Montessoriskola?
Vad skiljer en montessoriskola från vanlig kommunal skola?
är den avgiftsbelagd som vissa privata skolor?
Vad skiljer en montessoriskola från vanlig kommunal skola?
är den avgiftsbelagd som vissa privata skolor?
Montessori är en pedagogik, inte en organisationsform. Så man kan organisera en Montessoriskola på vilket sätt som helst. T.ex. skulle en kommunal skola mycket väl kunna tillämpa Montessoripedagogik. Annars är det vanligt att lärare eller föräldrar går ihop och startar ett föräldra- eller personalkooperativ. Det drivs i så fall som en friskola och de FÅR enligt lag inte ta ut avgift av eleverna utan är skattefinansierade. Det finns mycket få privatskolor i Sverige och mig veteligen är ingen av dem en Montessori.
vet ej men det jag vet är att man måste ha massa tid som förälder om man har barnen i montessori
Jag har jobbat på många montessori fsk. Dom alla var föräldrakoperativ. Vilket betyder att man som förälder måste ex ställa upp på olika saker som ex laga mat städa osv. Hur det är med skolor vet jag inte. Men prova att googla.
Mina barn har gått både på Montessoriförskola och nu i Montessoriskola och ett korrekt svar har du fått från, Lillsnufflan. Just mina barns skola ägs till formen av ett aktiebolad och barnens skolgång bekostas av skolpengen. Det kostar alltså inget och som förälder har vi inte mer krav än i vilken skola som helst. Enda skillnaden är just pedagogiken.
Vår skola drivs i kommunal regi i samma byggnad som "vanliga" skolan.
Inget som helst extra arbete för föräldrar och en mkt mkt bra form som passar mina barn utmärkt. Men säkert inte alla barn.