• Sandra H

Varför är det farligt för barn att bli varma?

Jag undrar vad det är som är farligt med att sova under ett vanligt täcke för barn under 1 år?

De sa på IKEA idag att barnen blir för varma, men vad är det för farligt med det? undrar jag...

Och det kanske är en jättedum fråga men jag vet faktiskt inte det!

Tack och hej! /S

• Svar på tråden Varför är det farligt för barn att bli varma?
  • DaCiss

Ja, barnens kroppar kan inte ännu relgera kroppstemperaturen vidare bra. Klär du dem för varmt t ex kan de få feber pga klädseln. Så det var väl det dom menade.

Men det är ju alltid mysigare att ligga under ett täcke. Så ha gärna så att barnet kan ha en tunn pyjamas och ett täcke över sig.. Blir det för varmt försök med att sänka temperaturen i rummet. Barn sover bättre i ett svalt rum med kläder på sig än i ett varmt rum nakna.

Våra killar har alltid sovit under ett täcke

• Jenna82

Hejhej. D e så att blir d för varmt för ett litet barn så kan inte dom reglera värmen på samma sätt som vi vuxna kan!

• Våra Liv

va? får dom inte? ja har ju babytäcxkte till min son som är som ett vanligt täcke
    så vill med veta

• Maria med Alex

Hallå! Det jag vet är att risken för plötslig spädbarnsdöd är större om bebisen blir för varm.

• lurv

Små bebisar som blir för varma kan glömma bort att andas. Hur och varför vet jag inte men det är iallafall därför man inte ska lägga på dom för varmt under natten. En annan sak är att bebisar kan inte reglera värmen som vi kan genom att svettas. Det tar lång tid innan bebis börjar svettas och då är dom jättevarma och riskerar att få vätskebrist.

• lurv

Små bebisar som blir för varma kan glömma bort att andas. Hur och varför vet jag inte men det är iallafall därför man inte ska lägga på dom för varmt under natten. En annan sak är att bebisar kan inte reglera värmen som vi kan genom att svettas. Det tar lång tid innan bebis börjar svettas och då är dom jättevarma och riskerar att få vätskebrist.

• Sasson

Jepp, som Maria22 säger, risken är att barnen somnar för djupt, det blir lite för skönt och så slutar de andas, psd alltså.

• Vanilj

Jag har också hört att det är lättare att plötslig spädbarnsdöd händer när dem blir för varma.

• Vanilj

det var nån som sa till mig att dem kan sluta andas när dem blir för varmt och mysigt för dem tror dem är i magen igen.

Svar på tråden Varför är det farligt för barn att bli varma?