Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Pojke i klänning

Jag skulle nog först tänka "oj en kille i klänning".
    Sen skulle jag tänka "vad rart..."
    Sen skulle jag nog tänka "nu ska jag inte stirra".

Om det var ett större barn skulle jag tänka att han nog ärr precis som min son, som också gärna vill ha klänning. (Det får han också, men bara hemma).

Om det var en väldigt liten kille (som uppenbarligen inte valt den själv, alltså typ en bebis) skulle jag nog tänka att hans föräldrar kanske hellre hade velat ha en flicka - alternativt är rabiata feminister.

• Pigeon
    augustisten skrev 2010-07-06 16:44:29 följande:
    Fast då skulle du nog bara tro att det var en flicka, väldigt sällan man kan avgöra könet på så små barn :)
    Jag tänkte mer om det framgick på annat sätt, t.ex at de hade en barnvagnsskylt som det stod Pelle på eller att föräldern introducerade bebisen som nån med pojknamn.
  • Pigeon
    trollbottom skrev 2010-07-06 16:47:55 följande:
    Jag förstår inte varför så många verkar tro att man önskar sig en flicka bara för att ens son har klänning. Vart kommer det ifrån? Det är ju bara löjligt

Och varför är det så många som tycker det är okej hemma men inte ute? Blir det inte något dolt och lite fult då? Tabubelagt nästan, så tänker jag.

Och om man tror att ens barn blir mobbat pga ett klädesplagg bör man nog se över hur man fostrar sina barn. Mobbing sker förvisso för inga orsaker alls och är aldrig okej. Men jag försöker i alla fall fostra mitt barn till att ha respekt för andra oavsett hur de ser ut och hur de är.
    Man kan ju inte rå för vad man tror, eller hur? Jag skrev bara ärligt vad jag skulle tänka, om jag såg en pojkbebis i klänning. Antingen skulle jag tro att de önskat sig en flicka, eller att föräldrarna vill markera hur jämställda de är.
    Eftersom en bebis inte kan välja själv, verkar det ju troligt att det beror på nån av de skälen.

Och att min son får ha klänning hemma, är för att det är vad som gäller för alla utklädningsplagg eller andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i. Jag skulle t.ex inte heller släppa iväg honom i långkalsonger istället för byxor, eller med badrock istället för tröja, eller i randiga byxor med prickig tröja till, eller två färger som skär sig ihop, eller i nåt annat som jag inte tycker är snyggt.
    Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig. Precis som jag själv har, och min man har.

Jag brukar lägga fram kläderna som de tar på sig varje morgon. Och det har de inte klagat än så länge...
    När de är stora nog att insistera på att få bestämma själva kommer jag dock låta dem göra det. Jag kommer dock aldrig gå med på att de köper kläder som jag tycker är fula, såvida de inte betalar för dem själva förstås.

Förresten, om det plötsligt blev modernt med killklänningar eller badrock som tröja osv, skulle jag kanske ändra smak. T.ex avskydde jag brunt på kläder även när det började bli modernt igen för några år sen, men så gradvis började jag gilla det mer och mer allteftersom jag blev van att se det, och nu tycker jag det är snyggt. Så det är inte alls omöjligt att min smak kan ändras även i klänningfrågan, den som lever får se.
  • Pigeon
    trollbottom skrev 2010-07-06 17:24:46 följande:
    Fast hel och ren kan man väl vara fastän man har klänning på sig. Och min son har i alla fall valt själv fastän han bara är två år. Han väljer kläder själv på morgonen och de får han ta på sig. Är vi och handlar blir det självklart kläder som jag själv tycker är fina men även som han tycker är fina och då inte nödvändigtvis jag. Han tycker tex mycket om rosa och glitter och det gör inte jag.
    Och varför "måste" klänning vara utklädningskläder?

Dock vill jag tacka för att du säger vad du tycker och tänker. Det var inget påhopp mot dig utan en allmän fråga för jag förstår inte
    Jag skrev "Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig". Klänning på pojke går bort av den första anledningen... Jag tycker det är snyggt på en tjej, men inte på en kille. Sannolikt pga att modet är som det är, som jag skrev. Samma som med brunt för några år sen.   Kommer det ett killklänningsmode kan mitt synsätt helt klart ändras.

Nej, klänning är inte utklädningskläder. Där faller det in under kategorin "andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i."
  • Pigeon

ts, om din son skulle ändra smak och bara vilja ha "coola" kläder typ serietryck, svart, skinnjacka osv, skulle han få det då?
    Min son är just nu i en sån fas, han fyller snart 7. Allt som inte är "coolt" enligt honom vägrar han, i alla fall om han ska till skolan.

• Pigeon
    Bambiblogg skrev 2010-07-06 20:09:53 följande:
    Varför är en klänning snyggare på en flicka än på en pojke? Matchar den snippan bättre eller...?
    Om du läser igen vad jag skrev ser du att jag svarade på den frågan.
  • Pigeon
    Det är vi vuxna som ger barn fördomar och delar in dem i fack. Jag vill inte bli en förälder som gör det med mina. Mina ska så långt det är möjligt tillåtas att ha sitt sinne öppet och själva bilda en uppfattning.
    Sen påverkar alltid samhället barnen, så är det ju men att låta barnen välja sina kläder själva är ett bra steg mot det jag vill uppnå med mina. {#emotions_dlg.flower}
    Gäller det precis alla sorters kläder?
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:21:23 följande:
    Hm, vet inte vad för sorts kläder du tänker på nu, men ja, när det kommer till små barn i dagisåldern så anser jag att det inte finns många klädesplagg i deras sortiment som kan skada dem.
    Jag tänkte på såna plagg som t.ex pyjamas, nattlinne, långkalsonger i stället för byxor mm.
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:31:21 följande:
    Ja det tror jag faktiskt att jag inte skulle ha några problem med så länge det passar för årstiden. Shorts och linne mitt i vintern är ju rätt olämpligt tex.
    Sen pratar man ju med sina barn, förhoppningsvis om allt.
    Gränser och regler måste finnas i alla familjer.
    Men står man i en affär och sonen vill ha nattlinne/klänning tex och det är lämpligt att barnet får något den dagen och det inte är för dyrt så köps det. Och då kommer barnet självklart få använda det också:).

