Inlägg från: Manchester |Visa alla inlägg
  • Manchester

Lästips

Linnea från Yuijang  - en bok om att bli pappa; Lidbeck, Petter, Albert Bonniers Förlag 1997
    En bok som min man verkligen gillade. För en gångs skull skriven ur pappans perspektiv. Annars kan man lätt tro att det bara finns mammor med adopterade barn. Boken handlar om en verklig resa från besluta att adoptera till föräldraskap, men den är så lättsamt skriven att man gärna slukar den som skönlitteratur

Längtansbarnen - adoptivföräldrar berättar; Weigl, Norstedts, 2004
    Bra faktabok, med många personliga berättelser

Anna von Melen: Samtal med vuxna adopterade
    Intressant ur de adopterades eget perspektiv. Dock väldigt inriktat på Korea.

Astrid Trotzig: Blod är tjockare än vatten
    En vuxen adopterad berättar om sin återresa till Korea och känslorna kring den

Solveig Bergkvist-Larsson:
    Låtsasmorsa

Självbiografiskt (om jag minns rätt), ofta sorgligt och jobbigt, men känns ändå som nyttig läsning

Adoptera - Ett sätt att bli förälder (Ingår i Vi Föräldrars bokserie)
    En praktisk handbok. Det som handlar om utredning har kanske hunnit bli lite föråldrat, men man får många tips om allt från fotografier till ansökan till vad man bör ha med på hämtresan och första tiden hemma med barnet

Adoption av utländska barn; Madeleine Katz
    Rätt gammal bok, men intressant genom att den tar upp adoptionens historia i Sverige. Den finns nog inte i tryck längre. Jag hittade mitt ex på ett antikvariat och biblioteken kan ha den

Att adopteras; Gertrud Hägglund
    Inte heller alldeles ny (utgiven 1980), men fortfarande intressant. Författaren har arbetat som kurator på AC och skriver utifrån det.

• Manchester

Ursäkte det varierande typsnittet i inlägget ovan. Jag var osäker på en titel, googlade och kopierade in den. Sedan blev typsnittet konstigt, men jag trodde att det skulle rätta till sig när jag postade. Tji fick jag.

Svar på tråden Lästips