Pojke i klänning
Klart att du gjorde rätt. Min son som just fyllt 6 år har både klänningar och rosa i sin garderob och älskar detta. Fram till nyligen har han inte brytt sig om att han ibland blir tagen för att vara flicka. Nu vill han inte det längre, vilket gör det svårt för honom när han vill klä sig riktigt fin på ett kalas, men inte vill bli kallad flicka.
För var hittar man vackra och skimrande pojkkläder???? Vill man känna sig riktigt fin hjälper det inte att det finns massor av färgglada t-shirts i garderoben. Och då finns bara typiska flickkläder att välja. Varför får inte pojkar vara vackra?
Hur det än är har människor i alla tider dragits till det som glittrar och blänker. Bara att i vår kultur får inte män bära detta på sin egen kropp.
Jag vill inte att min pojke ska vara könslös, men att allt ska vara tillåtet för honom. Jag vill att han ska hitta sin identitet som pojke utan stereotypa kläder och beteenden. Att han ska få vara den han är, tycka om det han tycker om utan att det är fel för hans kön.