• trettioplus

Vilka krav har du på bed and breakfast?

Jag har länge närt en dröm om att hyra ut något rum då och då i mitt hem, mest för kul.
    Men jag undrar om någon egentligen skulle nappa...

Hur skulle ni resonera kring att bo på ett ställe med
    (3 scenarion)

a-varianten:
    Rummet ligger inne i ett hus där familjen bor. Där finns katt. Egen dusch och toalett finns att tillgå, men inte direkt i anslutning till rummet.

b-varianten:
    Rummet ligger i liten stuga på gården. Det saknas toalett och dusch, men å finns att bada i runt knuten och utedass finns.

c-varianten:
    Rummet ligger i stuga på gården. Dusch och toalett finns att tillgå i bostadshuset, alternativt utedass eller bad i å.

Tror ni att det alls finns någon som skulle tänka sig att nappa på något eller några av alternativen?
    Vad känner ni personligen är viktigast om ni skulle hyra ett rum privat för en eller några nätter?

• Svar på tråden Vilka krav har du på bed and breakfast?
  • Kaos

För min del funkar a-varianten, om katten inte fått vara i rummet jag hyr.
    Utedass och å går fetbort.
    C skulle funka med dusch och toalett.

Sen beror det ju på priser och sånt.

Jag brukar bo på ett b&b, där rummen är avskilja från den privata delen av huset. Jag behöver inte springa på dem som bor där hela tiden. Det finns toalett och dusch som delas med alla rum. Ett pentry med frukostrum så att man inte behöver sitta med familjen som äger stället. Allt ekologiskt. Sköna sängar! Jag tycker att det är toppen.

• trettioplus

Någon annan som kan tänka sig utedass?

Ibland tror jag mig vara den sista i världen som uppskattar att sitta på en träbänk med hål i och filosofera...

• Nyfiken gul

utedass funkar fint - men då vill jag i gengäld ha tillgång till rinnande vatten. Det är det enda jag inte vill kompromissa om.

Ska man bada i en å eller likande kan jag likagärna ta in på camping.

Att man har katt gör inget då dom flesta B&B ligger ute på landet så jag förväntar mig att det ska finnas djur omkring mig och i huset.  Är själv kattägare så det är okej, men jag vill inte ha katten springandes i rummet jag sover i.

Har inget emot att dela frukost med familjen, det kan vara riktigt charmigt, dock är det väl bra om det skulle finnas möjlighet att få äta ifred alternativt nån form av nåt litet pentry så jag kan koka mitt eget kaffe och välja att äta på tid som passar mig.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Deiia

B&B har nästan blivit som ett litet hotell nuförtiden. Rummen separerade från ägarna och med antingen egen dusch och toa eller gemensamt/delat med övriga hyresgäster. Frukosten serveras i ett frukostrum och inte i köket som förr.

Skillnad var det på 70-talet då man verkligen bodde med familjen!

Jag skulle också välja bort utedass och bad i å . Definitivt..............

Men det är kul att hyra ut  - man träffar många trevliga människor. Vi hyrde ut ovanvåningen veckovis på vår villa till "sommargäster"  för många år sedan. Alla var trevliga utom ett gäng (danskar) som drog iväg en natt för tidigt och struntade i att städa. De flesta uppskattade verkligen om man försökte göra lite extra med boendet.

• Landy

Hej

Låter som om du funderar på att göra det som vi gjort (2006).

Det är mer än man tror som skall tas reda på och göras men det går om man anpassar sig lite efter regelverken. Faklkenbergs kommun har en bra  trycksak som man kan ladda hem i pdf, Länk 
    http://www.falkenberg.se/download/18.35b6d2ec11c23e6168280002376/Informationsmaterial+-+tfboende.pdf

Läs den noga samtidigt som du prickar av vad som gäller för just dig.
    Mycket av små-företagande i allmänhet går ut på att navigera mellan idé, budget & regelverk mao det går inte att göra precis som man vill och drömmer om.

Välkommen att surfa runt på vår hemsida och titta på hur vi nyttjat Google och YouTube.

Vill även säga att man måste tycka om människor, vara en god värd men framför allt handlar det om städning,  tvätt och bäddning samt mycket fastighetsskötsel.

Lycka till 

• Glasbit

Ullaredsgården: Hade ju inte skadat att ha en hemsida som såg något så när ut också och inte en som ser ut som hämtad från 1990. Ger inget seriöst intryck.

• Landy
    Glasbit skrev 2010-07-18 22:40:31 följande:
    Ullaredsgården: Hade ju inte skadat att ha en hemsida som såg något så när ut också och inte en som ser ut som hämtad från 1990. Ger inget seriöst intryck.
    Ber om ursäkt för det men jag är bättre på annat än att göra hemsidor samtidigt som den är anpassad för en lite äldre åldersgrupp = vår målgrupp. En annan vanlig typ av gäst är de som söker ett mer "jordnära" boende.
    De som söker något överromantiserat lyxhotell skall nog välja något annat.
    Vi vill heller inte ge sken av en jätteverksamhet så att gäster får ett felaktigt intryck innan de kommer hit.
    75% av våra gäster är regelbundet återkommande och det är bra. Att skaffa nya gäster hela tiden är kostsamt.

