• Doodies

Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?

Min dotter är 15 mån och jag ger fortfarande barnmatsburkar. Jag skulle gärna vilja ge henne bättre mat men jag är så hemskt dålig på matlagning och det är ju enkelt o bara värma burkar.
    Nu börjar hon på dagis till hösten och jag är nervös hur det ska gå med maten,
    Hon har bara fått 4 tänder så det underlättar ju inte heller.
    Enligt BVC så tycker hon att jag borde ge mer vanlig mat och bara använda burkarna som komplement

Någon som har tips?

• Svar på tråden Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?
  • Pickeli

Vad äter ni vuxna? Är det bara hämtmat?

Köp en kokbok och laga mat till dottern, hon kan inte leva på burkmat hela livet tyvärr.

Google it!
  • Pickeli

Dessutom är det mycket dyrare med burkmat också.

Google it!
  • Buttelina

ja vad äter ni vuxna? hon kan ju äta samma som er!
    hur svårt är det att göra spagetti och köttfärssås, potatis med korv och grönsaker osv tex??

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • SaGaKi

Ja precis som vickelipicky skrev

Vad äter ni vuxna, barnet kan äta samma som ni...
    Lagar ni inte mat till er själva ens..??
    Sen finns jättebra recept på nätet också...

• Tinizen

Vi ger vår son barnmatsburkar ganska ofta..tex då vi äter man som hans mage kanske inte klarar av..som tex fajitas..

• Doodies

Jo tack .. dyrt vet jag att det är.
    Nej vi äter inte hämtmat.
    Jag har bara varit så nervös över kryddning och saltet. Sen vet jag ju exakt hur mycket hon ätit när jag ger en burk. När jag har gett tex köttbullar, falukorv eller likn så ser jag ju inte hur mycket hon får i sig på samma sätt. Det ligger mat både på bordet o golvet

• Tinizen

Han är 1 år och 9 mån snart btw..

• Tinizen

dyrt??? vad köper ni för mat??

• ELLEoClara

Min tjej är 14 mån och äter ca 60 % våran mat och 40 % burkmat. 

Favoriter av våran mat :
    Köttfärsås 
    Korvstroganoff
    fiskbullar
    fisk i ugn med broccoli och grädde
    Lasange
    Köttbullar 

• Pickeli
    Doodies skrev 2010-07-05 14:34:42 följande:
    Jo tack .. dyrt vet jag att det är.
    Nej vi äter inte hämtmat.
    Jag har bara varit så nervös över kryddning och saltet. Sen vet jag ju exakt hur mycket hon ätit när jag ger en burk. När jag har gett tex köttbullar, falukorv eller likn så ser jag ju inte hur mycket hon får i sig på samma sätt. Det ligger mat både på bordet o golvet
    Nu förstår jag inte hur du menar? Du menar att vanlig mat kladdar med är burkmat? Du märker ju när hon är mätt och du kan ju uppskatta på ett ungefär vad som är lagom för henne att äta. Hon kommer inte äta lika mycket vanlig mat som burkmat förmodligen, eftersom att vanlig mat mättar bättre.

Om du är nervös över saltet och kryddningen så plocka ur lite mat innan du kryddar och saltar som du kan ge dottern. Normalkryddat och normalsaltad mat är inga problem att äta för en 1½ åring.
    Google it!
Svar på tråden Du som har barn 1-1,5 år - ger du barnmatsburkar?