Sen finns det som sagt gränser på när man använder saker. Som TS som har sagt att klänningen inte används ute utan bara inne så den inte går sönder. Men han får ta med den till dagis. Tycker jag är toppen.
    Ok, så t.ex långkallingar med pyjamaströja till är helt ok då, mjukt och skönt, lekvänligt. Det var ju bra att du har ett öppet sinne.
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:40:10 följande:
    Bara nyfiken nu då jag inte har läst hela tråden. har ts nånstans nämnt att denne inte skulle göra det?
    Det handlar väl bara om att pojken bad om att få en klänning, det var ju inte direkt TS som bad pojken att skaffa en klänning:).

Mina äldre bröder lekte ofta med mina barbies när jag var liten och jag avskydde sånt som pesten och tyckte bäst om transformers o bilbanor. Är fortfarande lite pojkflickig men är inte gay och min ena bror är idag gift och har barn o den andra e väl inte långt borta från det heller.
    Det man tycker om som liten betyder oftast inget mer än att man tycker om det.
    Nej jag bara undrade. Om ts är lika tillmötesgående alltid även om det är saker hon kanske inte gillar själv (om hon nu inte gör det. )
  • Pigeon
    ondar skrev 2010-07-06 20:40:53 följande:
    absolut:).
    Jag måste erkänna att jag nog är en lite mer tråkig mamma.   Men jag tror nog mina barn ska överleva ändå, de får väl ge igen sen och ta ut svängarna i tonåren. Det är så kort tid jag kan påverka vad de har på sig att jag tar alla chanser.
  • Pigeon
    Mara skrev 2010-07-06 21:14:13 följande:
    Ja, varför inte?
    Jag undrade för att det var en annan tråd nyligen angående rosa på pojkar, där väldigt många inte ville sätta på barnen döskallar och svart och sånt. Men det var ju bra att du är konsekvent.
  • Pigeon
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
  • Pigeon
    Sanza skrev 2011-01-30 14:50:21 följande:
    Klart att du gjorde rätt. Min son som just fyllt 6 år har både klänningar och rosa i sin garderob och älskar detta. Fram till nyligen har han inte brytt sig om att han ibland blir tagen för att vara flicka. Nu vill han inte det längre, vilket gör det svårt för honom när han vill klä sig riktigt fin på ett kalas, men inte vill bli kallad flicka.
    För var hittar man vackra och skimrande pojkkläder???? Vill man känna sig riktigt fin hjälper det inte att det finns massor av färgglada t-shirts i garderoben. Och då finns bara typiska flickkläder att välja. Varför får inte pojkar vara vackra?
    Hur det än är har människor i alla tider dragits till det som glittrar och blänker. Bara att i vår kultur får inte män bära detta på sin egen kropp.
    Jag vill inte att min pojke ska vara könslös, men att allt ska vara tillåtet för honom. Jag vill att han ska hitta sin identitet som pojke utan stereotypa kläder och beteenden. Att han ska få vara den han är, tycka om det han tycker om utan att det är fel för hans kön.
    När det gäller kalas brukar jag låta min kille ha riktigt tjusiga skjortor, slipsar och flugor. Gärna glittriga (det finns, hittade en svart glittrig på HM). Jag har sagt till honom att på fina kalas brukar killarna ha såna finkläder, och tjejerna ha klänning.
    Då blir han glad och vill gärna ha skjorta. Och "rosett", som han kallar flugan.
    Hemma har han dock gärna syrrans klänning.

Vi vuxna har ju olika sorters finkläder, som t.ex balklänning kontra frack. På fester är båda könen uppklädda och fina, men på olika sätt. När vi är hemma kan vi sen ha vilka kläder vi vill.
    På samma sätt tycker jag barnen får anpassa sig efter seder och bruk på kalas och högtider.
    Ingen går väl på bröllop i mysbyxor eller hårdrockströja?
  • Pigeon

Men är det verkligen ingen som reagerar om ni t.ex. blir bjudna på bröllop och det står kavaj eller högtidsklädsel på inbjudan? Då måste ni ju ha klänning, och mannen får inte...

• Pigeon
    Veladis skrev 2011-01-30 18:46:42 följande:
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
    Och när det är kavaj får faktiskt kvinnan ha byxor. Men vid högtidsdräkt får hon nog finna sig i klänningen, inga undantag där tyvärr.
  • Pigeon
    Veladis skrev 2011-01-30 18:54:06 följande:
    Jag har svårt att se vid vilket tillfälle jag skulle bli bjuden på en sådan tillställning, med den släkt och den bekantskapskrets som jag har. Det skulle vara om jag får nobelpriset då, då får jag väl offra mig...
    Haha det var ju tur. Ja man vet ju aldrig.
Svar på tråden Pojke i klänning