Inlägg från: Anonym (.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.....)

Ni bittra kvinnor...

Modig skrev 2010-07-05 15:06:21 följande:
    Tänk att vi är så många bonusmammor som delar samma upplevelser..
    Och ändå hävdar alla biomammor att dom minsann ALDRIG gör något fel.
    Det är nog ett krig som aldrig kommer att ge något.
    Du startar upprepade trådar inom samma ämne och spyr galla över en hel grupp människor när du egentligen bara har erfarenhet av en enda person. Och så frågar du vem som är bitter...
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-05 21:26:22 följande:
    Japp, frågan kvarstår.
    Märkligt va?
    Det är skillnad på att vara bitter och förbannad.
    När du lärt dig skillnaden kan du återkomma.
    Förbannad är man tillfälligt.

Bitter är man när man inte kan/vill släppa taget om sin ilska.

På dina inlägg verkar du tillhöra den senare kategorin.
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-05 21:35:36 följande:
    Din åsikt, som du får stå för.

Att inte ge upp kampen för sina egna rättigheter är inte att vara bitter.
    Bitter handlar om att skapa konflikter för att hålla en negativ känsla vid liv.
    Att engagera sig mer i att förgifta andras liv än att göra sitt eget bättre.

Att kämpa för att det ska finnas bättre rättigheter och för att visa på vilken ohållbar situation många barn och bonusfamiljer lever i, det är inte bitterhet.
    Det är att kämpa för det man tror på.

Som sagt.. återkom när du lärt dig skillnaden.
    Enligt dina trådstarter och inlägg här så håller du en negativ känsla vid liv. Dina inlägg innehåller mer galla över biomammor, än vad de innehåller konstruktivt arbete för att förbättra situationen. Dina inlägg här håller konflikten mellan bio- och bonusmammor vid liv, genom den ton du väljer att använda.

Om du är genuint intresserad av att lösa konflikten och gå vidare så skulle jag vilja tipsa dig om att skapa trådar som fokuserar på det positiva och på hur man kan hjälpa varandra oavsett vilken sida av staketet man står.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Håller med) skrev 2010-07-11 17:55:18 följande:
    Nja, grabben skulle nog vilja bo med pappa och mig, för honom betyder pappan mycket men han törs inte säga det till henne, dottern har kommit hit och varit flera veckor under sommarloven när mamma varit jobbig på henne. Men mamma är ju alltid mamma. Men nu ska den 18-åriga dottern gå på skola på annan ort så då kommer hon ju hemmifrån.
    Det funkade ett tag med att skolan skickade med lappar till pappan som grabben tog med men det var när han var yngre, på den skola han går på nu funkar det inte. Ska säga till sambon att han ringer skolan och ppratar med dem
    Men det jag tycker är jobbigast egentligen är ju att hon säger till barnen att deras pappa inte bryr sig om dem, för det gör han verkligen. Har dottern mått dåligt så är det pappans fel
    Om sambon gör något/säger något som retar henne så säger hon till pojken att hon inte tänker betala tågbiljetten till pappan och då kan han inte komma för just nu har vi inte råd att betala åt båda riktningarna, tyvärr. Hon tror hon straffar sambon men det är ju grabben som också blir ledsen också men det tänker hon inte på.
    Skolan är garanterat så modern att den lägger upp all information på sin hemsida. Om pappan ser till att få tillgång till elevnätet så får han dels information om prov och möten och dels information om sonens frånvaro.

Det är knappast mammans fel att pappan inte har inloggning på skolans hemsida. Eller ska hon vara mamma åt honom också?
  • Anonym (.....)
    Anonym skrev 2010-07-15 01:15:29 följande:
    Skolan måste då i så fall förse pappan med inloggningsuppgifter till elevnätet, och eftersom skolan lyder under PUL så måste mamman ge medgivande att lämna ut uppgifterna om inte gemensam vårdnad föreligger.
    Med tanke på att sonens tidigare skola skickade ut information till pappan så förutsätter jag att pappan har del av vårdnaden (i det fall som jag citerade i förra inlägget).

Jag menar mest att det inte går att sitta med armarna i kors och gnälla över att ingen ringer upp och informerar en, man är tvungen att själv informera sig. Detsamma gäller ju för mig som boendeförälder till gymnasieelev, jag får heller inga lappar hemskickade utan måste gå in på skolans elevnät.
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-15 08:32:25 följande:
    Har man en 4-åring och en 6-åring så är det helt omöjligt att hålla sig informerad om man inte är boendeförälder.
    Det går inte att sitta och ringa runt till alla myndigheter och instanser där barnen KANSKE har något inbokat.
    Ska vi ringa till sjukhuset en gång i veckan för att höra om det är något inbokat på barnen?
    Ringa till vårdcentralen?
    Ringa till dagis?
    Ringa till skola?
    Ringa till Frita?
    Ringa till tandläkare?

