
    h8him skrev 2010-07-05 09:30:28 följande:
    Föräldrabalken är lag... Tyvärr är det däremot inte straffbart att bryta mot införmationsskyldigheten.
    jag förstår vad du menar och jag håller med om vad som står där. Däremot är det inget som ger straff om man inte följer detta, det är det jag menar. Därför är det många som skliter i att informera om saker som händer på deras veckor, samt att det inte ger några konsekvenser om man skter i det, då det är en tolkningsparagraf som står i FB där du valde att citera.

"Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det."

/.../som kan främja umgänget /.../   Det är inte specifierat ett dugg om vad detta skulle handla om, (tex sjukvård, skola och andra upplysningar) jag anser att det gott kunde ingå lite mer information under denna paragraf.
  • lollisen
    Anonym skrev 2010-07-05 09:35:54 följande:
    en fråga..en kontaktperson,är inte det till för barnet? Som behöver hjälp och stöd?
    En kontaktperson kan ha många olika uppdrag, och fungerade i vårt fall som kontaktperson för sonen och för att göra situationen så bra som möjligt för vår son i kontakten med sin pappa då pappan vägrade ha mig närvarande under umgänget (som pappan inte klarade av på egen hand) ... lång historia.

Men ja, kontaktpersonen skall agera för barnets skull (eller den person denne är kontaktperson för)
  • lollisen
    Anonym skrev 2010-07-05 12:22:27 följande:
    Det finns många exempel på detta men hos oss, är det så här: min man ska ha sitt barn varannanvecka, betala hela försäkringen, halva aktivitetskostnaderna, köpa egna alla plagg/ kläder, skor,stövlar mm till barnet , han har ingen rätt till halva barnbidraget och ändå har biom krävt och försökt få t.o.m underhåll dessutom....Men vi klagar inte för vi gör allt för barnet, vi unnar gärna allt för barnet men droppen är när biom kräver mer och mer pengar och hjälp ?!!!!!
    Men det där får ju mamman oxå betala, kläder, aktivitetskostnader etc... Samt högre bostadskostnader eftersom det är fler i hushållet, mer bensin till aktiviteter, dagiskomkonstnader etc etc etc...

Barnbidraget är till för barnet, likaså underhållet. Det är inte så väldigt mycket pengar om man räknar ut det rätt och slätt.

Många tror visst att som ensamstående förälder så har man det bra ekonomiskt då man får underhåll och barnbidrag och kanske bostadsbidrag.

Det bevisar bara hur lite folk vet om hur mycket det kostar att försörja fler än sig själv. Det vill säga, hyreskostnader som höjs, vatten/el höjs av fler som nyttjar hushållet, bensin, mat, hygienvård etc.. Sedan tillkommer naturligtvis mycket annat som folk förstår.

Sen skall vi ej förglömma att man förlorar inkomst varje år genom att ha barn, inte enbart genom godis eller andra roliga saker man kan hitta på tillsammans, eller ens bara leksakerna som barnen vill ha. Man skall räkna in att det oftast är boendeföräldern som får VAB:a... Ja, man förlorar inkomst på detta.

Så, ska man räkna ut (räkna med ALLT som påverkas) så tror jag inte att NÅGON har mage att påstå att en umgängesförälder går under rent ekonomiskt för att denne "måste" lägga minst 1273:-/månaden, pengar på kläder och tex halva fotbollen eller whatever... I slutändan tror jag att själva omkostnaderna jämnar ut sig...

OM inte umgängesföräldern VALT att putsa in lite extra pengar för barnens skull varje månad eller så...
  • lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 12:31:20 följande:
    Det är likadant här.
    Mamman har barnbidraget och bostadsbidraget..
    Och har det för att hon säger att hon ska göra dom större inköpen av kläder som overaller och jackor och sånt.
    Men det gör hon inte.. denna vintern stod vi för dubbla uppsättningar ytterkläder till barnen, hon köpte en vars en mössa.
    Dessutom betalar vi dagisavgiften.
    Men är hon nöjd?
    Inte då...

Gah.. jag blir galen på sånna där egoister som bara ska ha och ha och aldrig vill ge.
    Men hur kommer det sig att ni ändå betalar allt då? och varför vänder ni er inte till familjerätten eller stämmer för att vara boendeföräldrar?
Svar på tråden Ni bittra kvinnor...