• Mummy

Att ha husbil eller husvagn som barnfamilj?

Helt plötsligt har maken fått för sig att han vill att vi skaffar oss en husbil. Vi har många gånger pratat om att åka ne ri europa och då hade det kanske vart ett bra alternativ. Samt om man vill ut och se Sverige.
    Det är en billig/gammal vi skulle kolla efter isf. Jag däremot ser då hellre att vi köper en husvagn. Det är mer plats i en husvagn och man kan ställa av den på campingen och bara ha bilen om man ska ut och handla, ut på sevärdheter eller vad det nu kan vara. Med husbilen måste du ju dra med hela den. Samt att barnen åker betydligt säkrare i vår bil än i en husbil från 80-talet. Maken menar att man inte får köra ås fort med en husvagn och det kommer ta en evighet innan man kommer fram någonstans. Plus att man kan stanna och sova över lite varsomhelst med husbilen, typ ICA MAxis parkering eller nåt (typ )

Vi har två barn som nu är 3½ och 5 år gamla. Vad rekomenderas? Husvagn eller husbil?
    Vad har ni? Hur ofta åker ni och vart? Vilka fördelar/nackdelar ser ni med ett mobilt boende vs vandrarhem/hotell?

• Svar på tråden Att ha husbil eller husvagn som barnfamilj?
  • missteddy

enda fördelen men husbil tycker jag som är uppvuxen i husvagn är att man inte behöver köra 80

• La Lola

Nu har jag varken det ena eller det andra men dessa är mina tankar:

1 - med en husbil måste allting packas ihop så fort ni bara vill åka o kolla på något där ni befinner er.
    2 - sova över lite varstan skulle jag aldrig nånsin göra!
    Tänk på vägpirater. En camping måste vara säkrare!
    3- ok, det kanske tar tid med husvagn men vem fan har bråttom på sin semester? Man ska ju alltid hålla hastighetsbegränsningarna, även med en husbil.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mummy
    La Lola skrev 2010-07-05 11:10:23 följande:

1 - med en husbil måste allting packas ihop så fort ni bara vill åka o kolla på något där ni befinner er.
    3- ok, det kanske tar tid med husvagn men vem fan har bråttom på sin semester? Man ska ju alltid hålla hastighetsbegränsningarna, även med en husbil.

Kan säga att jag håller med dig om allt där. Maken däremot är väldigt optimistisk mot husbil och ser inte några vägpirater
    Det där med att man måste packa ihop allt hade jag inte ens tänkt på. Men det var en bra synpunkt!
  • skorpionen80

Varför inte tält? Det kan ni lämna kvar på campingen, slipper släpa på något på vägarna och tar liten plats i bagaget.

• Mummy

Jösses, blir lite orolig för maken nu. Han ringde och hade ändrat sig efter mina argument!

Tält känns inte aktuellt, även om vi funderar på att ta någon tältnatt med barnen nån gång framöver

• MINA GOA BARN

Det är nog härligt med både och skulle jag tro, men däremot skulle jag inte tycka det vore härligt o köra en gammal husbil. Ser framför mig alla husbilar som stod o rök nu utmed vägkanterna i somras när vi var ute o for. mamman hade gråtande ungar på axeln i hettan o pappan låg halvböjd över motorrummet o svor, huvvaligen säger jag om det. det är inte semester för mig i alla fall.
    Jag är uppvuxen med husvagn om somrarna, vi var 4 syskon, ibland var någon kompis med också. men det var på den tiden man fick sitta hur som helst i bilarna så jag o lillebror låg bak i bilen o räknade alla regskyltar på bilarna som närmade sig. Man var lättroad på den tiden när det inte fanns några Nintendo o bärbara DVD-monitorer osv.
    Man hittade alltid kompisar på campingarna, jag har bara helt underbara minnen från mina campingsemestrar. Go for it!

• chiligirl
    La Lola skrev 2010-07-05 11:10:23 följande:

Det sker rån också på campingar!
    www.expressen.se/resor/1.2073541/familjens-skrackresa-ranades-tre-ganger
  • Mrs girl

jag hade utan tvekan valt husvagn för där har du mer platts speciellt om du sätter upp ett tält vilket är bra att ha vid regniga dagar då har barnen platts att leka. och som andra sagt så är det lättare att komma iväg å handla mm med bilen än med en husbil. vi har precis kommit hem efter 2 veckor med vår vagn och det gick jättebra, vi har en dotter på 1 och en busig vovve. lycka till

Nu e våran sötnos här 8/7-09
Svar på tråden Att ha husbil eller husvagn som barnfamilj?