Inlägg från: Filoso Fisken |Visa alla inlägg
  • Filoso Fisken

Pojke i klänning

JaDa du skrev: "Och jag ser det mer som ett utklädningsplagg. Har sagt till min son att man inte kan leka med ute eftersom att den nog skulle gå sönder då. Det accepterar han. Men han vill ta med den till dagis och visa upp, och det kan jag tycka är okej."

.. Och jag kan inte hålla med dig mer. Jag hade gjort precis samma sak och... du verkar vara en fantastisk mamma! Självklart ska pojkar OCH flickor få klänning om de själva vill ha en. Hade min unge velat ha en sån där ryshig sak ( ) Så hade jag precis som du sagt, att den får man inte ha ute eftersom att den inte tål tuffa lekar, men inomhus går det alldeles utmärkt. Ville mina ungar däremot ha en klänning att leka i och ha på dagis, då hade jag kört på en mer praktiskt variant. (Typ som de villervalla har) Alltså i princip som låånga t-tröjor.

• Filoso Fisken
    pojkar och flickor BARN älskar ju allt som skimrar, glittrar och är vackert. Så varför förneka ett barn det enbart pågrundav att barnet råkar ha snopp mellan benen?

"nej lilla kalle, inte får du ha en glittrig klänning för då tappar du snoppen och blir bög, och det vill vi ju inte. eller hur?"

....för det finns ju iiiinga killar som växt upp i macho-miljö som ändå blivit bögar?  det ända som händer i såna situationer är väl att ungarna känner sig oaccepterade och därmed får svårare att acceptera sig själva. som de är. varför jag pratar om bögar nu är för att jag ANTAR att det är vad alla som förvägrar sina söner klänningar, rosa och dockor är rädd för. men jag kan ha fel? vad är ni rädda för egentligen? vad är det värsta som kan hända..?
    att barnet blir mobbat? pttja.. är det vad ni är rädda för och vill undvika så kan ni lika gärna låsa in ungen i källaren i 20 år. råkar de hamna i samma klass som en unge som mobbar, så spelar det ingen roll om de är grabbiga, flickiga, rödhåriga, brunhåriga, feta, smala, vackra, fula. Det spelar ingen roll. Lär ungarna att vara trygga i sig själva, att stå upp för sin sak och att... vara. sig. själva. Varför inte lära ungarna VARFÖR vissa mobbas och HUR man kan göra om någon försöker mobba än? Eller tycker ni att man istället ska lära sina barn att "ojj lilla pelle, blir du mobbad för att du är rödhårig? då får vi ta och färga håret tror jag.. eller vill du kanske raka det?"

/suckar!
Svar på tråden Pojke i klänning