Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Pojke i klänning

Förmodar att jag om jag tittat snabbt förmodligen trott att barnet var en flicka o. inte en pojke,
    sedan hade nästa tanke förmodligen varit att det är bortkastade pengar att köpa utklädningskläder(både till sonen o. dottern) - här är det kläder som inte längre används som är för utklädning.
    De klänningar i den stilen som i ts:en som finns här hemma, är presenter som lilla dottern fått, och sonen skulle förmodligen skämmas över att ens pröva dem.
    Han har förresten varit helt ointresserad av kläder tills i våras, då han första gången önskade sig det i födelsedagspresent - o. naturligtvis fick den då önskade skinnjackan.

Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.

Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Milkina cerka
    Free Spirit skrev 2010-07-06 23:11:20 följande:
    Velkommen i tråden

Kan ikke annet en hold med..bra skrevet!
    Tack .
  • Milkina cerka
    Plly skrev 2010-07-07 10:41:19 följande:
    Understruket av mig ovan...

Jag skulle gärna vilja veta vad konsekvenserna av att klä sig "annorlunda än majoriteten" blir??
    Blir man mobbad? Utstött? Får man inget jobb?

Tacka vet jag människor som INTE klär sig som alla andra utan vågar ha en egen stil...tänk att folk fortfarande på 2000-talet tycker man ska klä sig "normalt", har vi inte kommit längre än så i vår utveckling?
    Jag blev retad för kläder min mamma köpte åt mig(snygga enl. henne, men helt omoderna enl. omgivningen), så ja man kan bli mobbad pga. det. Att efter det inte riskera det med mina egna barn ser jag som en självklarhet.
    Jag har bättre koll än vad hon hade, d e t  är jag fullkomligt övertygad om.
  • Milkina cerka
    Plly skrev 2010-07-07 11:22:21 följande:
    ok jag förstår - men det går inte riktigt ihop med diskussionen här eftersom mamman köpte plagg till pojken som han VILLE ha.
    Alltså inget tvång inblandat...du kunde säkert inte välja bort plaggen din mamma satte på dig (inte jag heller för den delen, hade hellre velat välja själv...som de allra flesta barn )

*Att bli itvingad ett plagg man inte vill bära är fruktansvärt och säger en hel del om den tvingande parten (föräldern)
    *Att ha ett plagg på sig som man valt själv och sedan bli dömd och hånad utifrån det säger en hel del om omgivningen
    Att inte kunna säga nej till vad vuxna erbjuder i kläder, nej det är inget vidare. M e n  resultatet av egna annorlunda val kan bli  detsamma, det är d e t jag försöker förhindra med att resonera som jag gör. J a, jag ä r  medveten om att de kan bli retade ändå, barn kan vara ruskigt elaka, m e n att undanröja de risker man kommer att tänka på, kan jag inte se ngt fel i.
  • Milkina cerka
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:07:58 följande:
    Barn blir som de vuxna. Är de vuxna elaka så blir barnen det med (självklart finns undantag)

Om ett barn retas, mobbas och pratar skit får man en aning om hur föräldrarna är eller vuxenvärlden runtomkring.

Om ett barn blir retat, mobbat skulle då du som vuxen inte bryta in och prata och göra något åt saken med den som mobbar? Skulle du prata med den som blir mobbad och be den ändra på sig eftersom denne får skylla sig själv att den blir mobbad?

Säg att ett barn med fräknar blir mobbat pga fräknarna. Ska barnet då ta bort sina fräknar för att slippa bli mobbat eller ska de som mobbar få lära sig hur man uppför sig och lära sig acceptera olikheter, samt få hjälp att stärka sitt självförtroende så att de kan vara stolta och tro på sig själva utan att göra detta på andras bekostnad?
    Naturligtvis skulle jag säga ifrån, jag skulle bli jättearg om någon var elak mot mina barn, men att bjuda in till det ser jag som onödigt. Gör dessutom skillnad på fräknar, nödvändiga glasögon o. som i min sons fall, hörselhjälpmedel och kläder, hoppas du förstår min tankegång.
  • Milkina cerka
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 13:31:49 följande:
    Är det inte bättre då att lära barn att alla är olika och lära dom acceptans av olikheter istället för att lära dom att dom måste passa in till varje pris?
    M i n a  barn får lära sig det ja, men jag tar inte för givet att andra föräldrar tänker likadant.
    Föredrar att ta det säkra före det osäkra.
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
  • Milkina cerka
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 14:14:33 följande:
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
    Tro det du, mina barn mobbar ingen . Så elaka som de var emot mig i skolan så har vi pratat om att man i n t e  får göra så mot andra barn m å n g a ggr.
    trollbottom skrev 2010-07-07 14:21:13 följande:
    Dom lär sig genom hur du gör. Om du inte kan tillåta dom vara annorlunda och visa att det är gott utan istället något hemskt och skrämmande så lär du dom också att det som är annorlunda kan man peka ut, retas för osv.

Och varför inte stärka din son i att han är annorlunda än att försöka gömma undan det. Varje barn är väl annorlunda egentligen, om du tänker efter. För varje barn, varje individ är unik. Själv försöker jag få min son att bli stark i sig själv och med att han kan vara just den han är. Att inte ha behov av att vara som alla andra. Han är den han är och han tycker om det han tycker om. Inget är fel (såvida han inte skulle bli rasist eller så, då blir det ett allvarligt snack) sålänge han är snäll och respektfull
    Tack, men han har det jobbigt nog med att inte höra, o. kan vara ledsen för det. Det räcker så för honom. 
  • Milkina cerka
    Pigeon skrev 2010-07-07 18:08:48 följande:
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
    Vad skönt med någon som förstår hur man tänkerGlad. Här har sonen aldrig visat några tendenser till att vilja ha varken klänning el. klackskor, men däremot att klä sig som sin pappa. Jag ser inget fel i det.
Svar på tråden Pojke i klänning