• skåne tjej

Montessoriskola?

Vad skiljer en montessoriskola från vanlig kommunal skola?
    är den avgiftsbelagd som vissa privata skolor?

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden Montessoriskola?
  • Lillsnufflan

Montessori är en pedagogik, inte en organisationsform. Så man kan organisera en Montessoriskola på vilket sätt som helst. T.ex. skulle en kommunal skola mycket väl kunna tillämpa Montessoripedagogik. Annars är det vanligt att lärare eller föräldrar går ihop och startar ett föräldra- eller personalkooperativ. Det drivs i så fall som en friskola och de FÅR enligt lag inte ta ut avgift av eleverna utan är skattefinansierade. Det finns mycket få privatskolor i Sverige och mig veteligen är ingen av dem en Montessori.

• stockholmsveckan

vet ej men det jag vet är att man måste ha massa tid som förälder om man har barnen i montessori

• skåne tjej
    stockholmsveckan skrev 2010-07-05 00:27:31 följande:
    vet ej men det jag vet är att man måste ha massa tid som förälder om man har barnen i montessori
    Hur då menar du?
  • skåne tjej
    Lillsnufflan skrev 2010-07-05 00:25:56 följande:
    Montessori är en pedagogik, inte en organisationsform. Så man kan organisera en Montessoriskola på vilket sätt som helst. T.ex. skulle en kommunal skola mycket väl kunna tillämpa Montessoripedagogik. Annars är det vanligt att lärare eller föräldrar går ihop och startar ett föräldra- eller personalkooperativ. Det drivs i så fall som en friskola och de FÅR enligt lag inte ta ut avgift av eleverna utan är skattefinansierade. Det finns mycket få privatskolor i Sverige och mig veteligen är ingen av dem en Montessori.
    Har du dina barn på montessoriskola?
  • anirac1

Jag har jobbat på många montessori fsk. Dom alla var föräldrakoperativ. Vilket betyder att man som förälder måste ex ställa upp på olika saker som ex laga mat städa osv. Hur det är med skolor vet jag inte. Men prova att googla. 

• Michisen
    stockholmsveckan skrev 2010-07-05 00:27:31 följande:
    Hur menar du då?
    För vår del innebär Montessoripedagogiken att vi föräldrar får mer tid över - han lär sig ju att göra saker själv istället för att vi ska göra det åt honom?

Dessutom pratar vi om skola, inte förskola.

Och här i Norrköping så drivs vår kommunala skola Victoriaskolan  årskurs Förskoleklass till femman som Montessoriklass - läs mer här: http://www.norrkoping.se/barn-utbildning/grundskolor/victoriaskolan-montessori/
    Det finns vidare information via länken om hur dagarna ser ut på skolan, vad som händer och hur eleverna arbetar.
  • stockholmsveckan
    anirac1 skrev 2010-07-05 01:08:59 följande:
    Jag har jobbat på många montessori fsk. Dom alla var föräldrakoperativ. Vilket betyder att man som förälder måste ex ställa upp på olika saker som ex laga mat städa osv. Hur det är med skolor vet jag inte. Men prova att googla. 
    det jag menar är ungefär som anirac1 skrev
    dock skiljer sig det mycket mellan skola förskola
    svärmorsan jobbar på montessori tycker det är en bra metod för barnen
  • Michisen
    stockholmsveckan skrev 2010-07-05 10:38:20 följande:
    det jag menar är ungefär som anirac1 skrev
    dock skiljer sig det mycket mellan skola förskola
    svärmorsan jobbar på montessori tycker det är en bra metod för barnen
    Ah, det där varierar ju stort mellan olika föräldrakooperativ - vi är trots allt 160 föräldrar som delar på det. Fyra städdagar per år har vi, samt tre jourdagar per termin, jourdagarna är till ifall att flera ur ordinarie personal är sjuk.
    I övrigt har vi städfirma och egen kock på vår förskola, så vi varken dagsstädar eller lagar mat.
    Tur för ungarna det.
  • Miss Lau

Mina barn har gått både på Montessoriförskola och nu i Montessoriskola och ett korrekt svar har du fått från, Lillsnufflan. Just mina barns skola ägs till formen av ett aktiebolad och barnens skolgång bekostas av skolpengen. Det kostar alltså inget och som förälder har vi inte mer krav än i vilken skola som helst. Enda skillnaden är just pedagogiken.

• Probably the best    in the

Vår skola drivs i kommunal regi i samma byggnad som "vanliga" skolan.
    Inget som helst extra arbete för föräldrar och en mkt mkt bra form som passar mina barn utmärkt. Men säkert inte alla barn.

• Michisen
    Probably the best in the skrev 2010-07-06 12:09:59 följande:
    Vår skola drivs i kommunal regi i samma byggnad som "vanliga" skolan.
    Inget som helst extra arbete för föräldrar och en mkt mkt bra form som passar mina barn utmärkt. Men säkert inte alla barn.
    Snarare passar det inte alla föräldrar...
Svar på tråden Montessoriskola?