Inlägg från: valkyrian |Visa alla inlägg
  • valkyrian

Pojke i klänning

Pojkarna på Sagas dagis springer gärna runt i liknande när de leker, precis som Saga kör Spiderman mellan varven. Reagerar inte alls på det. Det får vara nog mef hysterin. Vore ju bra galet om föräldrarna tvingat på pojken klänningen men vore lika illa om han inte fick ha den om han ville.

• valkyrian

Kläder från det motsatta könet?

Normer normer... Ungefär som att före 1921 säga: - rösträtt till kvinnor? Varför skall kvinnor göra manssaker?

• valkyrian

Har köpt massvis med saker från herravdelningar som jag gillat, typ: slips, tshirtar, acesdoarer osv; så allt jag kan köpa från en killavdelning är fel att sätta på min dotter och vice versa? Bara för att butiken har bestämt att vissa saker är för killar och vissa för tjejer? På Lindex hänger de ljusa och enligt mig lute trevligare färgerna och mönstrena ofta på det som kallas tjejavdelningen vilket har redulterat i att barnen får sina tröjor och strumpor därifrån. Däremot är "tjejbyxorna" i alla fall jeansen ofta snäva och trånga, då får man glida över till "pojkavdelningen". Easy easy.

• valkyrian

Om de inte kan välja själv är de fan för små för att bry sig också, så vad spelar det för roll?

• valkyrian

Det handlar inte om att tro att man är jämställd pga klädvalet, det handlar om att sluta sortera in barn i könstereotyper och därmed begränsa deras personlighet och möjligheter till vad som är normen för könet. Ni som inte tycker dey är ok med klänning på pojkar använder argument som: man måste ju se att det är en pojke eller flicka (whyyy?!) och han/hon kommet ju bli mobbad! (är det okej att mobba någon för kläderna, och ja, förmodligen av just era varn med tanke på vad ni lärt dem gör värderingar. Försöker ge mina barn starka perdonligheter och självförtroende, sådanna mobbas ej pga kläder ellet ngt annat.

• valkyrian

Vilka får vad att hänga på kläderna? Jag tycker tvärtom, att de som inte kan acceptera sin sons val att ha klänning eller kan sätta på honom sin dotters urväxta kläder för att de skulke vara tjejiga får det att hänga på kläderna. Det statuerar med all önskvärd tydlighet att genus skolas in genom kläder. Vi måste ju visa att vi har pojkar och flickor, så folk vet hur de skall bemöta det lilla livet så han/hon växer upp till en enligt normen respektabel människa.

• valkyrian
    Mara skrev 2010-07-06 07:30:52 följande:
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?
    Min son hade i alla fall fått sin klänning, säger inte till mina barn att deras val av kläder är fula trotts att Saga kan se ut lite hur som med de mest underliga kombinationer. :)
    Bebisen är här
Svar på tråden Pojke i klänning