Modig skrev 2010-07-15 08:32:25 följande:
Har man en 4-åring och en 6-åring så är det helt omöjligt att hålla sig informerad om man inte är boendeförälder.
Det går inte att sitta och ringa runt till alla myndigheter och instanser där barnen KANSKE har något inbokat.
Ska vi ringa till sjukhuset en gång i veckan för att höra om det är något inbokat på barnen?
Ringa till vårdcentralen?
Ringa till dagis?
Ringa till skola?
Ringa till Frita?
Ringa till tandläkare?
Det går helt enkelt inte att göra så.
Man måste kunna lita på att den förälder som får posten informerar den som inte får posten..
Och tyvärr är det så att alla inte gör det.. och då står, som i vårt fall, pappan där som ett fån och vet ingenting.
Skola, förskola och fritids är skyldiga att skicka ut information till båda vårdnadshavarna. Om pappa ber dem så ska de skicka till honom också (om de inte gör det så är det skolans ansvar och inte mammans). De flesta skolor (även lågstadiet) använder numera elevnät och då kan han hitta all information där.
Tandläkare brukar barnen bli kallade till vartannat år så det är väl knappast värt att bråka om. Kontroller hos BVC kan pappan be att få gå på en egen med barnet. Kontroller hos skolsyster följer ingen av föräldrarna med på, utan då går barnet ensam och får med sig en lapp hem med längd och vikt. Ring till skolsyster och be att få uppgifterna.
Brukar barnen ifråga vara sjuka ofta? Mina tre barn har i genomsnitt 1-2 läkarbesök per år på alla tre barn tillsammans. Och jag får ju lov att säga att jag inte ringer upp pappan och talar om att vi nu åker till vårdcentralen för att kolla om dottern har UVI. Däremot skickar jag med antibiotika för umgänget. De få gånger barnen har blivit sjuka hemma hos pappan så har han inte ringt mig före läkarbesöket och jag har inga problem med det.
Men om nu just de här barnen är sjuka ofta så kan pappan mycket väl ta kontakt med barnens läkare och föra en dialog med henne/honom. Han kan stämma av då och då vad som är inplanerat och hur läkaren tänker om framtiden för barnet och sjukdomen.
Men jag får faktiskt en känsla av att det är mer intressant att sitta och känna sig som ett offer för omständigheterna än att faktiskt själv ta ansvar för att fixa problemen.