• FCBJ

Att klippa en 1-åring

Ni som har/har haft en 1 åring som hade så långt hår att ni var tvungna att klippa honom/henne. Hur gjorde ni? Höll en fast huvudet medan den andra klippte eller tog ni bara lite snabbt luggen och struntade i om det blev ojämt?

• Svar på tråden Att klippa en 1-åring
  • bebis maj 12

Jag klippte min 1-åriga son idag,satte honom i en stol och använde klippmaskin..funka super!!

• Trollet Ludenben
    arkeologitjejen skrev 2010-07-05 13:52:04 följande:
    Ta honom till frisör. Kostar ju en hundring eller två och då tar de på sig ansvaret för att det ska bli fint.
    ja, det är nog lika bra... jag ska nog inte ge mig på honom med saxen. Vill ju att han ska sew respektabel ut
    Älskade ungar
  • Lantani

Jag har klippt min sons hår lite i nacken och framme i luggen, men inte vågat ge mig på de andra. Hur gör jag?

Att gå till frisör är nog bara dömt att misslyckas. Sonens farmor, som är ganska bra på att klippa skulle testa klippa honom, men såfort hon tog fram saxen började han gallskrika, kan tänka mig att det blir ännu värre med något okänd!

• Rocktroll

Har klippt dotterns lugg och det gick oväntat bra Tyst hennes pappa höll fast henne och jag klippte, blev spikrakt. Har många vänner som tagit sina 1 åriga pojkar till frisören och dom får så söta pojkfrillor  Hjärta helt klart värt det om man inte vill snagga.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • skruttan82

Jag tycker inte det syns så väl om det skulle bli lite ojämt, jag brukar låta dom sitta i sina stolar i köket och äta några kex under tiden...
    Det man ska tänka på är att man inte tar håret på tvären och klipper (från öra till öra) för då blir det "randigt"...

Har två helspralliga pojkar på 1,5 år

• anna1973

Vår son tycker att det är superkul med blomsprutan, så det är hyfsat enkelt att klippa honom om man sprayar håret med jämna mellanrum samt ger honom något gott att äta (russin, majskrokar, kex eller liknande) som han kanske inte får så ofta annars plus något att pyssla med. Sedan har jag klippt ganska kort, längs hårfästet i nacken och runt öronen och sedan försökt få det succesivt lite längre upp mot huvudet. Det blir väl inte perfekt, men det tycker jag inte gör så mycket...

• Alis volat propriis

luggen klippte jag medans sonen fick sin kvällsvälling (funkar alldelles utmärkt att klippa naglarna då också!) och då använde jag en vanlig sax och en sån där sax som tunnar ut håret (klipper inte rakt av utan det blir lite ojämt, minns inte vad den heter) för då syns det inte lika mkt om det blir lite snett. håret i nacken klippte jag i badkaret när han badade, jag satt bakom honom. Hela håret klippte vi hos frisören, det tog 20 min innan han började kinka, han satt i mitt knä o lekte först o frisören gjorde sitt bästa o hann med det mesta. jag har rättat till lite hemma själv. sonen är 14 mån

• patti87

min son var helt omöjlig när jag skulle klippa honom...var faktiskt rädd och klippa honom när han vred och vände på sig , så det slutade med ett frisör besök när han var 10 månader gammal, gick utmärkt! :) allt var ju så intressant där...och han satt fint i mitt knä...frisören var snabb ;)

• CMH

Jag har köpt en hårtrimmer från Philips som är speciellt anpassad för barn (den tex låter mindre än vanliga) den funkar superbra och det går lätt och fort :) Tycker det är otäckt med sax då ett litet barn omöjligt kan sitta still...

• UpsyDaisy

Det varierar nog från barn till barn hur det blir. Jag klippte först dottern själv och det gick bra. När hon var 18 månader tog jag henne till frisören och IDIOTEN plockar fram en rakapparat för att jämna till i nacken! Stackaren blev LIVRÄDD!!! Efter den incidenten är det riktigt riktigt svårt att klippa henne, hon gråter och vill inte sitta stilla och hon pratar fortfarande om den där rakapparaten eller vad det nu var.

• Viggo och pyrets mamma

De första två gångerna sonen skulle klippas var vi till frisören, de hade en sån där frisörstol som ser ut som en bil. och sen en tecknad film framför näsan så satt han superstilla, tog max 15 min så var han klar och fint blev det också. Nu sist så tog vi helt enkelt klippmaskinen vi har här hemma och gav honom 6 mm "sommarfriss" vilket han blev ännu sötare i än när vi var hos frisören så det kommer vi fortsätta med. Har man en hårboll till son så finns det många sköna hundralappar att spara om man betalar 200 pix för varje besök.

-Mammas älskling 080425-
  • trolltotten

Jag gick till frissan, betalade 60 riksdaler, gav henne en av frissans roliga saker så hon satt still så klippte hon luggen Lila blev hon i håret efter det

• FCBJ

Jag har nu klippt min dotter. Det var bara luggen jag skulle klippa. Gjorde misstaget att klippa henne när hon var blöt i håret. När det torkade blev det lite för kort, men det blev iallafall hyfsat rakt fastän jag fick klippa det snabbt då hon hela tiden vred på huvudet.

• Alis volat propriis

fc05: det växer ut ganska snabbt

• Gladabarnensmamma

jag satte dom i en IKEA stol utomhus och sag till att dom hade nagot att titta pa (antingen en pappa med ballonger eller en dator med youtube!). Sen klippte jag jamnlangt (3-4cm) runtom och tunnade ur med en sandaringa kam/sax, det blev jattefint!

• miamaria777

Jag har en vild tjej som gärna skakar på huvudet , så jag vågar inte klippa henne. Hon får helt enkelt en tofs mitt på huvudet :), en liten fontän. Jättesött, hon ser så busig ut!

• Anne69

Vi har satt barnen i barnstolen, lagt russin framför, en vuxen har försiktigt hållit huvudet stilla och den andra har klippt. Detta har för båda barnen varit första mötet med russin, så de gör numera en klockren koppling mellan klippning och russin.

• Majsan70

Jag gick till frisören med mina barn i den ådern. De satt i mitt knä med nån muta o så klippte frissan en snygg frisyr. Har aldrig vart några problem.

• Rocktroll
    Anne69 skrev 2010-07-11 20:06:53 följande:
    Förresten - första gången måste ni spara en liten lock!
    Säg det till min sambo som slängde håret Tungan ute får ta från andra klippningen och säga att det är från första,
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden Att klippa en 1-åring