Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Pojke i klänning

Det beror väl på. På en lekplats skulle jag nog tänka "Jösses vilken opraktisk klädsel" & detsamma gäller om det vore en vardag på förskolan. (Oavsett kön på barnet.)
    På ett kalas skulle jag bli glad att föräldrarna inte hindrat pojken från att ha den på sig, om han valt den själv. Om föräldrarna tvingat på honom den skulle jag bli ledsen.

• Rockan
    Koo skrev 2010-07-06 01:04:57 följande:
    Troligtvis skulle jag tänka "vilken ful klänning!" först, och därefter tänka att den ser opraktisk ut att leka i.
    När jag tänker efter hade det nog varit min allra första tanke också... Den var inte min smak direkt.
  • Rockan
    AnnaT skrev 2010-07-06 01:46:10 följande:
    precis vad jag tänkte dessutom skulle jag tänka stakars unge han kommer antagligen skämmas som f*n när han blir äldre.
    Dessutom tycker jag att föräldrar som tycket allt ska vara så jämställt själva kan ta på sig kläder från motsatta könet
    Varför skulle han skämmas..? I princip varenda man jag känner har haft klänning på sig när de var små, inte går de runt & skäms över det!
  • Rockan
    La Lola skrev 2010-07-06 07:48:12 följande:
    Jo, men varför sätta på en lite pojke klänning när det inte är ett plagg som vuxna män bär?
    Body o klänning går inte att jämföra. Klänning är ett tjejplagg.
    Det beror ju visserligen helt på i vilken kultur & under vilken tidsram man pratar om...
  • Rockan
    La Lola skrev 2010-07-06 07:52:50 följande:
    Jag utgår från min kultur  i dagens Sverige....
    Fast inte ens här & idag är det endast kvinnor som bär klänning! Jag tycker det är härligt att se de sociala gränserna flyta lite så att man inte måste vara så himla fast i mönster

(Å andra sidan har jag rätt mycket queerfolk i min umgängeskrets också)
  • Rockan
    lövet2 skrev 2010-07-06 14:55:10 följande:
    Första tanken: Det måste vara något allvarligt fel på föräldrarna. Stackars barn!
    Stackars barn som får ta på sig det han själv vill?
    I princip varenda man jag känner har nån gång klätt sig i klänning som barn.
  • Rockan
    augustisten skrev 2010-07-06 15:08:41 följande:
    Min kille har en ungefär lika dan. Han har den på sig till dagis ibland. Ungefär lika ofta som han har sin Stålmannendräkt eller Pippi-dressen. Oftast på fredagsdiscot.

Det roliga är hur olika han rör sig i de olika kläderna. Klänningen är ju härlig att snurra i. Den ställer sig rakt ut då och han vill trippa fram på tå och dra lite i den. Stålmannendräkten är mer kul att springa fort i så att manteln fladdrar bakom. Han klompar fram som en bulldoser och jagar bovar... och Pippi-dressen blir han sprättig i benen av, och så går han och vaggar med huvudet hela tiden för att få syn på flätorna. Kul.
    Det där inlägget fick mig att le stort! Precis så ska det ju varaSkrattande
  • Rockan
    Fru Krokodil skrev 2010-07-06 16:19:32 följande:
    Jag skulle tänka att det är något kraftig fel på föräldrarna till detta stackars barn som utsätter sin pojke att b li utstött och mobbad under hela sin barndom. Oavsett vad folk nu än tycker så blir outsiders mobbade och utstötta av sina jämnåriga. Det är rent biologiskt,vi har en aversi mot annorlunda ting.
    Allvarligt, nästan alla män jag känner har nån gång klätt sig i klänning som barn. De mår inte direkt dåligt av det idag. Jag har även manliga bekanta som klär sig i långkjol till vardags nu som vuxna, inte heller de tycks direkt lida.
    tusshh skrev 2010-07-06 16:28:51 följande:

tycker de e' samma sak som om han ville ha glass till middag varje dag - de vill han säkert oxå av hela sitt hjärta - men de är där man som förälder får ta å säga ifrån om vad som är rätt å fel.

Att äta glass till middag är inte nyttigt, det finns ett motiv till varför barnet inte ska få det. Vad är motivet till att barnet inte ska få bära klänning?
Svar på tråden Pojke i klänning