Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Pojke i klänning

Jag skulle tänka tyst "vilken gräslig tingest", förklara för honom att det inte är bra lekkläder och antagligen försöka styra honom mot en mer praktisk klänning (skulle gjort det även om det vore en tjej) men köpa om ingen annan dög.

• lennartsdotter
    FoxMulder skrev 2011-05-01 18:39:11 följande:
    Varför? Ska det bli mera jämställt av det eller?

Det är en sak att ge en 4 årig  pojke en klänning om han vill ha det.

Men att ge en 4 månader gammal pojke rosa saker för att DU vill det är fel. Ge honom en grön eller vit napp och filt istället.

Det är föräldrar som du som jag avskyr, du kommer säkert tvinga din son att ha klänningar om några år också oavsett om han vill det eller inte.
    På vilket sätt är det bättre att ge sonen en blå napp för att föräldern vill det? Oavsett om nappen är rosa eller blå är det föräldern som "tvingar" på sitt barn en napp av en viss färg. Min son har haft nappar i alla regnbågens färger eftersom jag faktiskt skiter i vilken färg nappen är. Nappen är inte en modeaccessoar.

Sedan låter det väldigt fint att låta pojken få en klänning när han är 4 år "om han vill". Problemet är ju bara det att om du aldrig någonsin erbjuder honom en klänning har du förnekat honom möjligheten. Du har indirekt redan visat att det är fel att pojkar har klänningar och eftersom barn hemskt gärna vill vara sina föräldrar till lags är det rätt osannolikt att en 4-årg grabb spontant från ingenstans ska börja fråga efter klänningar. Lika osannolikt som att en 4-årig flicka som aldrig erbjudits en slips helt spontant skulle börja fråga efter en slips.

Det är naivt att tro att vi inte styr barnen genom att undanhålla dem vissa saker. Det är ju tvärtom en väldgt medveten strategi vi föräldrar ofta använder oss av för att uppfostra våra barn till sådana människor vi önskar att de ska bli.
Svar på tråden Pojke i klänning