Inlägg från: Sanza |Visa alla inlägg
  • Sanza

Pojke i klänning

Klart att du gjorde rätt. Min son som just fyllt 6 år har både klänningar och rosa i sin garderob och älskar detta. Fram till nyligen har han inte brytt sig om att han ibland blir tagen för att vara flicka. Nu vill han inte det längre, vilket gör det svårt för honom när han vill klä sig riktigt fin på ett kalas, men inte vill bli kallad flicka.
    För var hittar man vackra och skimrande pojkkläder???? Vill man känna sig riktigt fin hjälper det inte att det finns massor av färgglada t-shirts i garderoben. Och då finns bara typiska flickkläder att välja. Varför får inte pojkar vara vackra?
    Hur det än är har människor i alla tider dragits till det som glittrar och blänker. Bara att i vår kultur får inte män bära detta på sin egen kropp.
    Jag vill inte att min pojke ska vara könslös, men att allt ska vara tillåtet för honom. Jag vill att han ska hitta sin identitet som pojke utan stereotypa kläder och beteenden. Att han ska få vara den han är, tycka om det han tycker om utan att det är fel för hans kön.

• Sanza
    Pigeon skrev 2011-01-30 18:42:36 följande:
    Men är det verkligen ingen som reagerar om ni t.ex. blir bjudna på bröllop och det står kavaj eller högtidsklädsel på inbjudan? Då måste ni ju ha klänning, och mannen får inte...
    Jo, visst är det förlegat! Som väl är är det väl färre och färre som använder såna otidsenliga klädkoder...
  • Sanza
    Veladis skrev 2011-01-30 18:46:42 följande:
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
    tummen upp! Skrattande
  • Sanza
    Millicent skrev 2011-02-02 01:05:41 följande:
    Jag tycker det var rörande att han blev så glad. Gud så bra att du köpte klänningen TS!
    Jo, jag hade nog också köpt den, men inte känt mig jättetillfreds med att ta den till dagis. Fast jag hade nog satt mig på min oro att han skulle bli retad för jag tycker de måste få välja själva hur de är och vad de vill när det gäller lekar, innekläder osv.
    Så funderade jag också när min son var yngre, hur jag skulle hantera det om och när han skulle vilja ha klänning till dagis. När dagen väl kom, fast det började med flätor, så överraskade jag mig själv med att inte tycka det var det minsta jobbigt. Det kändes helt självklart att bejaka honom i det han ville ha. Vi har också haft turen att ha haft väldigt genusmedveten personal på förskolan, så de har kunnat bemöta honom på ett bra sätt och väga upp kompisarnas kommentarer.
    Däremot tar det emot att köpa klänningar och flickkläder på fullpris. Tänker att det kan komma plötsligt en dag att han inte vill ta det på sig och då känns det som bortkastade pengar. Så jag köper på rea och loppis.
Svar på tråden Pojke i klänning