Man skall ha i åtanke att innan man startar så måste det finnas en efterfrågan på övernattning, har man inget som "drar" gäster utan måste skapa det så krävs det mycket = kostsamt.
    Ett tips är att höra med den lokala Turistbyrån om det saknas bäddar i området.

Hoppas detta gav trådstartaren något litet hjälp. 
  • trettioplus

Jag tackar för svaren.
    (tar gärna emot flera)

Eftersom jag varit egen företagare i många år och dessutom är utbildad på det här med livsmedel, så känner jag mig inte så nervös gällande regelverk.
    Mera osäker är jag då till om platsen i sig "drar" tillräckligt mycket.
    Gården ligger på landet med en knapp mil till närmaste stad, ca 20 minuters bilresa till mellanstor stad med köpcentrum, muséer, teatrer etcetera och kanske 20-30 minuters resa med bil till skidanläggning. Stor sjö finns på gång/cykelavstånd och liten å finns intill tomtgränsen. Vi planerar att ha några ankor och får på gården.

• Nyfiken gul

En bed & breakfast bör ju också ligga på vägen till/från nånting eller att själva vägen är intressant - tex nån gammal landsväg med historia och  många sevärdigheter.

Det gäller ju att dina potentiella gäster faktiskt åker på din väg av en orsak .

Så vad finns det omkring som kan locka gäster?

Där jag bor är det lite av bådadera... området omkring mig är fyllt av gammal historia tex ett gammalt järnbruk/verk och jag bor i princip mitt på E4 där all trafik passerar norrut/söderut. (alla som åker till åre eller storlien passerar här tex ) Dvs ett utmärkt tillfälle för allehanda stugor, campingområden, bed & breakfast, mindre hotell, pensionat , rum att hyra osv.. och det mesta är fullt jämt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Julienne

Det här var en intressant tråd. Jag är själv sugen på att starta upp nåt då ett intressant objekt har kommit ut på marknaden till bra pris. Min man pendlar idag enkel resa 1½ timme och det här skulle reducera det till 35 minuter enkel resa. Jag är dessutom väldigt trött på mitt nuvarande jobb med fler och fler försämringar i antågande bla schema läggningen så jag kommer alltmer få jobba eftermiddagar och kvällar utöver mina två helger per månad. När ska jag vara hemma samtidigt som resten av familjen undrar jag?

Huset som jag är intresserad av har inte Bed and Breakfast möjligheter idag, men med renovering skulle det bli så. Det ligger däremot nära en kyrka och har potential att ta emot för bröllop, dop och begravningar.Jag funderar på att på nåt sätt komma ifrån mitt jobb idag och ägna mig åt studier tex Starta eget kurs eller Hotell/restaurang utbildning för att kunna förverkliga min sen länge dröm och under tiden göra det jag kan för att få igång en rörelse. Låter det så otroligt? Min man är utbildad inom data och kan göra snygg proffsig hemsida åt mig, sen tänkte jag annonsera på tex Bröllopstorget och i dagspress.

• Landy

Hej Julienne.
    Vet inte riktigt vad din fråga är men en start kan vara;

- Läs igenom regelverket noga:
    Länk: www.familjeliv.se/Forum-5-106/m53348897-1.html
    Se speciellt upp med brandsäkerheten om du har gäster på 2a våningen, svårt att använda gamla bef träbyggnader vilket är synd. 4 bäddar enkelt, 8 är lite svårare men ok, för fler bäddar kostar det...
    Man får avväga intäkter mot kostnader så man hamnar på ett möjligt bäddantal.

- Kontakta din lokala turistbyrå och hör hur efterfrågan / konkurrensen ser ut.

- Gör en ordentlig affärsplan men olika scenarion. mest för att bryta ner varje liten punkt så att det blir en bra helhetslösning. Även små företag har stora problem att lösa ibland. Anänd Visma som är gratis och mycket bra och enkelt, bara svara på lite frågor - sen printa ut...
    Länk: http://www.vismaspcs.se/produkter/fler-produkter/visma-affarsplan

- Surfa runt och titta hur andra gjort, tex Bo på Lantgård som är snarlikt och har bra organisation.

- Lite information på nätet som vi använder;
    Länk: http://www.bedandbreakfastnationwide.com/information
    Länk: http://bandb.about.com/

Sen finns det böcker i ämnet (inte illa ment med titlarna);
    http://www.amazon.com/Running-Breakfast-Dummies-Mary-White/dp/0470426829/ref=pd_bxgy_b_img_a
    http://www.amazon.com/Complete-Idiots-Guide-Running-Breakfast/dp/0028640004/ref=pd_bxgy_b_img_c

Lycka till 

Svar på tråden Vilka krav har du på bed and breakfast?