Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Pojke i klänning

Mrs Charles skrev 2010-07-06 01:29:03 följande:
    Jag hade tänkt  "Suck, ännu en förälder som tror att jämställdhet sitter i kläderna".
    Bra sagt!!
  • Free Spirit
    Mara skrev 2010-07-06 00:58:56 följande:
    Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=702...

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?
    Om jeg hadde sett en 5 åring med kjole så der vil jeg undret på om foreldrene er helt god i hode..
    Men samtidig så forstår jeg ditt ønske om å gi gutten det han så gjenre ønsker seg. Men på andre siden kan jeg inte forstår hvorfor en må kle en gutt i extremt typisk jente klær, bare for at gutten gir utttykk og ønske om det. Tingen er vel at vi kan ikke gi barna våre alt dei pekker på uansett.

At barnet ville ha en sådan går fint ann å veilede gutten til mer gutteklær..da  kankje noe mer teater klær som kanskje har et lite speielt utseende så at han fekk noe anerledes om det var så viktig.
  • Free Spirit

Dette er en morsom tråd

Gutter skal gå med kjole for at dei skal bryte med fordomer..

Jaja..gutter bør jo egentlig også gå med bikini, BH, G-string, og alt det andre som tilhører jenter..for å bryte med fordommer. Bare synd dei ikke kan bruke tanponger..

• Free Spirit
    Här och nu skrev 2010-07-06 22:31:19 följande:
    Pojkar MÅSTE inte ha klänning för att öka jämställdheten. Men de FÅR.
    Om du leser litt bak i tråden så var det exakt ord som ble sagt..

Bryte med fordommer..og det er jo også hva det er menn skal likestilles med kvinner på alle områder, enda dei er forskjellige og alltid kommer til å bli så..den kamepn som pågår om likestillinger gjør bare ting være..

Menn og kvinner er forskjellige og er ment å skulle utfylle hverandre og ikke være like i ett og alt..
  • Free Spirit
    linas fina skrev 2010-07-06 22:47:49 följande:
    Jag skulle gärna vilja veta vad du skriver men jag är inte tillräckligt språkorienterad tyvärr.
    Forlåt!!

Skulle gjerne skrevet på Svenska om jeg kunne.
  • Free Spirit
    Milkina cerka skrev 2010-07-06 23:02:29 följande:
    Tillägger det som jag brukar skriva i trådar av det här slaget, fram till barnen är stora nog att själva köpa kläder o. ansvara för barnbidraget, så väljer vi vuxna vilka kläder som de ska ha. När de sedan blir gamla nog, så får de naturligtvis välja själva, m e n  då just för att de då förhoppningsvis också inser konsekvenserna av att klä sig annorlunda än majoriteten.
    Velkommen i tråden

Kan ikke annet en hold med..bra skrevet!
  • Free Spirit
    Bambiblogg skrev 2010-07-07 14:14:33 följande:
    Men du lär ju inte dina barn det... du lär ju dom att dom måste se ut som alla andra genom dina handlingar vilket givetvis dom kommer tolka som något som alla borde göra, annars avviker man och är konstig. Så det låter faktiskt som om DU uppfostrar mobbare. Om dom inte kan vara annorlunda, varför skulle andra få det?
    Uppfostrer til mobber..bare for at en sette grenser for hva en gutt, jente skal gå med?

Det der er rett og slett hersketeknikk..på samme måte som en hele tiden bruker ord som trångsynt..når andre har åsikter en inte gillar allls og en vil endre dem.
  • Free Spirit
    Pigeon skrev 2010-07-07 18:08:48 följande:
    Så tänker jag också, har barnet andra "riskfaktorer" för att bli mobbat behöver man inte bjuda in till mobbing ytterligare genom att klä dem konstigt också.

Själv hade jag en mamma med usel klädsmak och jag fick mest gå i brödernas avlagda, fula, inköpta på rean-kläder. Med rutiga långkalsonger under för mamma var extremrädd för att man skulle bli förkyld...

Mina barn klär jag snyggt och moderiktigt, men inte överdrivet. Och yngsta sonen som gillar klänning och högklackat får gärna ha det - hemma.
    Meget fornuftig åsikt..
  • Free Spirit
    Pigeon skrev 2011-01-30 17:49:42 följande:
    När det gäller kalas brukar jag låta min kille ha riktigt tjusiga skjortor, slipsar och flugor. Gärna glittriga (det finns, hittade en svart glittrig på HM). Jag har sagt till honom att på fina kalas brukar killarna ha såna finkläder, och tjejerna ha klänning.
    Då blir han glad och vill gärna ha skjorta. Och "rosett", som han kallar flugan.
    Hemma har han dock gärna syrrans klänning.

Vi vuxna har ju olika sorters finkläder, som t.ex balklänning kontra frack. På fester är båda könen uppklädda och fina, men på olika sätt. När vi är hemma kan vi sen ha vilka kläder vi vill.
    På samma sätt tycker jag barnen får anpassa sig efter seder och bruk på kalas och högtider.
    Ingen går väl på bröllop i mysbyxor eller hårdrockströja?
    Mycket bra..
Svar på tråden Pojke i klänning