Hur ska jag hantera utbrotten?
Har en son som är 2 år och 8 månader. Jättego kille på alla sätt och vis, såklart :) men han har börjat få utbrott som skiljer sig från de tidigare trotsutbrotten...
Han skriker mycket. Alltså skriker "neeeeeeeeeeej" för minsta lilla. Försöker ju då tala om för honom att jag inte vill att han skriker. Att det är otrevlig osv. Men det har inte hjälpt. Det hjälper för stunden.
Han slåss och säger "dumma". Så fort man säger till honom så slåss han. Det spelar ingen roll om det är jag, pappa, mormor el morfar. Säger även här till honom att det inte är okej att slåss.
Säger till med "arg röst" och sätter mig på hans nivå. Han lyssnar och förstår att jag menar allvar. Han slutar och blir ledsen och ber om ursäkt. Kramas och allt är bra.
Hemma är det ju en sak att hålla på att säga till men när man är ute bland folk är det jättejobbigt tycker jag. Att säga till på skarpen och istället få en gråtande son och ev ett trotsutbrott.
Varför gör han såhär? Vad kan det bero på? Och vad sjutton ska jag göra för att det ska sluta?