Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Drömhuset - men för dyrt...

Har ni kollat på t ex Hemnet vad gjorda köp i närheten kostat? Det finns också sajter där man kan beräkna hus ungefärliga värdet  utifrån byggår, standard, läge osv. Jag tycker absolut man ska göra den typen av kalkyler före husköp för bostadsmarknanden är lite skakig nu i räntehöjnings- och arbetslöshetstider! Experter tror att hus generellt är övervärderade med 20% och att värdet kommer börja dippa inom typ tre år om arbetslösheten och räntehöjningarna fortsätter.

I vår hemstad faller huspriserna ibland rätt rejält nu. Vi har varit intresserade av ett hus för 3.5 miljon. Utgångspriset har sjunkit med 900 000(!!!) på en månad. Det säger sig självt att det hade varit vansinne att direkt hosta upp de där 3.5 miljonerna!

Man ska tänka på att räntan  har börjat höjas nu och jag tycker inte det är fel att ha is i magen och om man verkligen är intresserad lägga skambud på -20% och som jag skrev i början: Kolla gjorda husköp i närheten och se vad de kostat och lägg er i närheten! Sedan är det ju inte heller alltid möjligt att lägga skambud. Blir det budgivning är det ju t ex omöjligt.

Sedan är det en annan femma om man är beredd att t ex betala en miljon extra för högt i tak eller fönsterspröjs, själv är jag inte det!

Glöm inte heller att kolla med er bank och skaffa lånelöfte före ni lägger bud!

• Indianica
    Anonym (50-talist) skrev 2010-07-05 11:04:34 följande:

Absolut är det så. Allt går i vågor. En av orsakerna till bubblan i aktier kring milleniumskiftet var ju att ingen vågade satsa pengar i en bostad för där kunde man förlora hur mycket som helst....men börsen den stiger alltid.

Man kan givetvis drömma och tänka sig bort men jag skulle verkligen råd alla att konsumera klokt. Att ha lån som är 5-6 gånger årsinkomsten medför att du låser fast dig i ditt liv (i bästa fall) och du tvingas då lägga i stort sett alla dina inkomster på huset, något som du idag givetvis prioriterar fullt ut och som man kan känna är en god prioritering.

Men hur blir det om 10 år och tredje sommaren utan semesterresa...?  Då kan gärna bli så att lånen till banken blir en pina.

Man ska absolut tänka på att ett (dyrt) husköp idag är LIKA riskfyllt som en aktieaffär

Man ska också tänka på att förutom ränteläge och arbetslöshet, spelar husägares vinstintresse in på bostadsmarkanden. För ca 10 år sedan började folk plötsligt tjäna enorma summor på bostäder och den viljan har INTE avmattats. Den som köpte ett dyrt hus för t ex fem år sedan vill givetvis som "alla andra" vid försäljningen tjäna en miljon eller dylikt. Men ALLA kan inte tjäna pengar på sitt boende, det är bara så. "Tjäna-pengar-på-ditt-boende-festen" börjar ta slut. Den som idag köper en villa för fem miljoner kan absolut inte räkna med att värdet på villan ökar med en miljon eller två. Det kunde man för 10 år sedan. Snarare får man kalkylera med prisfall.
  • Indianica
    Rozor skrev 2010-07-05 13:58:52 följande:
    man måste komma ihåg att det är köparens marknad,ALLTID.
    om en säljare vill ha 5,8miljoner för sitt hus,men marknaden inte vill betala det priset kommer han inte få sina 5,8miljoner,utan han får det som köparen anser att det är värt!
    Absolut och jag menar inget annat. Jag tycker folk ska lägga av med att hosta upp 5-6 miljoner för hus som för 10 år sedan kostade 2 miljoner...marknaden har MAKT! Å andra sidan sitter man som potentiell köpare i en jäkla sits, för det kan alltid komma någon rik nisse och buda utav helskotta! Så det är inte alltid lätt att ha is i magen...
Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...