Inlägg från: Plly |Visa alla inlägg
  • Plly

Pojke i klänning

trollbottom skrev 2010-07-06 16:38:04 följande:
    Jag hade blivit överlycklig över att föräldrarna var så öppensinnade att de inte lät våra könsnormer sätta gränser för pojken. Flickor idag har mycket lättare att få överta "pojkarnas värld" men det är svårare för pojkarna då det inte är accepterat.

Min son har klänning, fast mer vardagsklänningar. Sån där prinsessklänning provade han när vi var hos en bekant och han ville inte ta av sig den. Han gick omkring och sa fin hela tiden. Att han har klänning beror delvis på att han själv ville ha en och sen för att det är ett skönt plagg att ha när det är varmt ute. Lättare att kissa med Skrattande eftersom han kan vara bar under.

Jag hade tänkt att pojken måtte vara lycklig med föräldrar som inte låter sina fördomar och egen uppväxtmiljö begränsa sina barn.
    Jag instämmer med dig trollbottom, och jag är så himla glad att det finns föräldrar som du och TS som låter sina barn vara barn och utforska världen med öppna ögon.
    puss på er!
  • Plly
    Milkina cerka skrev 2010-07-06 23:02:29 följande:
    Förmodar att jag om jag tittat snabbt förmodligen trott att barnet var en flicka o. inte en pojke,
    sedan hade nästa tanke förmodligen varit att det är bortkastade pengar att köpa utklädningskläder(både till sonen o. dottern) - här är det kläder som inte längre används som är för utklädning.
    De klänningar i den stilen som i ts:en som finns här hemma, är presenter som lilla dottern fått, och sonen skulle förmodligen skämmas över att ens pröva dem.
    Han har förresten varit helt ointresserad av kläder tills i våras, då han första gången önskade sig det i födelsedagspresent - o. naturligtvis fick den då önskade skinnjackan.

Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.
    Understruket av mig ovan...

Jag skulle gärna vilja veta vad konsekvenserna av att klä sig "annorlunda än majoriteten" blir??
    Blir man mobbad? Utstött? Får man inget jobb?

Tacka vet jag människor som INTE klär sig som alla andra utan vågar ha en egen stil...tänk att folk fortfarande på 2000-talet tycker man ska klä sig "normalt", har vi inte kommit längre än så i vår utveckling?
  • Plly
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 11:03:08 följande:
    Jag blev retad för kläder min mamma köpte åt mig(snygga enl. henne, men helt omoderna enl. omgivningen), så ja man kan bli mobbad pga. det. Att efter det inte riskera det med mina egna barn ser jag som en självklarhet.
    Jag har bättre koll än vad hon hade, d e t  är jag fullkomligt övertygad om.
    ok jag förstår - men det går inte riktigt ihop med diskussionen här eftersom mamman köpte plagg till pojken som han VILLE ha.
    Alltså inget tvång inblandat...du kunde säkert inte välja bort plaggen din mamma satte på dig (inte jag heller för den delen, hade hellre velat välja själv...som de allra flesta barn )

*Att bli itvingad ett plagg man inte vill bära är fruktansvärt och säger en hel del om den tvingande parten (föräldern)
    *Att ha ett plagg på sig som man valt själv och sedan bli dömd och hånad utifrån det säger en hel del om omgivningen
Svar på tråden Pojke i klänning