Drömhuset - men för dyrt...
Har ni kollat på t ex Hemnet vad gjorda köp i närheten kostat? Det finns också sajter där man kan beräkna hus ungefärliga värdet utifrån byggår, standard, läge osv. Jag tycker absolut man ska göra den typen av kalkyler före husköp för bostadsmarknanden är lite skakig nu i räntehöjnings- och arbetslöshetstider! Experter tror att hus generellt är övervärderade med 20% och att värdet kommer börja dippa inom typ tre år om arbetslösheten och räntehöjningarna fortsätter.
I vår hemstad faller huspriserna ibland rätt rejält nu. Vi har varit intresserade av ett hus för 3.5 miljon. Utgångspriset har sjunkit med 900 000(!!!) på en månad. Det säger sig självt att det hade varit vansinne att direkt hosta upp de där 3.5 miljonerna!
Man ska tänka på att räntan har börjat höjas nu och jag tycker inte det är fel att ha is i magen och om man verkligen är intresserad lägga skambud på -20% och som jag skrev i början: Kolla gjorda husköp i närheten och se vad de kostat och lägg er i närheten! Sedan är det ju inte heller alltid möjligt att lägga skambud. Blir det budgivning är det ju t ex omöjligt.
Sedan är det en annan femma om man är beredd att t ex betala en miljon extra för högt i tak eller fönsterspröjs, själv är jag inte det!
Glöm inte heller att kolla med er bank och skaffa lånelöfte före ni lägger bud!