• Izamoon

Mat till stranden

Vi hade tänkt åka till stranden å varken vi eller barnen är så jätte matglada när det är så här varmt
    nån som har nått tips på vad man kan ta med ska gärna vara matisgt men ändå lätt och snabblagat

• Svar på tråden Mat till stranden
  • Nyfiken gul

kalla pannkakor är jättegott

gör rejäla mackor med tex köttbullar och massa goda grönsaker

pastasallad

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • skånetös78

Nu är det kanske lite ont om tid men till nästa gång, frys ner flaskor med vatten så funkar de som kylklampar och tinar upp efterhand så man har kallt vatten hela dagen!

*Linnea 7/11-08*
  • blomman08

jag tycker det är gott att ha en god pastasallad med sweechilli marinerad kyckling till, eller becon med go dressing till. annars brukar vi göra maffiga mackor, ibalnd med becon röra, då blandar jag parmasanaost, cremfräch och lite majonäs, sen hackar jag och steker äpplen becon och lök och blandar i, eller så har vi en skagenröra eller tonfiskröra på mackorna:) så gott, fan nu vart ja hungrig:P

• bitte67

Kycklingklubbor (som kan ätas både varma och kalla) och sallad, är bra utflyktsmat. Ett annat tips är att, när ni har tid, baka piroger (med tex köttfärs och risfyllning) som ni kan ha i frysen. Lätt att ta fram och ta med. Pastasallad som sagt. Äggmackor (stekt ägg är lättast).

• Matredaktör

Vilken bra tråd! Fyll på med tips, så lägger jag ut tråden på Matliv!

• Nyfiken gul

wraps är jättegott och enkelt!

gör en god valfri röra och fyll i wraps (tex kyckling, curry, äpple och creme fraiche) fyll på med lite krispig sallad. Snurra in i folie och ät!

• Snuffsan88

Paj! Typ en kirch (stavas det så) Och ta verkligen det ni har i kylen övercliven potatis lite lök korv ..

• Nyfiken gul

omelett går utmärkt att äta kallt

varma mackor kan också med fördel ätas kallt

• Frökenflitig

Jag brukar göra en god pastasallad:

2 delar gräddfil, 1 del majonnäs
    kokt pasta, gärna spiraler
    hackad smörgåsgurka
    rött äpple i små tärningar
    majs
    ärtor
    skinka, kyckling eller bacon i bitar

blanda först gräddfil och majonnäs. blanda i resten. Lägg i dubbla plastpåsar och ta med till stranden =)

En annan god sallad som passar när man tröttnat på pasta är;

1 grillad kyckling som du delar i bitar
    tomat i tärningar
    gurka i stavar
    majs
    isbergssallad
    stekt bacon i bitar
    äpple i bitar

En god dressing till är; gräddfil, majonnäs, äpple i bitar och curry. blanda ihop allt ät=)

Rysk potatissallad som är supergod och lätt att ta med till stranden;

gräddfil
    majonnäs
    kokt potatis och morötter i tärningar
    ärtor
    kokt ägg i tärningar
    rökt skinka i bitar
    smörgåsgurka i små bitar

Blanda gräddfil och majonnäs. Blanda i resten. Ät och njut!

Pizzabullar är också gott, eller matmuffins, grillade kycklingben eller revben, melon i bitar, gurkstavar, mango mm. Fruktsallad går också bra att göra och ta med till stranden. Häll på apelsinjuice så håller den sig fräsch en längre stund. Jag brukar äta utan grädde och glass och det är lika gott de! och nyttigare med ;)

Svar på tråden Mat till stranden