Inlägg från: Mara |Visa alla inlägg
  • Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Mara
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 01:16:28 följande:
    Spelar ingen roll om det var en kille eller tjej som bar den, jag hade tyckt att den var ohyggligt ful iaf!

Däremot hade jag aldrig ventilerat den åsikten inför barnet (oavsett kön), utan bara kört en lögn och sagt "vilken fin klänning" om barnet hade frågat vad jag tyckte.

Vad skulle man tycka om pojkens föräldrar menar du? Jag hade nog möjligtvis tänkt att de måtte ha gott om stålars om de kan köpa de mest fula saker till sitt barn bara för att han vill ha det. Liksom jag hade tänkt om jag sett eländet på en lite flicka.
    Gott om stålars? För att man har råd att köpa en klänning till en pojke?
  • Mara

Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

• Mara
    La Lola skrev 2010-07-06 07:35:51 följande:
    Jag skulle inte ha köpt en klänning om jag hade en son.
    Vad skulle du ha sagt till din son om han väldigt gärna ville ha en klänning? Att det är för flickor? Finns det andra saker du inte heller skulle låta din son ha på sig eller leka med just för att han var pojke?
  • Mara
    La Lola skrev 2010-07-06 07:39:41 följande:
    Ja jag skulle säga att det är tjejer som har klänning.
    Jag ser inte så ofta vuxna män gå klädd i det plagget.

Rosa plagg skulle jag inte sätta på en kille heller.
    Det tycker jag är fult helt enkelt.
    Men nu handlar det om barn. Jag ser inte vuxna män gå klädd i body, men ändå är det många pojkbebisar som har det plagget på sig...
  • Mara

Den här tråden skulle inte handla om hurvida klänningen var ful eller inte, men i rättvisans namn så var den som vi köpte lite finare än den som jag länkar till i TS.

• Mara

Och jag ser det mer som ett utklädningsplagg. Har sagt till min son att man inte kan leka med ute eftersom att den nog skulle gå sönder då. Det accepterar han. Men han vill ta med den till dagis och visa upp, och det kan jag tycka är okej.

• Mara
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 12:53:28 följande:
    Läste du hela inlägget? Jag har absolut inte något emot att killar har klänning, och jag hade gjort precis som du och köpt den till honom även om jag tyckte den var rent förskräckligt ful!

Däremot såg den dyr ut, och jag hade som sagt reagerat på att folk slänger ut pengar på fula, icke lekvänliga kläder till sina barn oavsett kön.

Blev det lite klarare nu?
    OK. Den var inte så väldans dyr. Typ 149 kr på rean. Har slängt ut mer pengar än så på helt onödiga saker  förut. Och det här var ju inte helt onödigt eftersom att det gjorde min son så otroligt glad
  • Mara
    lövet2 skrev 2010-07-06 14:55:10 följande:
    Första tanken: Det måste vara något allvarligt fel på föräldrarna. Stackars barn!
    Vad för slags fel tror du att det är på mig?
  • Mara
    augustisten skrev 2010-07-06 15:08:41 följande:
    Min kille har en ungefär lika dan. Han har den på sig till dagis ibland. Ungefär lika ofta som han har sin Stålmannendräkt eller Pippi-dressen. Oftast på fredagsdiscot.

Det roliga är hur olika han rör sig i de olika kläderna. Klänningen är ju härlig att snurra i. Den ställer sig rakt ut då och han vill trippa fram på tå och dra lite i den. Stålmannendräkten är mer kul att springa fort i så att manteln fladdrar bakom. Han klompar fram som en bulldoser och jagar bovar... och Pippi-dressen blir han sprättig i benen av, och så går han och vaggar med huvudet hela tiden för att få syn på flätorna. Kul.
    Kul! På bilden i inlägg 91 håller min son upp foten. SÅ gör prinsessor tydligen
  • Mara
    lövet2 skrev 2010-07-06 15:28:58 följande:
    Vem har sagt att första tanken måste vara genomtänkt eller logisk?
    Min andra tanke skulle vara att antingen är mamman extremfeminist eller så är "pojken" väldigt bortskämd som får dyra utklädningskläder i stället för att leka i föräldrarnas gamla avlagda.
    Nej, jag är inte extremfeminist. Men är för jämställdhet och ser hellre till individen än till könet.

Väldigt bortskämd? För att man får en klänning för typ 149 kr? Jag antar att dina barn inte har några nyinköpta plagg som inte är helt nödvändiga. De har kanske endast begagnade leksaker också, eller leksaker för under 100-lappen?
  • Mara
    Fru Krokodil skrev 2010-07-06 16:19:32 följande:
    Jag skulle tänka att det är något kraftig fel på föräldrarna till detta stackars barn som utsätter sin pojke att b li utstött och mobbad under hela sin barndom. Oavsett vad folk nu än tycker så blir outsiders mobbade och utstötta av sina jämnåriga. Det är rent biologiskt,vi har en aversi mot annorlunda ting.
    Jag tänker tvärtom. Att barn som får var som de vill utan onödiga begränsningar utifrån lättare får stark självkänsla. Och barn med stark självkänsla är enligt vad jag tror barn som varken mobbar eller blir mobbade. De som blir mobbade och mobbar andra är barn med dålig självkänsla som inte vågar hävda sig eller hävdar sig på andras bekostnad.
  • Mara
    Pigeon skrev 2010-07-06 19:50:19 följande:
    ts, om din son skulle ändra smak och bara vilja ha "coola" kläder typ serietryck, svart, skinnjacka osv, skulle han få det då?
    Min son är just nu i en sån fas, han fyller snart 7. Allt som inte är "coolt" enligt honom vägrar han, i alla fall om han ska till skolan.
    Ja, varför inte?
  • Mara
    Pigeon skrev 2010-07-06 20:41:38 följande:
    Nej jag bara undrade. Om ts är lika tillmötesgående alltid även om det är saker hon kanske inte gillar själv (om hon nu inte gör det. )
    Om du läser min trådstart så kan du läsa dig till att jag inte tyckte att den här klänningen var så fin. Jag är inte så mycket för glitter och glamor. Har aldrig varit. Ville mycket hellre ha shorts än kjol när jag var liten, och det fick jag ha också. Enda anledningen till att jag köpte den här klänningen är för att min son tyckte att den var SÅ fin och för att han rätt länge har önskat sig en klänning.
  • Mara
    Här och nu skrev 2010-07-06 22:20:00 följande:
    Utklädningsplagg ok. Är pedagog o skulle inte ifrågasätta om pojkar på mitt jobb hade klänning, men mina egna får inte det.
    Varför inte?
Svar på tråden Pojke i klänning