• FCBJ

Att klippa en 1-åring

Ni som har/har haft en 1 åring som hade så långt hår att ni var tvungna att klippa honom/henne. Hur gjorde ni? Höll en fast huvudet medan den andra klippte eller tog ni bara lite snabbt luggen och struntade i om det blev ojämt?

• Svar på tråden Att klippa en 1-åring
  • MissLillan

Jag lät honom stå och plaska och ösa vatten i handfatet när han stod på en pall. Jag höll inte i honom utan det fick ta den tiden det tog och ville han inte mer så fick vi vänta tills nästa dag med att klippa vidare.

• eec82

jag satte min son på en pall å började klippa gick superbra. Han fick russin av sin pappa undertiden. Visst satt han inte alltid still men lite då å då gjorde han de då fick man passa på. De blev bra å inte ojämt.

• ELM A

Han fick sitta och titta på I drömmarnas trädgård och greja lite med saker han egentligen kanske inte riktigt får :)
    Men han satt snällt still i ca 40 minuter innan det var färdigt.
    Ska tillägga att han har vääääldigt svårt att vara stilla annars.. Blev lite paff kan jag säga :)

• Latika

Brukar också låta vår långhåriga son sitta i en antilop-stol och äta något gott, typ majs och kolla på någon rolig film samtidigt. Man får klippa så snabbt man kan och blir det ojämnt så bli det. Hellre kortare och lite ojämnt än långhårigt nu när det är så varmt ute. Brukar bli bra faktiskt. Men jag väljer rätt tillfällen. När han är lugn och på bra humör. Är han trött och kinkig så är det dömt att misslyckas.

• arkeologitjejen

På Linnea satte jag en tejpbit över luggen och klippte längs den. Då blev det rakt och allt hår samlades upp. Toppar och liknande ansade jag bara till medan hon satt i sin antilopstol. Gick jättebra och gör så fortfarande även om hon är lite vildare nu.

Linnea 080310 & BF 100930
  • 070220

Har klippt min 1-åring 4 gånger (Massor med hår!) och gjort lite olika alla gånger. Sist satt han i mitt knä, svägerskan klippte och kusinen stod och hoppade och gjorde konster framför för att distrahera!

• Trollet Ludenben

hur klipper man så det blir fint?? min son har lugger ner i ögonen snart är och är så dålig på att klippa hår Obestämd stora sonen tar jag med trimmen men det vill jag inte göra på minstingen. Vill inte ha hans hår uppklippt utan mer längder fast kort då.

Älskade ungar
  • arkeologitjejen
    Trollet Ludenben skrev 2010-07-05 13:05:42 följande:
    hur klipper man så det blir fint?? min son har lugger ner i ögonen snart är och är så dålig på att klippa hår Obestämd stora sonen tar jag med trimmen men det vill jag inte göra på minstingen. Vill inte ha hans hår uppklippt utan mer längder fast kort då.
    Ta honom till frisör. Kostar ju en hundring eller två och då tar de på sig ansvaret för att det ska bli fint.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Vera 74

Min dotter började gå hos min frisör när hon var 4 månader - då behövde hon inte betala

Jag är så lycklig över min Ismone!
Svar på tråden Att klippa en 1-åring