Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Pojke i klänning

Jag hade blivit överlycklig över att föräldrarna var så öppensinnade att de inte lät våra könsnormer sätta gränser för pojken. Flickor idag har mycket lättare att få överta "pojkarnas värld" men det är svårare för pojkarna då det inte är accepterat.

Min son har klänning, fast mer vardagsklänningar. Sån där prinsessklänning provade han när vi var hos en bekant och han ville inte ta av sig den. Han gick omkring och sa fin hela tiden. Att han har klänning beror delvis på att han själv ville ha en och sen för att det är ett skönt plagg att ha när det är varmt ute. Lättare att kissa med Skrattande eftersom han kan vara bar under.

Jag hade tänkt att pojken måtte vara lycklig med föräldrar som inte låter sina fördomar och egen uppväxtmiljö begränsa sina barn.

• trollbottom

Jag förstår inte varför så många verkar tro att man önskar sig en flicka bara för att ens son har klänning. Vart kommer det ifrån? Det är ju bara löjligt

Och varför är det så många som tycker det är okej hemma men inte ute? Blir det inte något dolt och lite fult då? Tabubelagt nästan, så tänker jag.

Och om man tror att ens barn blir mobbat pga ett klädesplagg bör man nog se över hur man fostrar sina barn. Mobbing sker förvisso för inga orsaker alls och är aldrig okej. Men jag försöker i alla fall fostra mitt barn till att ha respekt för andra oavsett hur de ser ut och hur de är.

• trollbottom
    Pigeon skrev 2010-07-06 17:06:10 följande:
    Man kan ju inte rå för vad man tror, eller hur? Jag skrev bara ärligt vad jag skulle tänka, om jag såg en pojkbebis i klänning. Antingen skulle jag tro att de önskat sig en flicka, eller att föräldrarna vill markera hur jämställda de är.
    Eftersom en bebis inte kan välja själv, verkar det ju troligt att det beror på nån av de skälen.

Och att min son får ha klänning hemma, är för att det är vad som gäller för alla utklädningsplagg eller andra kläder som jag tycker är olämpliga att visa sig offentligt i. Jag skulle t.ex inte heller släppa iväg honom i långkalsonger istället för byxor, eller med badrock istället för tröja, eller i randiga byxor med prickig tröja till, eller två färger som skär sig ihop, eller i nåt annat som jag inte tycker är snyggt.
    Jag vill att mina barn ska ha snygga, hela och rena kläder på sig. Precis som jag själv har, och min man har.

Jag brukar lägga fram kläderna som de tar på sig varje morgon. Och det har de inte klagat än så länge...
    När de är stora nog att insistera på att få bestämma själva kommer jag dock låta dem göra det. Jag kommer dock aldrig gå med på att de köper kläder som jag tycker är fula, såvida de inte betalar för dem själva förstås.

Förresten, om det plötsligt blev modernt med killklänningar eller badrock som tröja osv, skulle jag kanske ändra smak. T.ex avskydde jag brunt på kläder även när det började bli modernt igen för några år sen, men så gradvis började jag gilla det mer och mer allteftersom jag blev van att se det, och nu tycker jag det är snyggt. Så det är inte alls omöjligt att min smak kan ändras även i klänningfrågan, den som lever får se.
    Fast hel och ren kan man väl vara fastän man har klänning på sig. Och min son har i alla fall valt själv fastän han bara är två år. Han väljer kläder själv på morgonen och de får han ta på sig. Är vi och handlar blir det självklart kläder som jag själv tycker är fina men även som han tycker är fina och då inte nödvändigtvis jag. Han tycker tex mycket om rosa och glitter och det gör inte jag.
    Och varför "måste" klänning vara utklädningskläder?

Dock vill jag tacka för att du säger vad du tycker och tänker. Det var inget påhopp mot dig utan en allmän fråga för jag förstår inte
  • trollbottom

Varför är det okej för en tjej att vara klä sig "grabbigt" men inte för en kille att klä sig "tjejigt"?

