• fundra

Smultronställen i dalarna? och närheten=)

Jag behöver inspiration!! Vad är det man bara måste se och uppleva med bebis/barn i dalarna?

Jag kan tipsa om säterdalen, en mysig park för både barn och äldre barn :)
    Frostbrunnsdalen i Borlänge, en fin naturpark med iskalla "kokande" källor.
    akvariet i Ludvika på hammarbacken, där kan man ta sig en glass och titta på fiskar.
    Dammsjön i Säter, lång strand och långrundt, perfekt för barnfamiljen! finns även kiosk.

• Svar på tråden Smultronställen i dalarna? och närheten=)
  • fundra

Finns det verkligen inget annat man kan göra i dalarna? =/

• parvati

Orsa björnpark inte varit där men funderar på det till sommaren.Sundborn trevlig utflykt men barn i förskoleåldern kanske blir lite rastlösa.
    Bo i ett fängelse som nu är vandrarhem i Falun. Passa på att besöka gruvan.

• Theannapanna

Vet inte vilken ålder som gäller på barnet...

- tomteland var vi till med vår son förra året, då var han 1,5 o det var faktiskt en höjdare redan då men jag gissar att de får ut mycket mer av det när de är ännu äldre så dit kommer vi definitivt att åka igen - redan i år tror jag.

- björnparken ska vi till också i sommar, killen som är 2,5 nu är helt galen i djur o det finns ju lite olika där nu.

- leksands sommarland är ju skoj även för oss vuxna tycker jag, vi kommer nog åka dit med barnen förs nästa år när sonen är 3,5.

~ Daniel 080109 ~ Sofie 100131 ~
  • PerG

Vi ska dit nu i helgen och stanna några dagar!... Sommarrodel i Rättvik tänkte vi prova på i alla fall. Hoppas sonen (2½) gillar det.. Han brukar gilla fart och man kan ju bestämma farten själv... 

Hade sonen varit större hade vi åkt till Falugruvan också men man måste vara minst 3 år för att få gå ner i underjorden... Vet inte om det finns något roligt ovan jord där?

På vägen hem tänkte vi åka förbi lokmuseet i Grängesberg... Någon som varit där? 

Tar gärna fler tips på aktiviteter också! 

• fundra

vad mycket bra förslag!=)
    rodel- är det säkert att man kan bestämma hastigheten själv? vore kul å prova iaf om det inte går för fort ;)

• Kinne79

I Avesta finns det en park med visenter.
    Framtidsmuseet i Borlänge ska vara kul.

• PerG
    fundra skrev 2010-07-07 20:28:51 följande:

vad mycket bra förslag!=)
    rodel- är det säkert att man kan bestämma hastigheten själv? vore kul å prova iaf om det inte går för fort ;)

Man har en spak i mitten som man kan bromsa med... Barn under 7 år måste åka i sällskap med vuxen i en dubbelrodel, så det tänkte vi prova... 

Här finns mer information:

http://www.rattviksbacken.se/index2.html

Svar på tråden Smultronställen i dalarna? och närheten=)