Inlägg från: Bambiblogg |Visa alla inlägg
  • Bambiblogg

Pojke i klänning

Pigeon skrev 2010-07-06 17:36:12 följande:
    Jag skrev "Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig". Klänning på pojke går bort av den första anledningen... Jag tycker det är snyggt på en tjej, men inte på en kille. Sannolikt pga att modet är som det är, som jag skrev. Samma som med brunt för några år sen.   Kommer det ett killklänningsmode kan mitt synsätt helt klart ändras.

Nej, klänning är inte utklädningskläder. Där faller det in under kategorin "andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i."
    Varför är en klänning snyggare på en flicka än på en pojke? Matchar den snippan bättre eller...?
  • Bambiblogg

Varför säger alla att det är okej att ha klänning hemma (för en pojke)? Då fortsätter ni bara att uppmuntra normen att klänning är till för tjejer eftersom man aldrig ser något annat?

• Bambiblogg
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:27:50 följande:
    Naturligtvis skulle jag säga ifrån, jag skulle bli jättearg om någon var elak mot mina barn, men att bjuda in till det ser jag som onödigt. Gör dessutom skillnad på fräknar, nödvändiga glasögon o. som i min sons fall, hörselhjälpmedel och kläder, hoppas du förstår min tankegång.
    Är det inte bättre då att lära barn att alla är olika och lära dom acceptans av olikheter istället för att lära dom att dom måste passa in till varje pris?
  • Bambiblogg
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    M i n a  barn får lära sig det ja, men jag tar inte för givet att andra föräldrar tänker likadant.
    Föredrar att ta det säkra före det osäkra.
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
  • Bambiblogg
    Free Spirit skrev 2010-07-07 15:02:56 följande:
    Uppfostrer til mobber..bare for at en sette grenser for hva en gutt, jente skal gå med?

Det der er rett og slett hersketeknikk..på samme måte som en hele tiden bruker ord som trångsynt..når andre har åsikter en inte gillar allls og en vil endre dem.
    Man uppfostrar sina barn genom att visa hur man beter sig. Om man visar att det är fel att pojkar har rosa/klänning/whatever så kommer även barn visa det senare, vilket jag skulle kalla för mobbning...
Svar på tråden Pojke i klänning