• trollbottom
    Bambiblogg skrev 2010-07-06 20:12:26 följande:
    Varför säger alla att det är okej att ha klänning hemma (för en pojke)? Då fortsätter ni bara att uppmuntra normen att klänning är till för tjejer eftersom man aldrig ser något annat?
    Ja, det undrar jag med. Det blir ju bara något som är tabulagt då. Något fult och därför gör man det bara hemma. Idag är det varmt och min son tittade på klänningen men sen tog han en annan tröja. Det är ju inte att man tvingar på barnen klänning men möjligheten finns att välja klänning.
    Jag går själv nästan alltid i kjol eller  klänning då jag tycker det är skönt och har man leggins under så kan jag röra mig utan att fundera på om jag visa hela härligheten.
    Min brorsdotter har också gärna klänning på sig med leggins under och hon är värsta klätterdrottningen och springer som en friidrottare. Så nog kan klänning vara ett bra plagg (dock inte den på bilden anser jag vara ett funktionellt plagg) och jag ser inte varför det skulle vara för enbart ett kön.

Min son och mina kommande barn kommer alltid få ha kläder av alla de slag och de får själva välja i tidig ålder. Det enda krav jag har är att de ska tåla lite och vara lekvänliga.
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:00:32 följande:
    Att inte kunna säga nej till vad vuxna erbjuder i kläder, nej det är inget vidare. M e n  resultatet av egna annorlunda val kan bli  detsamma, det är d e t jag försöker förhindra med att resonera som jag gör. J a, jag ä r  medveten om att de kan bli retade ändå, barn kan vara ruskigt elaka, m e n att undanröja de risker man kommer att tänka på, kan jag inte se ngt fel i.
    Barn blir som de vuxna. Är de vuxna elaka så blir barnen det med (självklart finns undantag)

Om ett barn retas, mobbas och pratar skit får man en aning om hur föräldrarna är eller vuxenvärlden runtomkring.

Om ett barn blir retat, mobbat skulle då du som vuxen inte bryta in och prata och göra något åt saken med den som mobbar? Skulle du prata med den som blir mobbad och be den ändra på sig eftersom denne får skylla sig själv att den blir mobbad?

Säg att ett barn med fräknar blir mobbat pga fräknarna. Ska barnet då ta bort sina fräknar för att slippa bli mobbat eller ska de som mobbar få lära sig hur man uppför sig och lära sig acceptera olikheter, samt få hjälp att stärka sitt självförtroende så att de kan vara stolta och tro på sig själva utan att göra detta på andras bekostnad?
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 13:27:50 följande:
    Naturligtvis skulle jag säga ifrån, jag skulle bli jättearg om någon var elak mot mina barn, men att bjuda in till det ser jag som onödigt. Gör dessutom skillnad på fräknar, nödvändiga glasögon o. som i min sons fall, hörselhjälpmedel och kläder, hoppas du förstår min tankegång.
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
  • trollbottom
    Milkina cerka skrev 2010-07-07 14:00:11 följande:
    M i n a  barn får lära sig det ja, men jag tar inte för givet att andra föräldrar tänker likadant.
    Föredrar att ta det säkra före det osäkra.
    trollbottom skrev 2010-07-07 13:37:28 följande:
    Men bjuda in till det? Varför är det som inte hör till samhällets trångsynta normer att bjuda in till mobbning? Och nej, jag förstår inte din tankegång. Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att någon blir mobbad pga dennes kläder än pga hjälpmedel eller fysiskt utseende. Det är ingen skillnad
    Kläderna ä r utbytbara, det andra inte, j a g  kommer i n t e  riskera något med min son, han ä r  ju redan "annorlunda" - vad skulle man vinna på att peka ut honom ytterligare?
    Dom lär sig genom hur du gör. Om du inte kan tillåta dom vara annorlunda och visa att det är gott utan istället något hemskt och skrämmande så lär du dom också att det som är annorlunda kan man peka ut, retas för osv.

Och varför inte stärka din son i att han är annorlunda än att försöka gömma undan det. Varje barn är väl annorlunda egentligen, om du tänker efter. För varje barn, varje individ är unik. Själv försöker jag få min son att bli stark i sig själv och med att han kan vara just den han är. Att inte ha behov av att vara som alla andra. Han är den han är och han tycker om det han tycker om. Inget är fel (såvida han inte skulle bli rasist eller så, då blir det ett allvarligt snack) sålänge han är snäll och respektfull
Svar på tråden Pojke i klänning