Det går helt enkelt inte att göra så.
    Man måste kunna lita på att den förälder som får posten informerar den som inte får posten..
    Och tyvärr är det så att alla inte gör det.. och då står, som i vårt fall, pappan där som ett fån och vet ingenting.
    Skola, förskola och fritids är skyldiga att skicka ut information till båda vårdnadshavarna. Om pappa ber dem så ska de skicka till honom också (om de inte gör det så är det skolans ansvar och inte mammans). De flesta skolor (även lågstadiet) använder numera elevnät och då kan han hitta all information där.

Tandläkare brukar barnen bli kallade till vartannat år så det är väl knappast värt att bråka om. Kontroller hos BVC kan pappan be att få gå på en egen med barnet. Kontroller hos skolsyster följer ingen av föräldrarna med på, utan då går barnet ensam och får med sig en lapp hem med längd och vikt. Ring till skolsyster och be att få uppgifterna.

Brukar barnen ifråga vara sjuka ofta? Mina tre barn har i genomsnitt 1-2 läkarbesök per år på alla tre barn tillsammans. Och jag får ju lov att säga att jag inte ringer upp pappan och talar om att vi nu åker till vårdcentralen för att kolla om dottern har UVI. Däremot skickar jag med antibiotika för umgänget. De få gånger barnen har blivit sjuka hemma hos pappan så har han inte ringt mig före läkarbesöket och jag har inga problem med det.

Men om nu just de här barnen är sjuka ofta så kan pappan mycket väl ta kontakt med barnens läkare och föra en dialog med henne/honom. Han kan stämma av då och då vad som är inplanerat och hur läkaren tänker om framtiden för barnet och sjukdomen.

Men jag får faktiskt en känsla av att det är mer intressant att sitta och känna sig som ett offer för omständigheterna än att faktiskt själv ta ansvar för att fixa problemen.
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-15 08:58:04 följande:
    Varför är det så att det hela tiden ska klankas?
    Det var ju bra att du gav en massa tips, men du var tvungen att klämma till med en otrevlighet i slutet... bara för att?

Ja, nu är det så att dottern har problem och därför har gjort många läkarbesök.
    Hon ska t.ex opereras till hösten, något som mamman inte informerade om utan som vi fick först en hint om av dagispersonalen, och sen sa dottern det själv.
    Dagispersonalen har vi pratat med, men deras svar är att dom inte vill hamna i mitten.
    Dom lägger lappar i facken, men om dom läggs på mammans vecka så försvinner den lappen illa kvickt och sen vet vi ingenting.
    Därför missade min sambo sina barns dagisavslutning t.ex.

Det är väl JÄTTEBRA att allt funkar så bra hos er.
    Men det gör inte det för alla.. och för en pappa som vill vara delaktig i sina barns liv så är det inte alltid så kul att inte få vara det.
    Klanka? Snacka om att kasta sten i glashus, hur många inlägg i den här tråden har du gjort där det inte klankas på biomamman?

Vill du ha ett tips? Det går inte att förändra andra människor. Den enda man kan förändra är sig själv. Vill man ha en lösning på ett problem så får man lösa det på ett sätt som man själv kan påverka. Förskolan tex, be personalen att de har en speciell hylla där de lägger pappans lappar (en hylla som mamman inte vet om). Eftersom pappan inte tar mammans lapp när det är hans vecka så kan mammans lappar fortsätta ligga på barnets hylla. Personalen blir inte inblandad i konflikten om de har en separat hylla där de lägger lappar till de föräldrar som inte kan hålla sams.

Och allt funkar inte alls jättebra hos oss. Barnens pappa stämmer helt och hållet in på den beskrivning du ger i din trådstart. Men vet du vad? Det är hans problem, inte mitt. Jag struntar i hans bitterhet och lever mitt eget liv istället.
  • Anonym (.....)
    Modig skrev 2010-07-15 09:34:03 följande:
    Hur många inlägg ser du där jag är otrevlig mot någon som inte skrivit något otrevligt mot mig?

Vill du ha ett tips?
    Ha en vänlig ton så får du en vänlig ton tillbaka.
    Det tråkiga är att du har vettiga saker att säga, synd bara att du framför dom på ett så fruktansvärt osympatiskt sätt.
    Det var det där med glashus...
  • Anonym (.....)
    Anonym skrev 2010-07-15 08:56:59 följande:
    Oh  my god....é det så här mammorna håller på, undanhåller möten mm ?
    Japp, det är så alla mammor håller på. Precis som att alla pensionärer tränger sig före i köer och alla tonåringar rycker väskor från gamla tanter.

Och om du själv får barn så kommer du att bli likadan, eftersom man automatiskt blir bitter och undanhåller information när man blir mamma.
Svar på tråden Ni bittra kvinnor...